Ga naar inhoud

Ervaringen met de Tomtom Rider 410


Aanbevolen berichten

 

Hierbij mijn ervaringen met de tomtom rider 410 na een paar duizend kilometers:

Ik had een Zumo 550, en in de autos een tomtom, dus de overstap was niet heel moeilijk. Behuizing en steun voelen degelijk aan, het plaatsen en uitnemen gaat makkelijk en met 1 hand. Het geluid moet via bluetooth, ik heb nog een bedrade intercom, dus ik heb het geluid niet kunnen beoordelen. Rijden zonder geluid is minder handig, soms mis je een aanwijzing. Maar hieraan wordt gewerkt.

De TT kan in "landscape" en "portrait" gebruikt worden, ik vind de rechtopstand beter werken, je ziet dan net iets meer route info.

Qua gebruik zijn er lijkt het of het twee verschillende apparaten zijn. tijdens het rijden draait alles perfect soepel, herberekenen gaat snel, hij is altijd bij de les, en niet 1 keer rare fratsen.

Tijdens het invoeren van gegevens is het een traag ding, je kunt niet altijd zien of een knop ingedrukt is, en of hij bezig is.Dat is wel zo, maar je mist de feedback op het scherm.

Het scherm is met blote handen supergevoelig, als je een mm of 3 boven het scherm zit met je blote vinger reageert het scherm al. Dus je moet resoluut drukken, en niet twijfelend met de vinger boven het scherm bewegen. Met handschoenen aan is het beter, alleen zijn de knoppen zo klein dat het eigenlijk ook niet fijn werkt.

Wat heel goed werkt is de kronkelroute functie, je kiest een bestemming, evt met een paar tussenpunten en je hebt een leuke route. Ook in NL werkt dit goed, alleen word je wel door dorpen en steden gestuurd, dus dan is het zaak om een paar punten naast de stad te plaatsen, anders wordt je dwars door een stad gestuurd (in mijn geval dwars door Utrecht).

Ik had altijd ruzie met basecamp, gelukkig ben ik daar nu van af, routes maken kan met tyre of my route app. de laatste heb ik gebruikt, en dat werkt intuitief en de route komt ook goed over op de tomtom.

Wat ik zeker voor verbetering vatbaar vind is dat je de route die je op de TT maakt, hetzij een kronkelroute van A naar B, hetzij een rondje, direct moet rijden. Je kunt deze route niet opslaan en bv de volgende dag gaan rijden. Ja, als je het apparaat uit doet en de volgende dag weer aan.

Dus op je hotelkamer een paar routes voorbereiden voor de komende dagen gaat niet. In dat geval moetje een laptop me hebben en met tyre of myrouteapp iets maken. Alleen hoef ik geen laptop mee op reis, die zie ik overdag op mijn werk al genoeg.

Ik las ook over het gebruik in de regen, dat het scherm spontaan reageert op regendruppels, daar heb ik geen ervaring mee, tot nu toe alleen met droog weer gereden.

 

Ik weet niet hoe de huidige Garmins het doen, maar de tomtom heeft wat "dingetjes" waar je aan moet wennen, maar over het algemeen ben ik tevreden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus op je hotelkamer een paar routes voorbereiden voor de komende dagen gaat niet. In dat geval moetje een laptop me hebben en met tyre of myrouteapp iets maken. Alleen hoef ik geen laptop mee op reis, die zie ik overdag op mijn werk al genoeg.

 

 

Jawel, dat kan wel. Moet je alleen een ITN route maken. Kwestie van bestemming invoeren en tussenpunten toevoegen. (en dat niet met de 'spannende route' maar met de 'normale reisplanner'). Via 'huidige route' kun je die route opslaan.

Routes die je in mydrive of mra hebt gemaalt kun je sowieso halverwege oppakken.

 

Alternatief is dat je bijv je tablet meeneemt. Dat werkt ook veel prettiger voor het plannen van een route. En vervolgens de route in mydrive of mra maken en via de cloud overzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip Hans. Die optie had ik nog niet gezien. En het maakt niet uit of het een "rijd naar" route is of een "plan een spannende route" is, zodra de route actief is kun je deze opslaan onder het kopje "huidige route".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had altijd ruzie met basecamp

Ik snap nog steeds niet dat er zoveel mensen in de knoop liggen met BC. Zoals elk programma moet je wat tijd en energie investeren in het aanleren van een nieuw programma, dus ook BC. Ik persoonlijk vind BC een zeer handig en snel programma, en veel beter dan MS. Ik ben nu ook begonnen met MRA en ben voorlopig nog niet onder de indruk ervan.

aangepast door VFRoemer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het ook niet.

