Ga naar inhoud

Honda V4 superbike


Paske
 Delen

Aanbevolen berichten

Ook de Italianen zijn blijkbaar betrouwbaarder geworden. Destijds, eind jaren 70, toen ik een tweedehands Guzzi kocht, vroegen mijn vrienden of de vorige eigenaar er een magneet had bijgeleverd. (Verbaasd) vroeg ik waarom: "Wel, om alle onderdelen te verzamelen wanneer deze eraf vallen tijdens het rijden."

Niet blijkbaar. Dat is gewoon zo. Dat geldt vooral voor Aprilia en Ducati. De merken die het van de volumemodellen moeten hebben.

Je kan beter zeggen dat Duitsland (BMW) het nieuwe Italie geworden is.

 

Voordat ik mijn huidige CT kocht heb ik ook gekeken naar Guzzi Stelvio. Ik had het er mijn garage over. Ik vind betrouwbaarheid ook wel belangrijk. Hij vertelde mij dat je op gebied van betrouwbaarheid je beter een Guzzi kan kopen dan een BMW.

 

Mijn vorige was een Aprilia en heb nu dus (weer) een Honda. Ondanks dat de Aprilia mij nooit heeft laten staan. Merk je aan de Honda wel wat echte betrouwbaarheid is. Aprilia deed het altijd maar er waren nog wel eens kleine dingen die zelf weer verdwenen.

Grappig detail. Scott Oiler verkoopt ook een electronische variant van zijn smeersysteem. Maar deze is er niet voor een Aprilia of Ducati.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Bij de Bridgestone banden test 2018 reed men nog met de vfr800f mee om de t31 banden te testen.... 

 

De 800 raakt een beetje achterhaald werd ook daar door de verslaggevers opgemerkt.... Behalve een nieuwe jas zijn er maar weinig verschillen met m'n fi van 1998.. 

 

Honda lijkt helemaal niet meer te investeren in 't sport touring segment, waarom niet eens een nieuwe blackbird, of dikkere 800/1000 v4 er is gewoon niks zoals een ktm Duke GT, of Kawa z1000sx of h2 touring. 

Men mist gewoon de passie die ze vroeger wel hadden, gewoon iets bouwen omdat 't ze 't kunnen! 

 

En dat vind ik jammer, ik ben echt een Honda freak maar ze staan 3cht niet meer in 't rijtje van de beste motoren op 't moment voor mij, het springt er net niet uit tov de rest

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze discussie is al vaker gevoerd. Het marktaandeel wereldwijd voor dit soort motoren is heel klein. Voor iedere verkochte V4 in Europa/VS kan Honda iets van 100 300cc motorfietsen verkopen. 

 

Honda vindt die 300cc markt blijkbaar interessanter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aprilia gaat wel lekker door met de sportieve fietsen. Al is dit meer sport-naked dan sport-toer, desalniettemin een leuk fietsje.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om een machine te ontwikkelen omdat het kan maar daarmee houd je een bedrijf niet draaiend wanneer de kosten daarvan niet gedekt worden

Als je baas zegt dat je moet gaan werken en daarvoor geld moet betalen omdat ze iets willen doen omdat het kan dan zeg jij ook niet ja. Beetje vreemd om dat wel van een fabrikant te verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds 1982 op verschillende merken motorfietsen gereden, waarvan 4 Honda's. De Honda's deden het altijd en erg goed en voelden voor mij beter dan andere merken, hoewel de Kawasaki z650 toch ook erg leuk was; voor een poosje.. Een beetje saai misschien, maar alla.. Honda is voor mij een blijver; ik overweeg om die reden ook een auto van het merk te kopen en in de (verre) toekomst een buitenboordmotor. Zeer degelijk, betrouwbaar en met karakter. De vfr vind ik een toonbeeld. Dat het merk niet komt met een sport/toer model waar andere merken wel mee komen versterkt mijn gevoel alleen maar. Een dikke 1000 sport(toer) met super pk's? Allemaal leuk en aardig, maar er moet gewoon mee gereden worden op de openbare weg en ik kan je vertellen dat mijn 25 jaar oude Honda dat uitermate goed doet.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds die pianist in 2007 het WSBK won is het voor HONDA rijders treurnis in dit kampioenschap. Hoop stiekum dat Ten Kate Yamaha ook de baan met ze gaat aanvegen. Wie weet is dat de druppel die bij HONDA HQ de emmer doet overlopen. Kom op zeg!!!!!! 

