Jump to content

JooST

Touratech vraagt faillissement aan

Recommended Posts

Kwam dit bericht van de week al tegen maar weer vergeten tot ik er net weer op een Duitse site op stuitte, dus dan moet het ook waar zijn. Ik trok wel even een wenkbrauw op toen ik de kop las. Hoezo kun je failliet gaan als je een soort van autoriteit bent op het adventure vlak terwijl dat al een aantal jaar de grootst groeiende categorie is. Maar toen las ik verder.

Wel zuur, overleef je de crisis ga je alsnog failliet....

Toch maar even niet via hun website spullen bestellen.

 

 

 

Touratech vraagt faillissement aan

Op 10 augustus heeft Touratech een aanvraag voor faillissement ingediend bij de rechtbank in Villingen-Schwenningen. De Duitse fabrikant en leverancier van motorfietsonderdelen, accessoires en kleding met vestigingen over de hele wereld bevindt zich momenteel in staat van insolventie, wat wil zeggen dat het niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. De ongeveer 400 werknemers van Touratech AG zijn in een personeelsvergadering door de Raad van Bestuur en de voorlopige curator Dr. Dirk Pehl geïnformeerd over het dreigende faillissement. De bedrijfsvoering blijft vooralsnog ongewijzigd en ook de salarissen worden nog doorbetaald.

Als reden van de financiële problemen wordt de opstartvertraging van een nieuw in gebruik genomen bedrijfspand opgegeven die noodzakelijk was om aan de toegenomen vraag aan producten te kunnen voldoen. Dit heeft geleid tot problemen met de logistiek en de productie, wat een aanzienlijke productievertraging tot gevolg had met daardoor diverse mislukte leveringen.

De voorlopige curator is nu de economische situatie van Touratech AG in kaart aan het brengen om te kijken welke opties er zijn om een faillissement te voorkomen. Touratech zelf heeft de eerste contouren van een herstructureringsplan hiervoor al met zijn adviseurs ontworpen en voorgelegd. Het is nu aan de voorlopige curator om deze herstructurering vorm te geven en een plan te ontwikkelen om het bedrijf op een deugdelijke financiële en economische basis voort te zetten, zodat het bedrijfspand en de banen behouden blijven.

Bron

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Oude, dure medewerkers eruit.

Doorstarten.

Zou zo maar kunnen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Dure Touratech opboxen tegen goedkope Ali. Zal niet mee vallen

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

wat meer uit China laten komen???
De gegeven uitleg is iets waar ieder student een onvoldoende zou krijgen.

Men berekent de liquiditeit lang op voorhand volgens een realistisch scenario.Meestal is het wat peptalk voor een beheerraad of aandeelhouders.

Windowdressing voor beginnelingen

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik slaagde beter bij Hepco en Becker en SW Motech.

Op de beurs ook voor een paar dingen bij Touratech geweest maar wat ik nodig had hadden ze niet voor de Crosstourer.

Misschien iets minder focussen op de BMW GS en meegaan met de markt?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

of even het stukje goed lezen :wijsneus:

Eerder ondergaan aan eigen succes dan niet meegaan met de markt...

 

 

Als reden van de financiële problemen wordt de opstartvertraging van een nieuw in gebruik genomen bedrijfspand opgegeven die noodzakelijk was om aan de toegenomen vraag aan producten te kunnen voldoen. Dit heeft geleid tot problemen met de logistiek en de productie, wat een aanzienlijke productievertraging tot gevolg had met daardoor diverse mislukte leveringen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik vind het ook een zeer vage reden.

Als de verhuizing naar een nieuw pand de reden van je ondergang moet zijn. Heb je boel duidelijk niet op orde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Wat ik eruit haal is het niet zozeer de verhuizing maar het opstarten van de nieuwe productielijn in dat nieuwe pand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Dan nog.

Dan moet dat opstarten zo dramatisch verlopen zijn. Dat geloof ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ze hebben voor het nieuwe pand geïnvesteerd in een nieuw machinepark.
Doordat de bouw fors vertraagd is (ik begrijp o.a. door vergunningsproblemen) hebben ze wel moeten betalen voor pand en machines, maar niet meer inkomsten gehad doordat hun productie gedaald was i.p.v. de verwachte stijging.
Als je daar geld voor hebt moeten lenen kan het wel heel erg snel nijpend worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Dat noem je planning???? en geen vet op de botten. Nu gaan ze de schulden saneren als het lukt en fris en fruitig door.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Nieuwbouw, als dat nog is, moet je dat doen.

