Ga naar inhoud

Lifetime TOMTOM 40


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb in november 2015 een tomtom 40 gekocht, deze heeft Lifetime update.

De TOMTOM voldoet prima.

Kwam ik vanmiddag in een mail tegen dat er nieuwe kaarten waren, verder stond er bij dat dit afliep op november 2020.

Dit is volgens mij in tegenspraak met de kreet Lifetime update.

Lifetime is volgens mij de hele levensduur van het apparaat.

Mijn vraag is dit jullie ook opgevallen , en klopt het wat ik beweer.

Graag jullie reactie

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen toch niet denken dat hun producten maar 5 jaar mee gaan?

 

Weet niet hoe het bij tomtom zit maar bij de Garmin Zumo gebruiken de 550 en 660 andere type kaarten dan de 350-390-590 serie. NT(oud) en NTU(nieuw). Waarbij de NT minder vaak een update krijgen. Waarschijnlijk over een paar jaar helemaal niet meer. Hierdoor wordt je min of meer gedwongen een nieuw systeem te kopen of creatief te zijn met het installeren van kaarten.

Mogelijk dat TomTom kaarten ook overgaan op een nieuw type kaart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Mijn vraag is dit jullie ook opgevallen , en klopt het wat ik beweer.

 

 

Nee, volgens mij klopt het niet. Ik denk dat er eerder sprake is van een (onjuiste) interpretatie dan van een feit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat ook in de mail ontvangen idd.

Zie vette datum onderaan.

TomTom

 

 

KAART VAN WEST-EUROPA

HAAL JE NIEUWSTE KAART OP

Er ligt een gloednieuwe kaart op je te wachten. Deze kun je gratis downloaden omdat je een abonnement hebt. Download vandaag nog gratis de kaart.

 

 

DOWNLOAD

 

We hebben net de nieuwste versie van je Kaart van West-Europa.

Deze melding is onderdeel van het abonnement op de Kaartupdateservice op je systeem.

 

DOWNLOAD

 

 

JE GEGEVENS

Je TomTom-navigatiesysteem:

 

TomTom Rider 40

Je abonnement:

Kaart van West-Europa

Begindatum: 17-08-15

Einddatum: 17-08-20

 

Disclaimer: je nieuwe kaart is al een aantal dagen beschikbaar.

....

 

aangepast door teake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lifetime update betekent, dat je gratis nieuwe kaart updates kunt downloaden zolang de fabrikant jouw device ondersteunt. Dit houdt dus op als de TomTom die je hebt z.g.n. "end-of-life" is, en niet meer wordt ondersteund en/of gemaakt. Lifetime is dus geen letterlijke betekenis van levenslange gratis kaart updates.

 

Ik heb thuis ook iets dergelijks gezien met mijn Rider 410 (dat de updates geldig zijn tot jaar 202X, was ook verbaasd. Dacht dat ik updates gratis kon downloaden zolang als hij nog werkt. Maar TomTom ziet dat heel anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het dan maar eens opgezocht; inderdaad verwijst "lifetime" niet naar het leven van de eigenaar, maar naar die van het product, of zolang die ondersteund wordt door tomtom.

Kennelijk is daar door tomtom een termijn van 5 jaar aan gehangen.... Ik wist het niet, of was me er in elk geval niet van bewust.

 


Wegen worden afgesloten en de regels veranderen continu. Ga met de meest recente kaarten de weg op en mis geen enkele afslag. Je kunt ieder jaar 4 of meer volledige updates downloaden voor je kaart gedurende de levensduur van je product. Lifetime Maps zijn beschikbaar zonder extra kosten en zolang je product wordt ondersteund. Je ontvangt een e-mail wanneer er een nieuwe kaartupdate beschikbaar is of je kunt naar de meest recente kaart zoeken via MyDrive Connect.

bron: mydrive_connect programma van tomtom

 

 

 


WHAT DOES “LIFETIME” MEAN?

