Ga naar inhoud

Vering, demping afstellen in combinatie met een specifieke band


Ray
 Delen

Aanbevolen berichten

@AFS Ik heb het gelezen in het bandentopic. Ben wel benieuwd. Aan de andere kant kan -ondanks een positieve test- het in de praktijk anders uitpakken ^_^ Laat een ander maar testpiloot zijn :sleep: Een paar weken wachten kan ik sowieso nog wel. Ik hoop alleen niet dat ze zo stijf worden als de roadsmarts, in mijn beleving die geven echt alles door (kiezeltje, belijning, gat) in tegenstelling tot wat ik van de MPR4 gewend was. Maar goed de Tiger is niet te vergelijken met een VFR, echter heb ook nog een Daytona 955i die rijdt ook prima op MPR4, is wel iets lichter maar toch.

 

Ik wacht het nog ff af. Ik meende overigens dat er ook een ''zware motorenversie'' was van de MPR4: de GT. Op de site van Michelin worden overigens gewoon de standaard versie op de VFR aanbevolen.

Even naar het juiste topic overgeheveld (niet naar het "welke band willen we op de 1200F" want dit is ook voor andere modellen van toepassing).

Wat veel mensen vergeten of niet weten is dat wanneer je een stijver karkas hebt dat je de vering ook wat zachter moet zetten.

Banden dragen een bepaald percentage bij aan de vering en een stijvere band veert minder dus moet je dat opvangen met de instelling van de vering.

Toen ik overging van de MPR2 naar de Roadsmart (1) was ik in eerste instantie heel erg ontevreden over het algehele gedrag maar toen ik de vering wat bijgesteld had voelde hij een heel stuk beter dan de MPR2.

Wel was deze erg gevoelig voor strepen (wit en zwart) en langsrichels dus teruggegaan naar de MPR2 maar de MPR4 was het ook niet dus daarna maar de Roadsmart 3 gegaan en die bevallen juist heel goed.

Als deze op zijn ga ik me opnieuw oriënteren over de volgende want deze hebben wel wat meer opwarmtijd nodig dus is de road 5 een goede kandidaat maar ik neig ook wel een beetje naar een allroad versie voor op de CT.

Ervaringen van anderen geven geen garantie voor je eigen gebruik en als je nooit wat anders probeert zal je nooit wat beters ontdekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray

 

dank voor je uitleg. Ik heb overigens de vering laten afstellen bij HK. Er is niet zo heel veel te stellen, waardoor de vering nu relatief hard staat. Korte impact momenten zoals richels, steentjes etc worde allemaal doorgegeven. Daardoor waren we er daar wel uit dat ik in het voorjaar de veren van de voorvork ga laten vervangen. Ik herken mijn verhaal wel in je uitleg, dat de hardheid/stijfheid van de banden de vering beïnvloeden. Als ik alleen met droog weer en 15 graden plus zou rijden, was het voor mij niet zo'n probleem. Maar omdat ik jaarrond rij (ok nu ff niet), bevestigt het voor mij wel het gevoel dat ik er een band als MPR4 op wil ^_^ En niets zo persoonlijk als de bandenkeuze uiteraard :thumpup:

 

@ Pecheur

 

Ik heb het filmpje gekeken. Wordt er wel een beetje enthousiast van :yahoo: Dus maar even zien wanneer ze leverbaar zijn. Zijn er al prijzen bekend :wijsneus:

aangepast door vroembert
overbodige quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Ray

 

dank voor je uitleg. Ik heb overigens de vering laten afstellen bij HK. Er is niet zo heel veel te stellen, waardoor de vering nu relatief hard staat. Korte impact momenten zoals richels, steentjes etc worde allemaal doorgegeven. ...

 

...

Dan zou ik toch eens overwegen om eens bij Hyperpro in Werkendam langs te gaan want een strak afgestelde vering was bij mij juist een fout bij zowel de MPR als bij de Roadsmart.

Bij auto's heeft hen nog enig nut maar wanneer je maar 2 banden hebt is het juist een hele foute aanpak en wordt de wegligging juist slechter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij Hyperpro zullen, denk ik, ze weinig kunnen verbeteren zonder andere veren en evt. andere shims te plaatsen.

