BlackVfr Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Het kantelen van de remklauw zorgt ervoor dat er een extra zuiger ingedrukt wordt aan de voorkant waardoor de achterrem mee gaat doen, die komt dus wel altijd later. Er zit meen ik wel een druk regel systeem in, de achterrem van een vfr laten blokkeren heb ik nog nooit gehad, volgens mij moet je dan ontzettend hard en lomp plotseling drukken Link to comment Share on other sites More sharing options...
berndw Posted September 18, 2017 Author Share Posted September 18, 2017 Uiteraard had ik wel verwacht dat er enige discussie zou ontstaan, maar alleen achter, of alleen voor remmen kan volgens mij nooit de bedoeling zijn. Anders hadden ze bij Honda er wel één vanaf gelaten. Ik zal inderdaad zelf de balans moeten gaan zoeken tussen de 2 remmen. Lekker proberen op een leeg parkeer terrein. Voor nu, mijn dank is groot voor alle reacties. Discussier er nog lekker op los, ik blijf meelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Dat klinkt - met alle respect -een beetje vrijblijvend. Niet vergeten dat 70-80% van het remvermogen echt van de voorrem moet komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
V4hier Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 (edited) Het kantelen van de remklauw zorgt ervoor dat er een extra zuiger ingedrukt wordt aan de voorkant waardoor de achterrem mee gaat doen, die komt dus wel altijd later. Er zit meen ik wel een druk regel systeem in, de achterrem van een vfr laten blokkeren heb ik nog nooit gehad, volgens mij moet je dan ontzettend hard en lomp plotseling drukken Je hebt gelijk natuurlijk: vóór remmen zorgt voor een iets vertraagde achterremwerking. Bij alleen achter remmen wordt de voorrem wel iets vertraagd bediend door de delay valve geloof ik. Dit vermindert de duikneiging wat. Bovendien wordt door de indirecte bediening van de voorremmen ook weer de middelste zuiger van de achterrem bediend. Dus bij gebruik van de voetrem heb je een soort drietrapsraket: eerst 2 zuigers achter, dan 2 voor via de PVC, dan via de secundaire remcilinder linksvoor tenslotte ook nog de achterste middelste zuiger. Rem je alleen vóór, krijg je eerst 4 zuigers voor, dan nog 1 achter. edit: typo Edited September 19, 2017 by V4hier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viffer Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Gewoon remmen zoals ze het je geleerd hebben. Echt de beste methode. Met of zonder DCBS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vroembert Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Voordat ik weer een heel verhaal schrijf: http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackVfr Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Enige waar je een beetje mee uit moet kijken.... Toen ik mijn vfr net had wilde ik tijdens een ritje even straatje keren, dat ging een beetje te voorzichtig tot er door mijn hoofd ging shit ik red 't niet waardoor ik ineens vrij hard op de achterrem drukte, hierdoor ging de voorkant natuurlijk ook remmen... 't resultaat was dat de motor stil viel en de viffer bijna op de grond lag samen met m'n vriendin die achterop zat. Gelukkig zat ik op dat moment nog 4x per R week in de Gym en kon ik met alle kracht die ik in me had de motor net van de grond houden. Dus daar komt 't addertje onder 't gras van 't dcbs systeem om de hoek kijken. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cock Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Mooi om te lezen dat er verschillende manieren van het gebruik van de rem is ,ik rem denk ik ongeveer als Nijn ,zelden gebruik ik de achterrem ,alleen als ik echt hard moet remmen ,ze kunnen dat pedaal er bijna net zo goed afhalen bij mij ,maar rij ik door grind of gras dan gebruik ik hem wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansjehonda Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Ik gebruik hem af en toe zo van "ja jij hoort er ook bij hoor, zo blijf je mooi glimmen" Ouwehoer wat af in die helm van mij, vals zingen is ook wel lekker 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodoo Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 Wer bremst, ist feige! Link to comment Share on other sites More sharing options...
AFS Motorparts Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 Bij hard remmen is het juist de bedoeling om eerst achter aan te zetten en dan voor erbij te pakken. Hiermee voorkom/verminder je het duiken en haal je een maximale remvertraging. Dit is ook het doel van de DCBS maar is minder effectief omdat de remcilinder voor de achterkant pas bij remkracht op de voorkant bedient wordt. Nee, dit was NIET het doel van DCBS. En dat kan ook niet omdat achter (bij bediening van de voorrem) pas bijremt als voor al iets ingedrukt is. Het doel van DCBS was om het onmogelijk te maken om maar met 1 rem te remmen, of dit nu voor of achter is. Je moet eens weten hoeveel klanten ik heb die de achterrem nooit (en dan bedoel ik echt nooit) gebruiken. Ik heb zelfs 1 klant die zijn voorrem nooit gebruikt (daar is hij bang voor). Het nieuwe C-ABS dat Honda ongeveer 4 jaar geleden introduceerde op de Fireblade is daar wel voor gemaakt. Ook al pak je alleen de voorrem, dan nog zal deze de achterrem een fractie van een seconde eerder bedienen dan de voorrem. Dit hebben ze kunnen doen doordat het hier een Brake-by-Wire-systeem betreft. Ik denk dat je met dat systeem in de war bent. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
L1dert Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 (edited) Ik rem met allebei (mijn motor: voor bedient voor- en achterrem, achter enkel achter), waarbij - meestal - de nadruk op de voorrem ligt. En, met omstandigheden zoals het maken van een scherp bochtje of een steile helling, probeer ik rekening te houden. Pas geleden kreeg ik een RT mee, waarvan de achterrem nauwelijks iets wist toe te voegen. Dat merkte ik wel... Edited September 19, 2017 by L1dert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Firefly Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 Ik gebruik mijn achterrem alleen bij 'straatje keren' en bij een noodstop i.v.m. dcbs. Niettemin moest mijn achterremschijf bij 180.000km vervangen worden. Vóór zitten ze er al 240.000km op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edk Posted September 19, 2017 Share Posted September 19, 2017 (edited) Ik rem precies zoals Nijn en Eric. Voornamelijk de voorrem en rem achter wat bij wanneer ik vind dat dat nodig is. Denk niet na over wel/niet DCBS, het systeem werkt gewoon goed. En de remzuiger achter wordt met een kleine vertraging bediend als je alleen voor de rem gebruikt. Als je alleen achter remt wordt met een kleine vertraging de voorrem bedient. Het beste rem je altijd voornamelijk met de voorrem en de achterrem (80/20 verhouding) De achterrem erbij voor een klein beetje extra remvertraging en stabiliteit Edited September 19, 2017 by edk Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Posted October 13, 2017 Share Posted October 13, 2017 Ik gebruik vrijwel alleen de voorrem, bij kort keren of haakse bochten laat ik de achterrem meeslepen.Bij een noodstop gebruik ik ook de voorrem, abs is dan wel fijn en er is natuurlijk verschil of ik "plat"door de bocht ga, of de weg is kaarsrecht. ( kanteling motor, hellingshoek wegdek enz. )Is wel techniek voor, eerst fractie van seconde druk opbouwen, veren worden ingedrukt en voorband kan zich"zetten" ( dynamische aslast verplaatsing ) en dan hard door remmen. Als ik bij een volledige noodstop ophet circuit ( rechte stuk en vanaf 160 km/uur ) de achterrem aanleg, gaat de motor "kwispelen" en da's niet fijn...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts