Ga naar inhoud

piepende,krakende,knarsende achtervering 1200F


jopsalot
 Delen

Aanbevolen berichten

Toen ik vandaag na een rit de motor terug in de garage reed en deze (met de motor af) in de garage draaide (terwijl ik op de motor zat) hoorde ik een krakend,piepend of knarsend geluid thv de achterschokbreker. Als ik de motor op en neer duw krijg ik nu steeds dit geluid. Is dat de voorbode van iets ? Iets om me geen zorgen over te maken ? Misschien een gevolg van in gietende regen op sterk vervuilde wegen te rijden (modderstroom over de weg) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honda heeft de neiging om wat weinig vet in de naaldlagers van de achtervering te stoppen.
Ik kom dan ook regelmatig speling tegen...

Als je geluk hebt is de boel alleen maar droog en niet versleten/beschadigd, maar die kans acht ik niet erg groot.
Niet mee doorrijden, zo snel mogelijk (laten) bekijken en smeren of vervangen.
Als je wel blijft doorrijden weet je zeker dat de boel vervangen moet worden. En Honda-onderdelen zijn nu niet bepaald goedkoop....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je een spatbord achteraan hebt, maar indien niet dan werpt het achterwiel massa's vuil en water op je vering achteraan. Spijtig dat zoiets niet standaard werd geplaatst. De achterste schokbreker (in het bijzonder de preload adjuster) en de voorremmen blijken zwakke punten te zijn op de Vfr 1200F. Ik weet echter niet of dit vuil de rechtstreekse oorzaak is van dit piepen, kraken en knarsen. Zie vorige posting van iemand zoals AFS met de nodige kennis en ervaring. Ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat het opbouwen van vuil de eventuele problemen versnellen.

Persoonlijk heb hiermee nog geen slechte ervaringen gehad, maar ik probeer ze wel zo goed mogelijk te onderhouden. De achterschokbreker reinig ik manueel met natte babydoekjes en spuit er achteraf lichtjes WD 40 op. De preload adjuster werkt na meer dan 6 jaar nog altijd. Destijds (ik weet niet meer wie) gaf iemand mij de uitdrukkelijke raad om deze enkel te verzetten bij een koude motor. Op termijn hou ik er toch rekening me dat deze vervangen moet worden en ga voor een upgrade.

Ook de voorremmen probeer ik zoveel mogelijk proper te houden...tuinslang katoen doekje en zelfs een oorstokje. Misschien het "voordeel" dat ik ongeveer elke 10k mijn remblokken moet vervangen. Ook dan volledige reiniging.

 

Edit:

 

Ik zit op dit ogenblik wel niet echt uit te kijken naar een upgrade van de vering. Zo had ik een gesprek met forumlid MVG. In tegenstelling tot zijn vorige motorfiets (een Triumph Triple als ik me niet vergis) merkte hij weinig verschil van de upgrade met Hyperpro vering. Vorig jaar nam Johan de standaard voorvering onderhanden. Dit was wel een wereld van verschil met de fabrieksafstelling.

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Viffer heb ik hier nog niets van ondervonden (mooi weer rijder) maar op de TL des te meer:

door de plaatsing vlak achter de cilinder krijgt ie veel warmte te verduren.

Maar hoe raar het moge klinken, het heeft niks met de veer zélf te maken maar met de ophang-/scharnierpunten.

Ik heb dit snel en efficiënt kunnen oplossen met enkele spritsen WD40 en rij zo al een jaartje "piep en kraakvrij".

Is maar een hint hoor.

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gistervoormiddag afspraak bij de garage. Toen ik wou vertrekken en eens testte was het piepen en knarsen gewoon verdwenen. Ik had de week ervoor ook in echt zwaar onweer gezeten en door modderoverspoelde wegen gereden. En dit niet enkele meters maar honderden meters over een met modderoverspoelde weg. Net een waterval van modder,een modderstroom dus. De garagehouder wijdt het daaraan. (was ook het eerste wat ik vermoedde) Mijn preload adjuster gaf nog nooit problemen. En ja. Er is een hugger aanwezig. Maar die zondvloed was echt ongezien en die pak modder (10 tal cm) in combinatie met een zee van water was fenomenaal. Ikzelf hing ook volledig vol. Best dat er een nieuw voorbandje op lag vermoed ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Gisteren had ik een VFR1200X op de brug.
Vorige week had ik bij een bandenwissel geconstateerd dat er overmatig veel speling in de achtervering zat. Bij inspectie bleek dat uit het lager dat onderin de shock zat te komen, dus een nieuwe set besteld (naaldlager, lagerbus en 2 afdichtingen).
Dus gisteren de shock verwijderd uit de motor. Wat een absolute rotklus bij deze motor! De benzinetank moet er af, en daarvoor moeten de zijkappen er af, en om die er af te krijgen zitten de valbeugels weer in de weg......
Het lager was helemaal weg uit de shock. De binnenbus rolde over de buitenbus, en alle rolletjes (naaldjes) plus de afdichting aan 1 kant waren helemaal verdwenen.
Uiteindelijk ongeveer 2,5 tot 3 uur mee bezig geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lager was helemaal weg uit de shock. De binnenbus rolde over de buitenbus, en alle rolletjes (naaldjes) plus de afdichting aan 1 kant waren helemaal verdwenen.

Uiteindelijk ongeveer 2,5 tot 3 uur mee bezig geweest.

Is er enig zicht op wat dit heeft kunnen veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit probleem al vaker voorbij zien komen. Is dan ook volgens mij in ieder geval een VFR1200 kwaal. Tweedehandsschokbrekers voor de VFR1200 worden eerst nagevraagd of dat lager nog heel is en geen speling heeft.

Kan toeval zijn maar het valt mij nu op samen met deze post.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

zitten de valbeugels weer in de weg......

De Hepco & Becker valbeugel heeft wel ruimte genoeg om de kappen er tussenuit te halen, de eerste keer is het nog wel lastig want je moet ze er op een bepaalde manier uit draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er enig zicht op wat dit heeft kunnen veroorzaken?

Vermoedelijk spatwater. De restanten waren aardig verroest, en zaten ontzettend vast in de shock.

Op een haar na was de buitenste lagerring op 1 plek doorgesleten, en dan doorrijden zou slijtage aan de shock zelf betekend hebben. Dan ben je gedwongen een nieuwe/andere te kopen.

 

Dus check allemaal af en toe je achterkant. Trek het achterwiel omhoog (ik gebruik een dop op een lange ratel gemonteerd op een achterwiel-moer als de motor op zijn middenbok in de versnelling staat).

Voel je een vrije slag, dan is er een lager kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...