Ga naar inhoud

CPU VFR DCT


Ed56VFRDCT
 Delen

Aanbevolen berichten

Vier weken geleden kreeg ik mijn DCT moeilijk ingeschakeld.

Een paar dagen later midden in Amsterdam startte de motor niet meer.

Via Honda assistance eerst naar Nederland ,dan weer naar België en weer wat heen en weer gedoe kwam de ANWB. Op de fiets met aanhanger.

De man zag voor het eerst deze techniek, combinatie van accu en alarm, het ging al snel zijn kennis te boven en de motor werd op een takelwagen gezet ,de chaffeur deed dit 1 keer per maand als therapie om aardige mensen te ontmoeten.

In het dagelijks leven is hij al 45 jaar fout parkeerders wegsleper.

Hij bracht mij thuis.

Na een dagje onderzoek ,de ECU kapot. Nog nooit voorgekomen???????????????.

Inmiddels een week verder ,ja in België hebben ze veel feestdagen in deze tijd van het jaar.

Na twee weken de mededeling in Europa geen enkele ECU op voorraad , een paar dagen later dezelfde mededeling, in Japan ook niet .

De 2e week van september is het vroegste moment dat er een ECU beschikbaar is ,inmiddels is bekend dat er in Europa 12 nodig zijn.

Nu is het laatste nieuws dat de motor zo rond 20 juli weer kan rijden met een nieuwe ECU. Ik ben benieuwd.

Ik gebruik de VFR elke dag bedrijfsmatig. Wanneer maakt Honda eens de de stap om de hobby te verlaten.

Begin volgend jaar wil ik weer een nieuwe DCT kopen, dan maar een half jaar eerder, uit het programma gehaald??????????????Niet meer te koop.

Na 15 jaar BMW rijden een Honda gekocht, De meest fantastische motor welke ik heb gereden maar toch .

aangepast door Ed56VFRDCT
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Na 15 jaar BMW rijden een Honda gekocht, De meest fantastische motor welke ik heb gereden maar toch .

 

Dan hopen we dat je het over de Honda hebt? :scratchchin:

 

Ik ben nu m'n 2e VFR1200F DCT aan het "verslijten" en tot nu toe nog geen enkel ECU probleem gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mij er niet om of er incidenteel iets kapot gaat ,kan altijd gebeuren.

De verhalen er om heen ,gebeurt nooit of komt niet voor,.

De back up van de industrie en het dealer netwerk.

Hier valt voor Honda nog ernstig veel te verbeteren.

De VFR DCT is fantastisch.De back up is een hobby industrie.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het nog onder garantie valt,maar is een tweedehands ECU geen snellere optie? Ik zie ze regelmatig langskomen op Ebay bijvoorbeeld. Wel even opletten met het bouwjaar (TC of niet) en natuurlijk DCT.

 

En je hebt volkomen gelijk wat de naverkoop van Honda betreft. Je bent altijd de eerste en de enige, ze weten van niets en leggen geen enkele soepelheid aan de dag. Mijn dealer is om die reden gestopt met het verdelen van Honda.

aangepast door knalselder
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eenieder doet zijn best, dealer importeur ,Honda .Zoals ik al schreef ,ik heb de motor bedrijfsmatig.

Ik heb gevraagd of er tijdelijk reparatie mogelijk is of een tweedehands ECU en als er een nieuwe is de 2e hands te vervangen.

Motor is net na de garantie, wel een goede coulance regeling, dealer is ook fantastisch.

Elke dag rijd ik 100 km over de A4 naar Den Haag ,met de motor te doen met de auto een verschrikking.

Mijn grootste ergernis is het niet verkrijgbaar zijn van onderdelen en niet meer te koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Mijn grootste ergernis is het niet verkrijgbaar zijn van onderdelen en niet meer te koop.

En als je dan weet dat Honda op dit gebied juist extreem goed scoort, hoe slecht moet het dan bij de andere merken wel niet zijn?

 

Ik zal je een voorbeeld geven: een klant met een Cagiva Raptor maakte een onschuldig schuivertje. Hierbij brak de schetsplaat van de rechter voetsteun. Was (natuurlijk) niet op voorraad, is immers een deel dat makkelijk breekt bij een schuivertje, dus dat heb je nooit nodig...... :wall:

Om een lang verhaal, veel mails en meerdere telefoontjes kort te maken, het deel kwam binnen na ruim 9 maanden.......

 

Zo presteerde BMW het om eigenaars vhagelnieuwe motorfietsen die nog geen jaar oud waren te verplichten om hun motor ruim 4 maanden niet te gebruiken in het hoogseizoen vanwege een terugroepactie. Doorrijden zou afzien van garantie worden......

 

Maar Honda is ook niet heilig. Vrijwel elke klacht is nieuw voor ze (komt nooit voor meneer), zelfs als het aantoonbaar is dat velen je voor zijn gegaan.