Lifetime is the useful life of the device, which means the period of time that TomTom continues to support your device with software updates, services, content or accessories. A device will have reached the end of its life when none of these are available any more. The useful life of the smartphone app means the period of time that TomTom continues to support the app with updates.

Lifetime Services can only be used on the device or app they have been purchased with and cannot be transferred to another TomTom device or app.

 

 

 

bron ook: https://uk.support.tomtom.com/app/content/id/9/locale/en_gb

 

aangepast door teake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een misleidende benaming. Je zou verwachten dat lifetime verwijst naar de levensduur van het product, ofwel totdat het stuk gaat. Nu kan de fabrikant op voorhand de levensduur al flink beperken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd. Ik heb een TomTom 450 en krijg niet eens mail. Mijn laatste kaart-update is van juli. Update zou nog niet aan de beurt zijn. Komt kaartmateriaal van West-Europa op andere momenten dan dat van heel Europa?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit stond dus in de mail. Heb ik ook wel eens gehad voor de 40 van mijn lief. Voor de 400 heb ik die nog nooit gekregen. Als je bij Mydrive Connect kijkt wat zie je dan voor informatie staan? Bij mij alleen Lifetime, staat geen datum bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkel 'Je navigatiesysteem is bijgewerkt'. Verder kan ik niet zoveel ontdekken. De laatste versie van het kaartmateriaal van Europa (9.95) is alweer 2 maanden oud. Dat geldt volgens mij ook voor het materiaal van West-Europa (ook 9.95).

Waarom dan zo laat een mail over de update?

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve om het resultaat van TT te verbeteren

 

Uitgaand van lifetime zal zo'n mail weinig aan het resultaat bijdragen.

 

Maar natuurlijk is lifetime niet bedoeld als 'tot je eigen overlijden'. Zou immers betekenen dat zo'n toestel zelfs na, zeg, 40 jaar nog van updates voorzien wordt. De kans daarop is nihil. Simpelweg omdat de techniek in die tijd volkomen veranderd zal zijn. Het is minder dan 40 jaar geleden dat ik cassettebandjes in een apple computertje stopte om na enkele minuten geduld het spelletje pong te kunnen spelen...

 

De consumentenbond schreef over lifetime een verhaaltje op https://www.consumentenbond.nl/navigatiesysteem/lifetime-kaartupdates

 

Het verwarrende is die concrete datum in de mail (was mij niet eerder opgevallen). Begrijp ook niet wat daarvan de functie is. Want die datum is helemaal niet 'vastgesteld' door TT. Het echte stop-moment zal afhangen van het moment dat een bepaalde navcore niet meer ondersteund wordt. En er dus helemaal geen update voor dat toestel meer mogelijk is. Zo'n navcode gaat enkele jaren mee, dus daar zit qua termijn dan sowieso 'rek' in.

Een concrete datum op vijf jaar na registratie is dan ook sowieso onzin: het gaat immers niet om JOUW toestel, maar om het ondersteunen van het toesteltype als zodanig. En die zal tzt voor alle toestellen in één keer stoppen; helemaal los van de registratiedatum.

 

Mijn inschatting is dat die lifetime zal doorlopen tot minimaal 10 jaar na uitkomen van de 'navcore'.

 

Bovendien is je toestel na een laatste update niet meteen total loss; zelfs met kaarten van enkele jaren oud kun je nog prima rijden. Ergo: ik zou me hier niet al te druk over maken...

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

MrGPS bedankt dat je het verder uit hebt uitgezocht.

Dat ik mijn TomTom langer kan gebruiken dat de lifetime update loopt snap ik.

Ik vind dan ook zo zij er mee adverteren en aanprijzen wel wat misleidend.

Men had in mijn ogen hier wat duidelijker over kunnen zijn.

Maar ik vind het wel vreemd dat TOMTOM het zo in de mail vermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...