Ga naar inhoud

Project RC36 blok als showmodel


V4hier
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

 

Het leek me altijd al leuk om een motorblok te demonteren en weer op te bouwen, en dankzij forumlid Blom kon ik aan de slag. Blom stelde zijn afgedankte blok ter beschikking en ik mocht het bij hem komen ophalen, waarvoor veel dank nog, Blom.

Dat was voorjaar 2017 en afgelopen weken hebben mijn broer (die ook RC36 rijdt) en ik tijdens de weekenden het blok onderdeel voor onderdeel gesloopt en schoongemaakt. Het blok had een ton gelopen volgens Blom en het was opvallend hoe goed alles er nog uit zag. Nergens opvallende slijtage en ook de klepspelingen waren prima. Het was allemaal vies natuurlijk, maar na grondig schoonmaken kwam er altijd weer blinkend aluminium, chroom of staal tevoorschijn. Kwaliteit! Ook in het carter geen vuile aanslag of sludge-achtige smurrie. Het gaasje in het olie-aanzuigfilter was als nieuw. Lagers ook allemaal netjes op het oog. We hebben de lagerspelingen niet gemeten dus het zou natuurlijk best kunnen dat er van (teveel) slijtage sprake was, maar dat leek niet waarschijnlijk. De kleppen en klepzittingen hadden geen van alle brandsporen of veel koolopbouw. Nokkenassen vertoonden geen krasje. Blom vermoedde zichtbare gevolgen van een vermeende warmloper maar er was niets dat daarop duidde. De versnellingsbaktandwielen hadden nergens pitting.

 

Het leek ons een leuk idee bij het opbouwen de motor gedeeltelijk open te zagen. 2 zuigers met drijfstangen zijn verwijderd, net als een halve kop zodat de zuiger van boven te zien is en de tandwieltrein. De andere cilinderbank heeft een opengezaagde kop zodat kleppen, bougie en zuiger (zonder veren) zichtbaar zijn.

Verder is e.e.a. verwijderd van de carbs en is het carter gehalveerd. Het koppelingsdeksel is eraf en van de koppelingsplaten zijn er een aantal aan elkaar gemonteerd. Deze kunnen in de korf geschoven worden zodat de koppeling 'vast' is en de uitgaande as meedraait. Schakelen moet kunnen als ik een pookje gevonden heb, op de motorbeurs ofzo.

Met een hendel aan de startkoppeling zet je het spul in beweging. Uiteraard klopt de nokkenastiming ;)

 

Ik heb het blok voorlopig in de huiskamer gezet!

post-4334-0-66769800-1517760282_thumb.jpg

post-4334-0-34243100-1517760293_thumb.jpg

post-4334-0-07166700-1517760327_thumb.jpg

post-4334-0-57723900-1517760341_thumb.jpg

post-4334-0-10980000-1517760353_thumb.jpg

post-4334-0-59343300-1517760364_thumb.jpg

post-4334-0-81997500-1517760376_thumb.jpg

post-4334-0-09562800-1517760387_thumb.jpg

  • Like 17
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gedaan.

Had ik eerst ook met mijn VTEC blok willen doen maar ik wist dat het toch niet zou gaan worden omdat ik al teveel andere dingen wil en doe.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer mooi gemaakt! :thumpup:

 

Zou haast zeggen op naar de motorbeurs, tentoonstellen.

 

En voor 2019 van Honda de vernieuwde VFR750 van de bank hebben rollen met dit blok :)

Of zullen ze die fout nooit weer maken :lol:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ziet er inderdaad heel mooi uit.

Ons blok heb ik laten bewerken door jongens van het ROC uit Haarlem en wilde zelf nog wat aanpassingen doen maar helaas het hele jaar veel te druk gehad dus stel het maar weer een jaartje uit.

ik zou zeggen kom kijken op de motorbeurs daar zetten we hem weer neer.

 

Valt ook over te praten om volgend jaar die van jou op de beurs te zetten als je dat wilt, verandering van blok is altijd leuk.

 

Gr Nico

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opengewerkt en draaiend, ik vind het heel mooi gedaan en ook moedig om aan te beginnen. Lijkt me geweldig om de bewegende delen van het inwendige van het blok te zien terwijl het draait. Mooi.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...