Ik ben niet onhandig, heb 2 cursussen Basecampt gevolgd, en heb de DVD van Hans. En toch kan ik het er nooit mee worden.....

Ik gebruik het te weinig om het te onthouden, en aangezien het totaal niet instinctief opgezet is raak ik steeds weer in de knoop.

Mapsource was voor mij (en heel veel anderen) echt veel beter.

Ik kan ook geen enkele gebruikstechnische reden noemen waarom Garmin Mapsource verlaten heeft en met Basecamp verder is gegaan. Financieel snap ik het wel......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aanpassen van routes in MS was helemaal niet goed, dat is in BC enorm verbeterd. BC is ook vele malen sneller.

Het wezenlijke verschil is dat BC met een interne database voor opslag van routes/tracks/waypoints werkt terwijl MS met externe bestanden werkt. Eens je dat DB-principe snapt en onder de knie hebt zal je zien dat BC veel beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook nog als minpunt vergat te melden is het volgende: toen we recent met zn drieeen op pad waren met alledrie een tomtom, had ik s ochtends een route gemaakt op de tomtom, en nu blijkt dat je deze wel kunt opslaan voor later gebruik, maar niet kunt delen met andere gebruikers. Een geimporteerde route kun je wel delen via BT naar een andere tt rider, maar de vers gemaakte route - die optimaal is afgestemd op de behoeften en mogelijkheden van die dag - dat gaat dus niet.

Nu begreep ik dat myroute app ook op de smartphone kan draaien, alleen weet ik niet of de route via BT overgezet kan worden naar de tt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 's morgens, voordat je gaat rijden, het opnemen van de track aanzet met 'Start opname' en als je terug ben weer 'uit', kun je deze opslaan. Let er wel op dat je een fatsoenlijke naam geeft. NIET dat wat TomTom zelf voorstelt, omdat deze bestandsnaam niet wordt herkent door Windows.

De track kun je heel eenvoudig versturen via BT.

Op je computer het ontvangen van bestanden via bluetooth aanzetten - op de TomTom bij 'Mijn routes' je opgeslagen track opzoeken en delen via bluetooth. Het bestand is een gpx-bestand.

 

Aanvulling.

Ik heb nog een truc ontdekt. Het zal wel niet de bedoeling van TomTom zijn geweest, maar als je een route maakt en deze laat uitvoeren met 'Toon route voorbeeld', zonder dat je daadwerkelijk gaat rijden, kun je óók de track opnemen.

 

Nb: ik ga ervan uit dat de 410 niet veel anders functioneert dan de 450.

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling.

Ik heb nog een truc ontdekt. Het zal wel niet de bedoeling van TomTom zijn geweest, maar als je een route maakt en deze laat uitvoeren met 'Toon route voorbeeld', zonder dat je daadwerkelijk gaat rijden, kun je óók de track opnemen.

 

Dat zou best kunnen. moet je wel heel erg veel geduld hebben dit gaat in reeltime zoals je weet

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat zou best kunnen. moet je wel heel erg veel geduld hebben dit gaat in reeltime zoals je weet

Inderdaad geduld, maar het is minder erg dan het zich laat aanzien. Het gaat vlugger dan realtime. In de track kun je zien dat er snelheden van 253 km/u worden 'gereden'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik snap het ook niet.

Ik ben niet onhandig, heb 2 cursussen Basecampt gevolgd, en heb de DVD van Hans. En toch kan ik het er nooit mee worden.....

Ik gebruik het te weinig om het te onthouden, en aangezien het totaal niet instinctief opgezet is raak ik steeds weer in de knoop.

Mapsource was voor mij (en heel veel anderen) echt veel beter.

Ik kan ook geen enkele gebruikstechnische reden noemen waarom Garmin Mapsource verlaten heeft en met Basecamp verder is gegaan. Financieel snap ik het wel......

Ik heb zelf jaren Basecamp gebruikt en gebruik vanwege de TomTom Rider nu al een paar jaar MyRouteApp. Laatst nog even weer Basecamp gestart maar had er behoorlijk moeite mee om iets te maken. Dus ja, intuitief werkt Basecamp zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat is de werkwijze van Basecamp en MyRouteApp niet zo wezenlijk anders.

Je zet een beginpunt.

Je zet een eindpunt

Je versleept de route daar tussen in om een mooie route te krijgen.

 

Dat gaat in beide software zo.

Echter op een of andere manier weet het Garmin het toch zo te doen dat het verslepen minder vanzelfsprekend is. Ik hebben tientallen routes gemaakt en gecontroleerd in Basecamp in ongeveer 4 jaar tijd. Maar ben die handigheid in 2 jaar tijd toch kwijt geraakt

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...