Ga naar inhoud

Crossrunner blog


crossrunner
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben in de winterstop bezig om mijn crossrunner optisch wat aan te passen.
Een van de dingen die ik wil aanpassen zijn mijn duostepbeugels.
Ik wil deze van zilvergrijs naar halfglans zwart of halfglans metalic zwart spuiten.
De verf op de beugels is nog goed. Is het dan voldoende om deze licht op te schuren en dan direct te spuiten met 2K verf of moet ik dan eerst nog een primer toepassen.
Hetzelfde geld voor mijn voorvorkpoten.
Ik vermoed gezien de leeftijd van de motor dat deze met watergedragen lak zijn gespoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het nog goed is met een hele fijne scotchbrite opruwen, wanneer je door de zeer dunne laklaag bent dan moet je eerst een etsende primer spuiten (een goede epoxyprimer is ook etsend).

Hoe wil je het spuiten?

Als je metallic goed wilt hebben dan moet je een basislak en dan een 2K blanke lak gebruiken, let dan wel dat je de basislak met veel hele dunne laagjes opbouwt want anders is de kans heel groot dat je een ongewenste reactie krijgt. Dan kom je aan het parelstralen en dan een epoxyprimer, basislak en blanke lak.

Ik ga zelf ook in de komende paar weken ontdekken of dit genoeg is.

Ik denk haast van wel want ik heb met mijn zijkappen achter langs de buddy ook datzelfde gedaan en daar had ik ook geen reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is zowel een hechter als een sealer van het materiaal.

Zonder dat gaat het oxideren en krijg je blaasjes.

Zolang er nog originele lak op zit is dat dus nog in stand gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het schoonmaken van de beugels kwam ik er achter dat er wel heel hoekjes en gaatjes in zitten waar vuil in kan gaan zitten. :~

post-6874-0-39782700-1516646407_thumb.jpg

 

post-6874-0-56008600-1516646756_thumb.jpg

 

Ik heb daarom geprobeert om deze met de red neck ultrasoonmethode schoon te maken. Helaas lukte dit niet :mellow:

post-6874-0-50912900-1516646581_thumb.jpg

 

Bovendien vond ik toch meer beschadigingen dan ik eerst had gezien en is de lak toch wel heel erg dun.

Ik kon gelukkig in de middagpauze gebruik maken van de glasparel straalcabine bij een klant.

De beugels zien er nu weer strak uit. Morgen ga ik een goede epoxyprimer kopen dan een warme plek zoeken om dit te kunnen spuiten.

 

post-6874-0-63232000-1516647018_thumb.jpg

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Via google kon ik alleen 2k epoxyprimers vinden die etsend zijn weet iemand ook of er 1k etsende epoxyprimers zijn?

Een etsende primer moet je nog nabehandelen met gewone primer volgens de omschrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen donderdag even een "zwart klusje" gedaan. :ninja::)

Ik had volgens mij beter eerst de voorvorkpoten kunnen spuiten want de duostepbeugels hebben echt heel veel hoekjes en gaatjes. Wat een klus om dit allemaal een beetje mooi dekkend te krijgen zonder lopers. :tickedoff:

 

post-6874-0-22130800-1517049399_thumb.jpg

 

post-6874-0-54233000-1517049429_thumb.jpg

 

En helaas toch een loper in de lak. Ik hoop deze weer weg te kunnen werken.

 

post-6874-0-67935100-1517049735_thumb.jpg

 

Het is toch wat glanzender geworden dan ik had verwacht.

Volgens de lakleverancier komt dit door teveel en te dikke laklagen en ik had te lang gewacht tussen de lagen.

Ik had 10 minuten tussen de lagen en dit had maximaal een minuut mogen zijn.

Ik laat de beugels nog een paar dagen uitharden voor ik ze weer monteer. Ik heb de boutkopjes ook gespoten nu maar hopen dat ik deze kan vastdraaien zonder de lak te beschadigen. :popcorn:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knap werk ook al niet helemaal tot jouw tevredenheid.

Komt vast helemaal goed

 

Als je die bouten gaat monteren even flink in de vaseline dan heb je minder wrijving.

Denk er wel om dat je mocht je het na monteren nog een keer wil spuiten dit misschien niet zo slim is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...