Ga naar inhoud

Carterdraad olieplug reviseren


Cyberob
 Delen

Aanbevolen berichten

Ging vandaag olie verversen, en dit kwam er uit toen ik de carterplug losdraaide. Iemand tips hoe dit op te lossen zonder de carterpan te verwijderen? Zit zelf aan zo'n kant en klaar reparatiesetje (bv Midlock) te denken, waarbij je ruimt en tapt in één. Ga dan wel van M12 naar M13, maar daar zit genoeg vlees voor. Meer suggesties zijn welkom.fc83a1e4ea0caeb14dab19dce8e39ae2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helicoil.

Maar als ik op Midlock zoek dan is dat ook gewoon helicoil.

De boort het gat op en tapt daar draad is waar je een soort van veer indraait en dan heb je gewoon dezelfde maat schroefdraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Midlock is inderdaad een leverancier van helicoils, ze noemen het recoil. Heb hier een M8 set liggn.

 

Maar ik zou toch de carterpan verwijderen, met het boren heb je toch een redelijk grote kans dat je spanen in je carter krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweedehands carterpan kost maar een paar tientjes en is makkelijk te verwisselen. Olie is er al uit.....

Om een helicoil te plaatsen moet er netjes en recht geboord worden. En da's niet zo makkelijk van onderaf met heel weinig werkruimte.

Heb je een boor met haakse kop nodig denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daarom bedoelde ik ook geen helicoil maar een ander revisiesetje. Deze: https://www.midlock.nl/Midlock/Oliecartergereedschap_EN.html Je hoeft dan niet te boren maar ruimt en tapt in een keer van M12 naar M13 en maak gebruik van de nieuwe bijgeleverde aftapbout.

 

Wanneer ik kies voor de optie carterpan vervangen, kan de uitlaat/header dan gewoon blijven zitten? Er zit net voldoende ruimte om de carterpan er tussenuit te schuiven. Er is nagenoeg geen ruimte om hem te laten zakken.

aangepast door Cyberob
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik gewoon de carterpan eronderuit halen gat opboren en tappen naar een maatje groter en daarna alles goed schoonmaken en terug monteren. Ben je voor alleen een nieuwe pakking en een fraaie bout klaar.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een ander carter gaan.

Om een goede afdichting te krijgen moet je akelig recht boren.

Zou je eigenlijk een kolomboormachine voor moeten gebruiken.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kies voor een nieuwe carterpan, dan neem ik aan dat ik niet alleen de carterpanpakking moet vervangen. De uitlaat (header), olieleidingen en interne olie aanvoer en retour moeten ook los en zullen waarschijnlijk ook een nieuwe pakking moeten. Althans, wel volgens het WPH. Ik ga morgen kijken of zo'n carterplug revisieset wat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een ander carter gaan.

Om een goede afdichting te krijgen moet je akelig recht boren.

Zou je eigenlijk een kolomboormachine voor moeten gebruiken.

VFRikus

Boren hoeft niet. Maar tappen en ruimen in 1 gang. T mot wel recht dat wel en dat valt niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boren hoeft niet. Maar tappen en ruimen in 1 gang. T mot wel recht dat wel en dat valt niet mee.

Je ruimt en tapt op de bestaande (kapotte) schroefdraad. Ik hoop/verwacht dat je daarmee aardig recht blijft. Desnoods met een blokhaak er naast.

 

Maar zoals gezegd, misschien toch maar een nieuwe carterpan als ik daarmee niet teveel extra werk op m'n nek haal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boren in een bestaand recht gat is het makkelijkst wat er is, daar hoef je niet bang voor te zijn. Het tappen daarna is ook makkelijk want je de boord niet alle draad aan stront. Maar dat is mijn mening. Geen idee wat het voor draad is. Stel het is m12 dan pak je boortje 13 en tap M14, komt helemaal goed je, het opspannen is niet heel moeilijk (als het maar vast staat, niet te vast) want de geleiding heb je toch wel. En het tappen gewoon lekker met de hand en op het moment dat je het boutje erin doet, gewoon netjes een ringetje ertussen en je hebt nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...