Maar hun voorraad is goed, meer dan 98% van de onderdelen die ik bestel zijn uit voorraad leverbaar. Zelfs voor motoren ouder dan de 10 jaar waarvoor ze verplicht zijn voorraad te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij cama parts hebben ze zowel de dct 2011 als 2012 ecu(met traction control) moet je alleen even de chip in de sleutel overzetten. 03c24793b9d73ac8beab071ea9ce0f68.jpg49e42faee3d8644661eb53cd86c74a79.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

De HISS chip vervangen is inderdaad de gemakkelijkste oplossing, maar toch wel even oppassen. Als je niet voorzichtig bent beschadig je deze onherroepelijk. Zie hier

 

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=24695&hl=%2Bhiss+%2Bchip

 

Ik zou zeker afraden om het PGM-FI systeem te vervangen. Het contactslot is met veiligheidsbouten vastgezet en je moet bovendien alle sleutels vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het meedenken, Mijn VFR is van 2014 , Motoport heeft de hierboven beschreven mogelijkheden onderzocht maar gaf aan dat mijn VFR hiervoor niet geschikt is.

Inmiddels zijn wij weer wat verder, Honda gaat versneld de ECU s laten maken , het zijn er inmiddels 12 voor Europa.Hoezo komt nooit voor.

21 juli komt het onderdeel binnen en een dag later kan ik weer rijden.

Ook voor een vervangend motor is een vergoeding besproken. In maart wil ik een nieuwe motor kopen ,het liefst een VFR DCT 1200 F.

Hopelijk komt Honda met een nieuwe versie van de VFR DCT welke aan de euro 4 norm voldoet.

Binnenkort maat proefrijden op een FJR en weer schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel verrast met deze posting - namelijk een kapotte PGM FI unit. De zwakke punten van de 1200 F (+DCT) zijn stilaan algemeen bekend. Bij het 2012 model werden wel een aantal verbeteringen aangebracht.

 

Natuurlijk zijn niet alle VFR 1200 eigenaars actief op fora, maar van een kapotte unit heb ik nog niets gelezen. Je spreekt over 12 units. Betekent dit dat er op het ogenblik 12 VFR's 1200 een kapotte unit hebben? Of gaat het gewoon om een aanvulling van ontbrekende reserve onderdelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het In Europa gaat om 12 VFR 1200 DCT motoren is er actie genomen en gaat Honda versneld de uitits leveren.

De eerste datum die ik kreeg voor een nieuwe unit was 2e helft september.

Dit bericht kreeg ik van de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij ben je dief van je eigen portemonnee als je nog 3 maanden op Honda gaat wachten, coulance bieden ze toch niet, tevens kan je nu niet rijden terwijl je voor €255 en een half uur werk weer op de weg kan zijn als je meer info wil/hulp nodig hebt stuur mij dan even een persoonlijk bericht.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

aangepast door VFRob800
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als oud-VFR1200 rijder, ervaring met de ECU's, kan ik je vertellen dat de door Rob beschreven ECU voldoet. Dat je motor van 2014 is, maakt daarbij niet uit. Daarnaast kan de ECU altijd terug maar dit model doet wat nodig is. Als je daadwerkelijk 21 juli weer kunt rijden en je de Honda ECU voor een normale prijs kunt krijgen, zou je dat kunnen doen. Anders is de route van Rob net zo goed en een stuk goedkoper. We willen je uiteraard er wel bij helpen om e.e.a. te plaatsen. Kost ons een half uurtje en service aan huis. (we komen alleen wel op de KTM)

 

Ik vrees dat je lang kunt wachten op een Euronorm 4 VFR1200. Het lukte Honda om dit blok te laten voldoen aan de toenmalige norm maar ging ten koste van het rijplezier. Pas na de Guhl flash liep de motor beter. Dat het wel kan, bewijst de motor van Viffer. Echter, deze is zo aangepast dat je daar wel even zoet mee bent. Maar dan rijdt de motor wel zoals het ooit bedacht is. Beestachtig goed.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig eens met Antoine. Er zijn inderdaad maar twee types PGM FI units. Eén voor het 2010 - 2011 model en één voor het 2012 en plus model.

 

Gewoon de tweedehands ECU swappen en de HISS chip in een nieuwe sleutel steken lijkt me inderdaad geen slecht idee.

 

Alleszins duidelijke afspraken met je Honda dealer als je toch gaat wachten op de nieuwe ECU uit Japan. Deze units worden gewoonlijk verkocht aan gemakkelijk +1000€ per unit (zie maar naar andere postings hier). Bovendien moeten alle sleutels vervangen worden (contact - vastgezet met veiligheidsbouten), je benzinetank, je zadelsleutel en bovendien alle sloten van je OEM koffers (indien je deze hebt). Zelfs voor een ervaren mechanieker mag je rekenen op minstens een paar uur werk.

 

Ik vrees dat we nooit een nieuwe VFR 1200F gaan zien en heeft volgens mij weinig te maken met Euro 4. Ik ben wel geen milieuspecialist, maar blijkbaar beantwoordt de Californische wetgeving voor motorfietsen (Class III Tier 2), van kracht sinds 2010, meer aan Euro 4 dan aan Euro 3. De 1200 werd wel verkocht in Californië. Om de 1200 aan te passen aan Euro 4, zijn blijkbaar maar kleine aanpassingen noodzakelijk. Honda wilde volgens mij geen moeite meer doen. Er werden er gewoon te weinig van verkocht om deze aanpassingen te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...