Tenzij je de nieuwe banden zelf om de velg kunt wurmen.. Luxemburg, Duitsland, Spanje; het maakt mij niet uit.
Ik vind het toch wel heel comfortabel en vind het ook niet erg dat er alleen mail is. Die mail heb je niet nodig is mijn ervaring, want de bestelde band(en) worden gewoon (snel) geleverd met verse dotcode.


Dat klopt veelal maar ik heb zelf al eens op zoek moeten gaan naar mijn banden omdat ze in twee leveringen waren verzonden en een collega kreeg net voor zijn buitenland trip twee brommerbanden aangeleverd voor zijn KTM 1290...

aangepast door Bazz
samengevoegd. je kunt ook op meerdere personen tegelijk reageren met de knop 'multiquote'
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn VTEC heeft Paul toch een heel andere motor gemaakt door juist afstellen van de originele achterveer, voor had ik wel Hyperpro veren maar ook daar was veel te halen door een juist wat zachtere afstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pecheur,

 

dank!

 

@Ray,

Nee dat is niet nodig. HK is een zaak waar ik met diverse motoren al geweest ben. Altijd naar mijn tevredenheid. En ook daar kunnen ze; net als bij Hyperpro prima een set up doen. Het is altijd lastig uitleggen, voor mij als amateur, wat ze gesteld hebben. Maar ik meen dat ze voor strakker gezet hebben en achter zachter. Op basis van mijn verhaal gaven ze te kennen dat dit wel het beste wat er van te maken was, zonder concessies te doen etc. Hierdoor blijven de zaken die ik in een eerdere post beschreven heb bestaan, en denk dan ook dat juist een bandenwissel veel goeds voor mij gaat doen :lol: Ik heb overigens een straat setup laten doen. Ben geen racer maar rijd wel veel kilometers, ook in het buitenland. Ik hou niet van een deinende motor in de bergen/bocht, dus misschien heeft dat de afstelling beïnvloed. Ik ga in het voorjaar terug voor nieuwe veren (Wilbers) in de voorvork.

 

Maar wat voor de één werkt, is voor de ander onprettig :thumpup: Daarnaast, zijn Vtec en 1200f wel helemaal te vergelijken qua vering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te strak is te strak bij elke motor.

Deinen is niet een eigenschap van een zacht afgestelde vering maar van een slecht afgestelde rebound of kapotte dempers, met name de achterkant kan versleten een oorzaak zijn. Aan de voorkant is het dan vooral gebrek aan onderhoud want de olie wordt daar veel te vaak veel te laat vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er destijds bij je VTEC aan de voorvering afgesteld, Ray? Met een lagere voorspanning laat je alleen de vork wat verder zakken, zachter wordt hij er niet van toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Ray, maar ik ben het niet met je eens.
De banden zullen om goed te kunnen werken ongeveer 20-30% van de totale veerweg voor hun rekening moeten nemen om op bedrijfstemperatuur te komen.
Ga je dan naar stijvere banden, dan moet je de vering ook juist stijver zetten, en ook iets meer demping meegeven.
Ga je naar een slappere band, dan moet de vering/demping juist weer slapper. Als je dat niet doet zal de band veel te veel te verduren krijgen, en veel te heet worden, en dus ook sneller slijten.

Wat veel mensen vergeten of niet weten is dat wanneer je een stijver karkas hebt dat je de vering ook wat zachter moet zetten.
Banden dragen een bepaald percentage bij aan de vering en een stijvere band veert minder dus moet je dat opvangen met de instelling van de vering.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste @Bazzzzzz

 

Misschien is het wel zo dat de keuze van banden NIET onafhankelijk gezien mag worden van oa. de vering en schokdempers.

Het is de vraag of deze discussie gescheiden gezien moet worden.

En ik weet het antwoord dus wel, neen. Banden, vering en schokdempers vormen een grote interactie met elkaar. Dus hoort de discussie ook bij elkaar.

 

Maar er vast anderen die daar weer anders over denken.....

aangepast door Qwerc
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Sorry Ray, maar ik ben het niet met je eens.

De banden zullen om goed te kunnen werken ongeveer 20-30% van de totale veerweg voor hun rekening moeten nemen om op bedrijfstemperatuur te komen.

