Ga naar inhoud

voor- en achterrem gebruiken


berndw
 Delen

Aanbevolen berichten

Het kantelen van de remklauw zorgt ervoor dat er een extra zuiger ingedrukt wordt aan de voorkant waardoor de achterrem mee gaat doen, die komt dus wel altijd later.

 

Er zit meen ik wel een druk regel systeem in, de achterrem van een vfr laten blokkeren heb ik nog nooit gehad, volgens mij moet je dan ontzettend hard en lomp plotseling drukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard had ik wel verwacht dat er enige discussie zou ontstaan, maar alleen achter, of alleen voor remmen kan volgens mij nooit de bedoeling zijn. Anders hadden ze bij Honda er wel één vanaf gelaten. Ik zal inderdaad zelf de balans moeten gaan zoeken tussen de 2 remmen. Lekker proberen op een leeg parkeer terrein. Voor nu, mijn dank is groot voor alle reacties. Discussier er nog lekker op los, ik blijf meelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kantelen van de remklauw zorgt ervoor dat er een extra zuiger ingedrukt wordt aan de voorkant waardoor de achterrem mee gaat doen, die komt dus wel altijd later.

 

Er zit meen ik wel een druk regel systeem in, de achterrem van een vfr laten blokkeren heb ik nog nooit gehad, volgens mij moet je dan ontzettend hard en lomp plotseling drukken

 

Je hebt gelijk natuurlijk: vóór remmen zorgt voor een iets vertraagde achterremwerking. Bij alleen achter remmen wordt de voorrem wel iets vertraagd bediend door de delay valve geloof ik. Dit vermindert de duikneiging wat. Bovendien wordt door de indirecte bediening van de voorremmen ook weer de middelste zuiger van de achterrem bediend. Dus bij gebruik van de voetrem heb je een soort drietrapsraket: eerst 2 zuigers achter, dan 2 voor via de PVC, dan via de secundaire remcilinder linksvoor tenslotte ook nog de achterste middelste zuiger.

Rem je alleen vóór, krijg je eerst 4 zuigers voor, dan nog 1 achter.

 

edit: typo

aangepast door V4hier
Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige waar je een beetje mee uit moet kijken....

 

Toen ik mijn vfr net had wilde ik tijdens een ritje even straatje keren, dat ging een beetje te voorzichtig tot er door mijn hoofd ging shit ik red 't niet waardoor ik ineens vrij hard op de achterrem drukte, hierdoor ging de voorkant natuurlijk ook remmen... 't resultaat was dat de motor stil viel en de viffer bijna op de grond lag samen met m'n vriendin die achterop zat.

Gelukkig zat ik op dat moment nog 4x per R week in de Gym en kon ik met alle kracht die ik in me had de motor net van de grond houden.

Dus daar komt 't addertje onder 't gras van 't dcbs systeem om de hoek kijken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi om te lezen dat er verschillende manieren van het gebruik van de rem is ,ik rem denk ik ongeveer als Nijn ,zelden gebruik ik de achterrem ,alleen als ik echt hard moet remmen ,ze kunnen dat pedaal er bijna net zo goed afhalen bij mij ,maar rij ik door grind of gras dan gebruik ik hem wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

^_^ Ik gebruik hem af en toe zo van "ja jij hoort er ook bij hoor, zo blijf je mooi glimmen"

Ouwehoer wat af in die helm van mij, vals zingen is ook wel lekker :D

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij hard remmen is het juist de bedoeling om eerst achter aan te zetten en dan voor erbij te pakken. Hiermee voorkom/verminder je het duiken en haal je een maximale remvertraging.

Dit is ook het doel van de DCBS maar is minder effectief omdat de remcilinder voor de achterkant pas bij remkracht op de voorkant bedient wordt.

Nee, dit was NIET het doel van DCBS. En dat kan ook niet omdat achter (bij bediening van de voorrem) pas bijremt als voor al iets ingedrukt is.

Het doel van DCBS was om het onmogelijk te maken om maar met 1 rem te remmen, of dit nu voor of achter is. Je moet eens weten hoeveel klanten ik heb die de achterrem nooit (en dan bedoel ik echt nooit) gebruiken.

Ik heb zelfs 1 klant die zijn voorrem nooit gebruikt (daar is hij bang voor).

 

Het nieuwe C-ABS dat Honda ongeveer 4 jaar geleden introduceerde op de Fireblade is daar wel voor gemaakt. Ook al pak je alleen de voorrem, dan nog zal deze de achterrem een fractie van een seconde eerder bedienen dan de voorrem.

Dit hebben ze kunnen doen doordat het hier een Brake-by-Wire-systeem betreft. Ik denk dat je met dat systeem in de war bent.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rem met allebei (mijn motor: voor bedient voor- en achterrem, achter enkel achter), waarbij - meestal - de nadruk op de voorrem ligt. En, met omstandigheden zoals het maken van een scherp bochtje of een steile helling, probeer ik rekening te houden.

Pas geleden kreeg ik een RT mee, waarvan de achterrem nauwelijks iets wist toe te voegen. Dat merkte ik wel...

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik mijn achterrem alleen bij 'straatje keren' en bij een noodstop i.v.m. dcbs. Niettemin moest mijn achterremschijf bij 180.000km vervangen worden. Vóór zitten ze er al 240.000km op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rem precies zoals Nijn en Eric. Voornamelijk de voorrem en rem achter wat bij wanneer ik vind dat dat nodig is.

Denk niet na over wel/niet DCBS, het systeem werkt gewoon goed.

En de remzuiger achter wordt met een kleine vertraging bediend als je alleen voor de rem gebruikt. Als je alleen achter remt wordt met een kleine vertraging de voorrem bedient.

Het beste rem je altijd voornamelijk met de voorrem en de achterrem (80/20 verhouding) De achterrem erbij voor een klein beetje extra remvertraging en stabiliteit

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik gebruik vrijwel alleen de voorrem, bij kort keren of haakse bochten laat ik de achterrem meeslepen.
Bij een noodstop gebruik ik ook de voorrem, abs is dan wel fijn en er is natuurlijk verschil of ik "plat"
door de bocht ga, of de weg is kaarsrecht. ( kanteling motor, hellingshoek wegdek enz. )
Is wel techniek voor, eerst fractie van seconde druk opbouwen, veren worden ingedrukt en voorband kan zich
"zetten" ( dynamische aslast verplaatsing ) en dan hard door remmen. Als ik bij een volledige noodstop op
het circuit ( rechte stuk en vanaf 160 km/uur ) de achterrem aanleg, gaat de motor "kwispelen" en da's niet fijn......

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...