Ga naar inhoud

Electrex RR69 (VFR 00-01)


 Delen

Aanbevolen berichten

Die van mij gaat al 70K km mee. Zou het verstandig zijn hem preventief te vervangen?

wat niet kapot is moet je niet gaan maken, maar hou de steker verbindingen in de gaten

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat niet gemaakt wordt hoeft niet te verdwijnen.

Dat is het probleem met dit systeem, het wordt wel gemaakt dus het moet verdwijnen.

Het is duidelijk dat je niet begrijpt hoe een dynamo met een permanente magneet werkt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is niet zo simpel. en ja als bouwmens snap ik het niet. Maar het is niet zo dat alles afgefakkeld wordt dat is te simpel en zou echt niet kunnen zonder een roodgloeiende SR onder de buddy.

 

Wie het wel in jip en jannekke taal kan en wil uitleggen moet het nog maar eens doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon niet ander dat die energie allemaal afgefakkeld word naar massa.

Het is een beetje kort door de bocht om als je iets niet gelooft dan maar te zeggen dat het niet klopt.

Vandaar ook mijn vraag om mij dan uit te leggen waar het blijft.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon niet ander dat die energie allemaal afgefakkeld word naar massa.

Het is een beetje kort door de bocht om als je iets niet gelooft dan maar te zeggen dat het niet klopt.

Vandaar ook mijn vraag om mij dan uit te leggen waar het blijft.

VFRikus

Een minuscule correctie, alle NIET GEBRUIKTE energie moet worden afgefakkeld.

Als alles afgefakkeld zou worden dan was de stator een beetje een zinloos onderdeel :39:

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is niet zo simpel. en ja als bouwmens snap ik het niet. Maar het is niet zo dat alles afgefakkeld wordt dat is te simpel en zou echt niet kunnen zonder een roodgloeiende SR onder de buddy.

 

Wie het wel in jip en jannekke taal kan en wil uitleggen moet het nog maar eens doen.

Elektronica is ook niet mijn sterkste punt maar ik doe toch een poging.

De stator levert altijd spanning in tegenstelling tot een dynamo van een auto die alleen spanning levert wanneer die gevraagd wordt.

Een stator heeft wel een lichte variatie in wat hij levert en dat wordt veroorzaakt door het toerental want de magneet wordt aangedreven door de krukas.

De stator levert gemiddeld om en nabij de 80V wisselstroom op elk van de 3 fasen en de SR/mosfet zet dit om naar zo'n 14,5V (ja dat klinkt vreemd voor een 12V systeem maar dat gaat even te ver voor een principe uitleg). In dat proces wordt een deel direct gebruikt, een deel gaat naar de accu om deze op te laden tot deze vol is en de rest wordt omgezet in warmte, in de volksmond afgefakkeld.

Hoe meer je verbruikt hoe minder er afgefakkeld hoeft te worden.

Hier komt dus meteen een andere leuke discussie om de hoek kijken.

Zoals gezegd levert de dynamo van een auto alleen spanning wanneer dit gevraagd wordt en wanneer deze uitgeschakeld wordt is de mechanische weerstand kleiner en dus het verbruik lager. In dit geval loont het zich om de noodzakelijke verbruikers zo zuinig mogelijk te maken.

Bij een motor is dit dus niet het geval en werkt het monteren van LED of HID (de juiste benaming voor wat iedereen xenon noemt) verlichting dus juist averechts dus eigenlijk ook een vreemd dat de nieuwe modellen standaard LED verlichting hebben.

Mocht iemand hier verder op ingaan dan denk ik dat het beter is deze tekst te quoten in een nieuw topic en daar de discussie te gaan voeren zodat het hier on-topic blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor maximale koeling:

- gebruik een aluminium koelplaat ipv een gewone aluminium plaat. Een koelplaat heeft meer oppervlakte om de ontwikkelde warmte uit te stralen. Bovendien is het compacter.

- breng wat koelpasta aan tussen SR en de koelplaat. Dit verbetert de hittegeleiding tussen de SR de koelplaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elektronica is ook niet mijn sterkste punt maar ik doe toch een poging.

De stator levert altijd spanning in tegenstelling tot een dynamo van een auto die alleen spanning levert wanneer die gevraagd wordt.

Een stator heeft wel een lichte variatie in wat hij levert en dat wordt veroorzaakt door het toerental want de magneet wordt aangedreven door de krukas.

De stator levert gemiddeld om en nabij de 80V wisselstroom op elk van de 3 fasen en de SR/mosfet zet dit om naar zo'n 14,5V (ja dat klinkt vreemd voor een 12V systeem maar dat gaat even te ver voor een principe uitleg). In dat proces wordt een deel direct gebruikt, een deel gaat naar de accu om deze op te laden tot deze vol is en de rest wordt omgezet in warmte, in de volksmond afgefakkeld.

Hoe meer je verbruikt hoe minder er afgefakkeld hoeft te worden.

Hier komt dus meteen een andere leuke discussie om de hoek kijken.

Zoals gezegd levert de dynamo van een auto alleen spanning wanneer dit gevraagd wordt en wanneer deze uitgeschakeld wordt is de mechanische weerstand kleiner en dus het verbruik lager. In dit geval loont het zich om de noodzakelijke verbruikers zo zuinig mogelijk te maken.

Bij een motor is dit dus niet het geval en werkt het monteren van LED of HID (de juiste benaming voor wat iedereen xenon noemt) verlichting dus juist averechts dus eigenlijk ook een vreemd dat de nieuwe modellen standaard LED verlichting hebben.

Mocht iemand hier verder op ingaan dan denk ik dat het beter is deze tekst te quoten in een nieuw topic en daar de discussie te gaan voeren zodat het hier on-topic blijft.

Het cursieve gedeelte rammelt op zijn minst.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht eerst ook dat LED verlichting op een motorfiets minder stroom verbruikte (je weet wel: LED is zuiniger in energieverbruik). Heel wat LED verlichting voor auto's en moto's verbruiken echter bijna of evenveel stroom als een traditionele lamp. De lichtstroom (lumen) is wel beter voor een LED.

De installatie van de LED verlichting is normaal gezien dus geen probleem voor je SR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:scratchchin:

Misschien dat er toch iemand een topic moet starten want daar zou ik best wat meer over willen weten maar heb even geen zin en puf om dat begin te maken.

Tegenstrijdigheden zijn altijd lastig maar daardoor ook juist erg interessant.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...