Ga je dan naar stijvere banden, dan moet je de vering ook juist stijver zetten, en ook iets meer demping meegeven.

Ga je naar een slappere band, dan moet de vering/demping juist weer slapper. Als je dat niet doet zal de band veel te veel te verduren krijgen, en veel te heet worden, en dus ook sneller slijten.

Wat veel mensen vergeten of niet weten is dat wanneer je een stijver karkas hebt dat je de vering ook wat zachter moet zetten.

Banden dragen een bepaald percentage bij aan de vering en een stijvere band veert minder dus moet je dat opvangen met de instelling van de vering.

 

 

Je zegt dus eigenlijk wanneer (zoals in mijn geval ) de motor 200 mm veerweg heeft de banden 40 mm veerweg moeten leveren. Dat is bijna de hele hoogte van de band. Dat lijkt me sterk .... Of ik moet een stoeprand op knallen dan heb ik de velg ook direct krom. Een stijvere band heeft idd wel minder compressie demping nodig om het zelfde comfort gevoel te geven en om dribbelen te voorkomen. Rebound effect is volgens mij verwaarloosbaar omdat de band vele malen meer eigendemping heeft dan de veering rebound demping heeft.

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende veren voor je motor te koop.

De vering is afhankelijk van de belasting (gewicht op de motor). Een licht persoon zal dus een lichtere vering moeten kiezen dan een zwaarder persoon.

Deze verschillen zijn enigszins op te vangen met de preload. maar slechts een klein stukje.

Een berijder van 120 kg (let daar ook eens de kleding helm enz bij op) kan dus niet uit met een standaard veer.

Andersom met een berijder van 65 dus ook. En dus geldt het argument van een nieuwe motor is prima ingesteld kwa vering en/of demping meestal dus niet.

Ik heb nog nooit gehoord dat de leverancier de vering en demping afstelt speciaal voor de nieuwe berijder.

Om het dan nog ingewikkeld te maken heeft de veerweg, en dus het type veer, ook nog te maken met de rijstijl en de ervaring van de rijder. Iemand die rijdt als een racer

vraag veel meer van zijn veren. Deze persoon zal dus weer een iets zwaardere veer nodig hebben.

 

Tja en dan heb je de demping die je dan eigenlijk ook moet afstellen. Op een VTEC heb je maar te nemen wat je hebt.

Je zou de compressie en de rebount willen afstellen maar dat kan niet.

 

Als hulpmiddel voor dit alles heeft men SAG bedacht.

Check deze link eens, of deze.

Die Dave Moss heeft echt tientallen Youtube filmpjes alleen over dit item. Dus veel plezier voor de liefhebber.

 

En dit alles met het type band van jouw keuze...

 

De vraag is wie doet dat? En ik heb ook motorrijders gesproken die dit niet geloven maar dat staat ieder vrij natuurlijk.

aangepast door Qwerc
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

En dit alles met het type band van jouw keuze...

 

De vraag is wie doet dat? En ik heb ook motorrijders gesproken die dit niet geloven maar dat staat ieder vrij natuurlijk.

Als ik van merk/model band wissel dan stel ik de vering en demping ook opnieuw af. En ja, dat kan enkele ritten duren voordat het echt veel beter is.

De laatste 2 jaar heb ik veel te weinig gereden, en ook niets afgesteld.

 

Ik spreek ook regelmatig motorrijders, en je wil haast niet geloven wat sommigen denken (te weten).

Bandenspanning controleren doen sommigen nooit, dat doet de dealer bij de beurt.

"Verschil in banden merkt niemand, dus ik koop gewoon de goedkoopste band."

"Ik ben toch te zwaar voor de motor, dus andere vering helpt niet".

"Je (minimale) remweg hangt alleen af van hoe hard je in de rem knijpt".

 

Mijn advies: experimenteren met de vering loont vrijwel altijd de moeite.

Noteer of markeer de huidige instellingen, zoek wat beginnerstips op of vraag het een iets kundigere vriend/kennis, en ga stellen. Als het alleen maar slechter wordt kan je hem gewoon weer terugzetten op je genoteerde waarde en ben je weer terug op de uitgangspositie.

 

Daarnaast is het gebruiken van de verstellers bij sommige motoren gewoon noodzakelijk om te voorkomen dat ze vast komen te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...