Ga naar inhoud

Tikkend geluid bij koude motor en stationair


Athome
 Delen

Aanbevolen berichten

Als de motor koud is en de buitentemperatuur onder de 15 graden is (ongeveer), hoor ik een snel tikkend geluid uit de motor komen. Dit is alleen bij stationair. Zodra je iets gas geeft, ebt het weg. En na een kilometer of 5 rijden is het sowieso weg. Dit is pas begonnen. Volgens de teller heeft de motor bijna 30.000 gelopen.

Als mijn technische kennis klopt, is dit waarschijnlijk de kettingspanner van de nokkenas of wellicht iets met de klepspelling. Echter de grote vraag is: Klopt dit en is het schadelijk (moet ik er dus snel iets aan laten doen)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso vervangen als het de naks zijn lijkt me, te lang doorrijden levert schade op.

 

Is dit het? Zo klonk de mijne met versleten naks.

https://youtu.be/nUyaxcy_LbQ

aangepast door DaniëlU
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft de VFR1200X geen naks zoals de VFR800 en CBR600. Dat zou betekenen dat er nog al wat open gehaald moet worden om de kettingspanner te vervangen. Aangezien het dan uiteraard voor beide cilinderbanken moet en je er niet echt makkelijk bij kan (cilinders zitten verstopt tussen het frame). Zou dit een stevig kostenplaatje zijn.

Als ik hier kijk is pos 4 de volledige spanner en kost die 135 Engelse pond. Ik kan er alleen goed uit halen of het een set van 2 spanners of 1 spanner is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is bij 19000 bij Johan geweest. Ik heb het met hem besproken maar hij vond het niet nodig. Ik wist dat ik dit jaar ergens rond 30000 km uit zou komen

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op crosstourer.com is er een draadje over geweest.

Komt vaker voor en gaat soms weer weg, soms vermoeden nokkenas, soms bewezen zuigerspeling, soms kleppen. Volgens mij zitten er trouwens hydraulische kettingspanners in.

 

Kleppen stellen bij 24k was bij mij geen overbodige luxe met name de uitlaatkanten met de boutjes konden wel een slagje strakker.

aangepast door JooST
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de kettingspanner versleten is bij 30.000 km, lijkt me een raar verhaal. Voor het vervangen hiervan moet, zover ik weet, het motorblok worden uitgebouwd. Eerst maar eens de klepspeling controleren/ afstellen, zoals door Honda is voorgeschreven bij 24.000 km. Mijn kilometerstand is nu 127500 km (1200F) en de originele ketting/ kettingspanner zit er nog steeds in. Zonder enig probleem. Wellicht eens navragen bij een grote "echte" Honda dealer wat het tikkende geluid zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...