Ga naar inhoud

Honda vfr 800fi koel probleem


Bertus
 Delen

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Henkie zei:

Maar meet deze sensor in de radiateur nou wel of niet de temperatuur? Of wordt de temperatuur op twee plekken gemeten?

Deze sensor is een temperatuurafhankelijke schakelaar, dat wil zeggen dat deze bij een koelwatertemperatuur van rond de 104C schakelt naar massa waardoor de fan gaat draaien. Zakt vervolgens de koelwatertemperatuur dan wordt de schakelaar weer onderbroken. De temperatuursensor op het motrorblok stuurt de temperatuurmeter op je dashboard aan. Deze geeft dus de actuele temperatuur weer van het koelwater aan terwijl de eerste alleen maar vertelt of het koelwater heet is (>104C) of niet. Dat er bij losdraaien van die schakelaarsensor koelvloeistof uitstroomt wil nog niet zeggen dat als de motor is opgewarmd deze ook in de koelvloeistof is gedompeld. Lucht zet onder opwarming uit en perst vloeistof naar de overlooptank. Omdat de sensor bovenin de radiator is gemonteerd kan deze dan 'droog' komen te staan. Verder is voor een goede doorstroming, dus goed functioneren van het koelsysteem, het noodzakelaijk dat het koelsysteem goed is ontlucht, dus daarmee beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De sensor die in de radiator zit is een switch en schakelt afhankelijk van de temp van het koelwater in de radiator de fan in of uit.

De sensor die op het motorblok zit is een temp meting (of een PTC of NTC) en die meet de koelvloeistof temp in het blok nabij de cilinders.

Het zijn dus 2 onafhankelijk van elkaar werkende metingen

De motorbloksensor is een zgn analoge meting en heeft een meetbereik van ongeveer 30 gr tot denk ik 130 gr, dit signaal wordt digitaal op het dashboard weergegeven.

 

Als de fan bij jou al bij 77 graden motor temperatuur op het dashboard in komt dan meet de sensor dus deze temperatuur van het blok, echter de switch in de radiator is hiervoor verantwoordelijk want die laat de fan aangaan.

Je moet dus in het circuit van de switch en radiator zoeken waarom de switch zo vroeg schakelt

 

De sensor die de blok temperatuur meet kan natuurlijk ook een verkeerde waarde aangeven, hij geeft 77 gr aan maar de werkelijke tempt kan dan wel 104 of 105 graden zijn omdat de switch de fan laat inschakelen.

Ook een reden dus om deze te controleren

 

Edit V4 Rosso was me al voor

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen weer bedankt.

 

De temperatuur wordt goed weer gegeven op het display. Ik heb deze motor al lang in bezit en weet ongeveer wel wanneer de temp gaat stijgen. (File rijden in een stad en vaak ook nog bij 30+ weer. Als je normaal rijd is de temp altijd wel onder de 90 graden, vaak rond de 85.)

Ik ga van de week de aan het masseren😅. Volgende week een weekendje weg, lat ik de schakelaar voor de zekerheid maar even zitten.

 

Nogmaals iedereen bedankt, top deze snelle hulp en ervaring!

 

mvg, Henkie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...