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-5-2019 om 04:55, VFoRever zei:

Ik heb sinds 1982 op verschillende merken motorfietsen gereden, waarvan 4 Honda's. De Honda's deden het altijd en erg goed en voelden voor mij beter dan andere merken, hoewel de Kawasaki z650 toch ook erg leuk was; voor een poosje.. Een beetje saai misschien, maar alla.. Honda is voor mij een blijver; ik overweeg om die reden ook een auto van het merk te kopen en in de (verre) toekomst een buitenboordmotor. Zeer degelijk, betrouwbaar en met karakter. De vfr vind ik een toonbeeld. Dat het merk niet komt met een sport/toer model waar andere merken wel mee komen versterkt mijn gevoel alleen maar. Een dikke 1000 sport(toer) met super pk's? Allemaal leuk en aardig, maar er moet gewoon mee gereden worden op de openbare weg en ik kan je vertellen dat mijn 25 jaar oude Honda dat uitermate goed doet.

Daar sla je wel een beetje de spijker mee op z'n kop. 

 

Toen de vfr uit kwam, en later ook nog de 800fi waren dat speciale motoren met gigantisch veel karakter en simpelweg de beste sport toer machines die je kon kopen, die kent zowat iedereen. 

 

Zelfde verhaal als de vtr 1000sp wat nog steeds een super gewild model is als je de prijzen ziet. 

 

Beide zijn ook fietsen die destijds beter gemaakt zijn dan de concurrentie, maar daar heeft men wel hun naam mee opgebouwd en versterkt. 

 

En de nieuwe Honda modellen doen 't ook hardstikke goed, een fireblade met 188pk is zat ondanks dat 't minder is dan de concurrentie, maar de power naked en GT (sport tour) modellen zijn momenteel echt wel heel hot en daar mis je toch echt een topper van Honda, je kan veel zeggen maar daar kan de vfr800f echt niet mee komen met de big boys. We weten allemaal dat er kwa blok al jaren ongeveer 't zelfde 't zelfde ding in hangt. 

Dat 't nutteloos geld over de balk smijten is is onzin, de concurrentie bouwt ze ook dusssss

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal klopt. In ons deel van de markt kan Honda gewoon niet mee komen. Er wordt daarvoor te weinig geïnvesteerd.

Zoals eerder geschreven (ik doe even uit mijn hoofd) zijn de verkopen in Europa maar 1% van de totale verkopen van Honda. In markten in Azie (denk aan India) worden de aantallen weg gezet. Honda's huidige bestuur heeft blijkbaar bepaald dat daar de focus moet liggen. Ik geloof dat Azie iets van 30% van verkopen van Honda voor zijn rekening neemt. Ook de US is maar iets van 1-2%

 

Voor ons Europeanen is het gewoon uiterst vervelend maar een nieuw bestuur brengt weer nieuwe denkwijzes. Daar moeten we dan gewoon op wachten maar we hebben daar nu niets aan.

 

BMW doet het in Europa gewoon goed maar ook BMW heeft niet voor niets een 300cc modellijn uitgebracht. Deze modellijn is overigens ontworpen in India en wordt daar ook gebouwd. Voor KTM 390 lijn geldt hetzelfde verhaal.

Aprilia (welke hierboven ergens wordt aangehaald) is een merk dat een niche vult. Zij verkopen sowieso maar een paar duizenden exemplaren per jaar wereldwijd. Ze zijn daar ook op ingesteld. Een Merk als Moto Guzzi hetzelfde verhaal.

 

Honda heeft de CB-lijn (Neo Sports Cafe) welke het moet doen in Europa. De CB 500 lijn lijkt daarbij de meest gewilde variant (als ik zo in het straatbeeld kijk). Yamaha doet het wat verkopen betreft een stuk beter en leunt voor vooral op de MT-lijn. Die lijn lijkt veel meer op de huidige smaak van de European aan te sluiten dan de CB-lijn van Honda.

 

Wij als Honda liefhebber moet helaas gewoon afwachten totdat het bestuur op het Hoofdkantoor in Japan andere gedachten krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verwoord, dat is ook het gevoel wat ik er bij heb. 

 

Ik ben echt een Honda man in hart en nieren, maar dat is toch gebaseerd op hun 'oude' motoren en de geschiedenis die daar bij komt. 

 

Suzuki bediend zijn fans momenteel uitstekend, de Katana is net uit en ook een nieuwe Hayabusa zit eraan te komen.... 

Hoe vet zou 't zijn als Honda een Dikke v4 en bijvoorbeeld een nieuwe blackbird zou lanceren

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...