Ga naar inhoud

Kortsluiting / SR wisselen


 Delen

Aanbevolen berichten

Waarde mede-viffers,

 

Ik heb mezelf weer wat op de hals gehaald ...

 

Hoewel het probleem dat ik nu heb niet bij de SR lijkt te liggen en dit topic wellicht dus in een ander subforum zou moeten heb ik ervoor gekozen om het toch hier te plaatsen omdat alles begonnen is rondom de SR.

 

Here it goes ...

 

Omdat mijn HH-led steeds vaker bij lage toerentallen constant ging branden verdacht ik mijn SR ervan om bezig te zijn met z'n laatste loodjes.

 

Dus ... afgelopen weekend wat metingen gedaan. De stator geeft prachtig 80 VAC bij 5000 rpm, ook bij warme motor.

 

De SR had er wat meer moeite mee, hoewel het meeviel: 14.8V stationair, 14.5V bij 5krpm met licht uit. Met licht aan werd dit in beide gevallen 13.5 V. Op de accupolen gemeten.

 

Met een andere SR eraan werd dit met licht uit 14.7 V stationair, 14.4 bik 5krpm.

Met licht aan werd dit 14.7 en 14.2 resp.

 

Bij de 'originele' SR ging de HH led aan als de motor warm werd en het licht ingeschakeld werd, bij de andere SR niet.

 

Overigens zijn mijn koplampen doorgelusd.

 

So far so good. Ik besloot om de andere SR te gaan monteren. Maar omdat ik de hitte onder m'n kont ook zat was, besloot ik om de SR te verplaatsen naar de plek van de claxon aan het balhoofd, in navolging van sommige anderen.

 

Zo gezegd zo gedaan.

 

Het verplaatsen van de SR (die ik overigens eerder dit jaar nog op een flinke plaat aluminium had geplaatst) was een fluitje van een cent.

 

Vervolgens nieuwe kabels leggen en meteen alles maar netjes solderen.

Hiertoe moest ik 'dus' de stekker voor de SR losknippen van de draadboom.

Geen probleem. Kniptang gepakt en ... 'pats' - dat was de zekering. Tja, sufferd die ik ben, het was natuurlijk handig geweest om vooraf even de accu los te halen. Nou ja, kan de beste gebeuren en mij dus zeker.

Accu alsnog losgehaald en vervolgens prachtige nieuwe kabels gemaakt.

 

Toen natuurlijk de zekering (de hoofdzekering van 30A) vervangen en kijken of alles weer werkt.

 

Nou niet helemaal dus.

Zodra ik het stekkertje wat naast/over de hoofdzekering zit terugplaats, knapt de zekering weer. En weer. En weer.

 

Mijn draadboom ziet er goed uit.

Ik heb verder ook nooit problemen gehad op electrisch gebied.

 

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt ? Enig idee waar ik deze kortsluiting zou kunnen vinden ?

 

28de56fcc7ef30ddbec8284607eda150.jpg4922719e63e8a474000c3a26aa5bc440.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat maar ... ik heb het al gevonden ....

 

Ik zag het toen ik net de foto van de draadjes aan de SR-stekker zag: ik heb daar de plus en min anders aangesloten dan ik dat had gewild. Kennelijk even niet op zitten letten ...

Ongelooflijk wat stom !!!

 

Ik laat het maar even staan, kan ik straks nog trots foto's plaatsen van hoe het allemaal weer mooi werkt. En wellicht heeft iemand anders er ooit nog eens wat aan.

 

Goh wat kan ik stomme fouten maken ... ;-)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de kortsluiting is ontstaan na "de knip". Dan is het aannemelijk dat daar iets niet goed zit.

Ik vermoed dat je toch ergens een draad omgewisseld hebt. Is dat een heel gek vermoeden ?

 

Edit: ah je hebt het al gevonden :thumpup:

aangepast door Eric
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja echt heel dom.

Want wie sluit nou een geel/groene draad (is normaal aarde) aan op een rode plus-draad.

Nou ik dus.

Alleen aan de andere kant van die kabel had ik het dus wel gedaan zoals ik het logisch vind.

Ik zag het toen ik de foto bekeek die ik net geplaatst had ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Garfield, mooi dat je je eigen probleem hebt op kunnen lossen

 

Ff meedenken: heb je met deze plaatsing wel genoeg ruimte voor de stekker? Zou je m niet verticaal kunnen plaatsen, dus met de ribbels vol in de wind en de stekker van bovenaf er in? (dan uiteraard de stekker en verbindingen wel voorzien van waterdichte afdekking). Of als geheel iets hoger, zodat de SR en de aansluitingen wat minder blootgesteld worden aan vocht? Wat je wil bereiken is dat het ding minder warm wordt, dus sneller zn warmte kwijt raakt. Zeker als je m op een aluminium plaat plaatst krijgt hij daar op die locatie genoeg luchtstroming om zich heen (het is best n gapend gat waar alle lucht ingestuwd wordt). Bovendien, als je m wat hoger of achter de oliekoeler hangt, belemmer je de radiateur niet.
Wat me trouwens opvalt is dat n R36-1 blijkbaar geen vorkspoilers heeft. Zonde, scheelt n hoop troep op het belangrijkste stukje van je vorkpoten. Ze zijn bijv. bij Motozoom los verkrijgbaar.