Zoals ik het van AFS begrijp hebben ze het bestaande pand gesloten, gesloopt, nieuwbouw en toen weer geopend. Dat vind ik dan weer een risicovolle manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Hoeft niet.

Je kan ook een nieuw pand neerzetten en nieuwe machines plaatsen terwijl je met de oude doorgaat.

In de periode van vertraging zijn ze dan uitgegaan van de verhoogde productie maar dat is dan nog uitgebleven.

Hoe dan ook zijn ze onrealistisch te werk gegaan, te voortvarend geweest (of beide) en op basis van die planning producten belooft die ze uiteindelijk niet konden leveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ze zullen wel doorstarten, de aannemers en leveranciers weer de Sjaak want die krijgen gewoon hun geld niet, de rest gaat door alsof er niets gebeurd is. Tenminste dit heb ik nu al talloze keren in Nederland zien gebeuren. Of dat ook zo in Dld gebeurd weet ik niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

:withstupid:

 

Dit gebeurd maar al te vaak.

Wat extra lagen, het pand is van laag X, het gereedschap/machinepark van laag Y, etc
Laag Z huurt het pand & gereedschap/machinepark van X & Y en neemt het personeel aan.

Laag Z gaat failliet maarja, echt veel is er niet te halen want dat is al doorgeschoven naar X & Y.

Vervolgens komt er een nieuwe Z en draait heel het rommeltje vrolijk verder.

 

 

Leveranciers zijn de sjaak, personeel is de sjaak en de schuldige slaapt er niets slechter door. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

  • Similar Content

    • By Berco
      Herkend iemand het volgende: als mijn benzinemeter aangeeft dar de tank leeg is heb ik nog maar 200 km gereden. Met tanken gaat er dan maar 12/14 liter in. Het zal wel een sensor zijn of zo, maar heeft iemand dit probleem ook of gehad.
       
      Alvast bedankt.
      Berry
    • By Athome
      Om de nivomat te kunnen monteren moet uiteraard de originele schokbreker eerst verwijderd worden. Nu is mijn vraag:
       
      Vanaf welke plaats kan ik het best bij de bovenste bevestiging komen. Ik heb de tank en alle bij behorende kappen al een paar verwijderd gehad en dan zie je bevestiging van de schokbreker goed zitten en kan je er volgens ook wel goed bij. Je moet hier echter wel de nodige kappen verwijderen.
      Of kan ik er makkelijker bij van de zadelzijde. De accu(bak) moet dan wel verwijderd worden maar ik heb dan geen idee of ik er dan wel goed bij kan.
       
      Wellicht dat rijders van de 1200F hier ook wat over kunnen zeggen. Het lijkt mij bij de F eigenlijk hetzelfde moet gebeuren om er bij te kunnen
    • By JooST
      Maar ik kan het zelf navertellen, gelukkig reed ik niet harder dan mn beschermengeltje!
      Maar vanmorgen op weg naar mn werk rustig cruizen (70km/u) want het was lekker weer, beetje om me heen aan het kijken en opeens stonden ze voor me bijna stil, daar waar ze nooit stil staan.Wellicht door de laagstaande tegenzon ook niet opgevallen.
      De eerste auto zag dat ik het niet kon beremmen en stuurde de kant in, ik schampte hem nog maar dook vol in de volgende auto.
      Hoe ik gevlogen heb weet ik echt niet maar ik lag op het asfalt, voelde geen pijn ofzo even blijven zitten, nog geen pijn, opgestaan en naar de kant gelopen en maar weer in de berm gaan zitten. Gelukkig veel omstanders die het wrak, wat even daarvoor nog mijn motor was, aan de kant zetten en vroegen hoe het met mij ging. In no-time was de politie er en even later de ambulance en sleepdienst. Ik moest mee met de ambulance en in het ziekenhuis moet je opeens alle afdelingen langs want dat is procedure bij motorrijders die gecrashed zijn met hogere snelheid dan 30km/u.
      Nekbrace om en langs X-ray, MRI en een echo van je ingewanden, plas en bloed inleveren. Na een paar uur kreeg ik mn APK stempeltje en mocht ik weer naar huis.
      ECHT ZO VEEL GELUK GEHAD!! Wel wat kneuzingen, schaafplekjes en blauwe plekken.
      Pak heeft veel impact opgevangen met name mn knie protector, helm zo niet nog meer ellende voorkomen want daar zitten ook wel pitten in en schaafplekken.
      Voor het drama de foto's!
       
       


  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien