Ga naar inhoud

Touratech vraagt faillissement aan


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

Kwam dit bericht van de week al tegen maar weer vergeten tot ik er net weer op een Duitse site op stuitte, dus dan moet het ook waar zijn. Ik trok wel even een wenkbrauw op toen ik de kop las. Hoezo kun je failliet gaan als je een soort van autoriteit bent op het adventure vlak terwijl dat al een aantal jaar de grootst groeiende categorie is. Maar toen las ik verder.

Wel zuur, overleef je de crisis ga je alsnog failliet....

Toch maar even niet via hun website spullen bestellen.

 

 

 

Touratech vraagt faillissement aan

Op 10 augustus heeft Touratech een aanvraag voor faillissement ingediend bij de rechtbank in Villingen-Schwenningen. De Duitse fabrikant en leverancier van motorfietsonderdelen, accessoires en kleding met vestigingen over de hele wereld bevindt zich momenteel in staat van insolventie, wat wil zeggen dat het niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. De ongeveer 400 werknemers van Touratech AG zijn in een personeelsvergadering door de Raad van Bestuur en de voorlopige curator Dr. Dirk Pehl geïnformeerd over het dreigende faillissement. De bedrijfsvoering blijft vooralsnog ongewijzigd en ook de salarissen worden nog doorbetaald.

Als reden van de financiële problemen wordt de opstartvertraging van een nieuw in gebruik genomen bedrijfspand opgegeven die noodzakelijk was om aan de toegenomen vraag aan producten te kunnen voldoen. Dit heeft geleid tot problemen met de logistiek en de productie, wat een aanzienlijke productievertraging tot gevolg had met daardoor diverse mislukte leveringen.

De voorlopige curator is nu de economische situatie van Touratech AG in kaart aan het brengen om te kijken welke opties er zijn om een faillissement te voorkomen. Touratech zelf heeft de eerste contouren van een herstructureringsplan hiervoor al met zijn adviseurs ontworpen en voorgelegd. Het is nu aan de voorlopige curator om deze herstructurering vorm te geven en een plan te ontwikkelen om het bedrijf op een deugdelijke financiële en economische basis voort te zetten, zodat het bedrijfspand en de banen behouden blijven.

Bron

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat meer uit China laten komen???
De gegeven uitleg is iets waar ieder student een onvoldoende zou krijgen.

Men berekent de liquiditeit lang op voorhand volgens een realistisch scenario.Meestal is het wat peptalk voor een beheerraad of aandeelhouders.

Windowdressing voor beginnelingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik slaagde beter bij Hepco en Becker en SW Motech.

Op de beurs ook voor een paar dingen bij Touratech geweest maar wat ik nodig had hadden ze niet voor de Crosstourer.

Misschien iets minder focussen op de BMW GS en meegaan met de markt?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

of even het stukje goed lezen :wijsneus:

Eerder ondergaan aan eigen succes dan niet meegaan met de markt...

 

 

Als reden van de financiële problemen wordt de opstartvertraging van een nieuw in gebruik genomen bedrijfspand opgegeven die noodzakelijk was om aan de toegenomen vraag aan producten te kunnen voldoen. Dit heeft geleid tot problemen met de logistiek en de productie, wat een aanzienlijke productievertraging tot gevolg had met daardoor diverse mislukte leveringen

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik eruit haal is het niet zozeer de verhuizing maar het opstarten van de nieuwe productielijn in dat nieuwe pand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben voor het nieuwe pand geïnvesteerd in een nieuw machinepark.
Doordat de bouw fors vertraagd is (ik begrijp o.a. door vergunningsproblemen) hebben ze wel moeten betalen voor pand en machines, maar niet meer inkomsten gehad doordat hun productie gedaald was i.p.v. de verwachte stijging.
Als je daar geld voor hebt moeten lenen kan het wel heel erg snel nijpend worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwbouw, als dat nog is, moet je dat doen.

Zoals ik het van AFS begrijp hebben ze het bestaande pand gesloten, gesloopt, nieuwbouw en toen weer geopend. Dat vind ik dan weer een risicovolle manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeft niet.

Je kan ook een nieuw pand neerzetten en nieuwe machines plaatsen terwijl je met de oude doorgaat.

In de periode van vertraging zijn ze dan uitgegaan van de verhoogde productie maar dat is dan nog uitgebleven.

Hoe dan ook zijn ze onrealistisch te werk gegaan, te voortvarend geweest (of beide) en op basis van die planning producten belooft die ze uiteindelijk niet konden leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen wel doorstarten, de aannemers en leveranciers weer de Sjaak want die krijgen gewoon hun geld niet, de rest gaat door alsof er niets gebeurd is. Tenminste dit heb ik nu al talloze keren in Nederland zien gebeuren. Of dat ook zo in Dld gebeurd weet ik niet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

 

Dit gebeurd maar al te vaak.

Wat extra lagen, het pand is van laag X, het gereedschap/machinepark van laag Y, etc
Laag Z huurt het pand & gereedschap/machinepark van X & Y en neemt het personeel aan.

Laag Z gaat failliet maarja, echt veel is er niet te halen want dat is al doorgeschoven naar X & Y.

Vervolgens komt er een nieuwe Z en draait heel het rommeltje vrolijk verder.

 

 

Leveranciers zijn de sjaak, personeel is de sjaak en de schuldige slaapt er niets slechter door. :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...