In ieder geval, succes!

 

Groet,

 

Arthur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de sr al ongeveer 35000 km op die plek zitten en nog geen problemen ondervonden. Ik heb de stekkerverbinding uiteraard waterdicht afgetaped. Ook heb ik de stekkeraansluiting naar beneden/schuin naar achter geplaatst tbv afwatering, en de bedrading voorzien van een trekontlasting, zodat de draden bij de stekkerverbinding niet bewegen wanneer je aan het stuur draait. Verder heb ik de sr zo hoog mogelijk geplaatst, ook ivm de veerweg. Je wil niet dat, met bv een noodstop, je niet tot je maximale veerweg komt doordat je sr tegen het spatbord klapt. Ik heb dat destijds bij de montage uitgerekend en nagemeten voor de zekerheid. Te laag en hij kan het spatbord raken. De sr heeft verder geen last van vocht. Ik heb sinds hij op die plek zit gereden door weer en wind en ook in de winter. Mijn vfr staat min of meer noodgedwongen alweer ruim een jaar dag en nacht onoverdekt buiten wat nu wat problemen lijkt te geven met de (licht)schakelaars op het stuur, maar water/vocht heeft nog geen problemen laten zien in het laadsysteem (wordt door een Haidiehotziedok in de gaten gehouden).

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op die plek de laatste maand een heuse BMW K hoorn gehad (en die zijn erg groot) dus ik heb al redelijk inzicht in hoeveel ruimte er onder het spatbord is. De veerweg is verrassend lang.

Verder heb ik me bij mijn oplossing voornamelijk door VFoRever laten inspireren.

De schuine plaatsing komt deels door de maat van het koelblok waar ik 'm op geschroefd heb maar ook omdat ik de stekker met kabel niet teveel in de weg van het spatbord wilde hebben zitten.

Ik heb de stekkerverbinding juist 'naar beneden' gericht vanwege de afwatering. Er komt uiteraard ook nog tape en een trekontlasting bij. Ik ben benieuwd hoe eea. zich gaat houden.

 

Nu nog wel even de plus en min draden omsolderen ;-)

 

Oh en nog een nieuwe plek voor de claxon vinden. Die K hoorn krijg ik met geen mogelijkheid in de topkuip, dan maar eens gaan neuzen op de oude plek van de SR ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien overbodig, maar je hebt toch wel soepele draad gebruikt en geen massieve installatie draad? (gezien de draad kleuren)

aangepast door Geestje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@VFoRever: zal ik doen. Ik rijd nu ook zonder ... :-)

 

@Geestje: goed opgemerkt. Dit is echter soepele draad.

 

Zo. De boel zit weer in elkaar.

Bij de eerste proefrit -met de vervangende SR- ging het HH ledje vrijwel meteen zachtjes branden toen ik het licht aanzette. En wat sterker branden toen ik gas gaf. Met licht uit hield de HH zich ook koest.

Na een kwartier rijden thuisgekomen stelde ik vast dat:

1. Mijn zadelverwarming lekker weg was,

2. De SR op z'n nieuwe plek slechts handwarm was geworden.

Wat een verschil !

 

Vervolgens heb ik de originele SR toch nog even teruggeplaatst. Hiermee vertoonde de HH precies hetzelfde beeld.

 

Uitgebreid de klemspanning meten kon ik inmiddels niet meer omdat het te laat was geworden om nog zoveel geluidsoverlast te produceren.

 

Het lijkt echter een minimale drempel te zijn, immers, zodra ik het licht uitzet gaat de HH ook meteen uit. Mijn HH zit, zoals jullie wellicht in het topic over montage van de HH hebben gezien, in de tellerbak gemonteerd. Hij krijgt z'n spanning van de aansluiting van het klokje en niet rechtstreeks van de accu.

Zou het kunnen dat de spanning aldaar toch net wat te ver inzakt en dat er met de SR eigenlijk niks mis is ? Ik weet het, meten aan de accuklemmen zou uitsluitsel moeten geven maar ja, dat is nu even geen optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor de HH aparte draden met voldoende diameter naar de accu getrokken. Geschakeld met een relais. De HH licht bij mij op met verlichting uit beneden de 2000 omw/min. Dat komt volgens mij ook overeen met de grenswaarde die de HH hanteert en door mij gemeten spanning op de accupolen (als ik me goed herinner 14,9V) bij dat toerental (zit dan net op de grens van de HH volgens mij). Met licht aan houdt de HH zich ook bij genoemde toerentallen koest en daalt de spanning op de accupolen gemeten ook iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat lijkt op mijn ervaringen.

Aangezien mijn motor aanspringt als je maar naar de startknop wijst heb ik niet het gevoel dat de boel niet goed opgeladen wordt.

 

Morgen heb ik een grote toertocht, ik heb voor nu maar even een stukje zwarte duct tape op het glas van de toerenteller geplakt boven de HH led.

 

Daarna maar eens verder werken aan de aansluiting van de HH en nog eens puzzelen op een plekje voor de claxon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...