Ga naar inhoud

Carterdraad olieplug reviseren


Cyberob
 Delen

Aanbevolen berichten

Ter illustratie :

 

zo zag de ravage er uit na het afbreken van een uitlaatbout : niet bijster veel vlees meer over

 

en ná het plaatsen van de insert

 

Werkt nog steeds perfect !

 

Greetz

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag met de carter schroefdraad revisieset van Midlock de originele M12 schroefdraad opgetapt naar M13. Na even goed richten en uitlijnen volgt de ruimer/tap de bestaande (dolgedraaide) schroefdraad, en kan een kind de was doen. Omdat de carterpan van aluminium is hoef je weinig kracht te zetten. De tap voorzien van flink wat vet zodat de spanen er in blijven hangen en tussentijds een paar keer er uit gehaald om al het vet plus spanen te verwijderen. Na het tappen de carterpan gespoeld met de oude olie. Daarna de nieuwe plug M13 er in (ik heb gekozen voor 20 Nm ipv 29 Nm conform WPH), afgevuld met nieuwe olie en proefdraaien. Alles lektdicht. Al met al een geslaagde actie.8e167c8402ce9005ac9398c6f39d54ec.jpg3cdb491857bc9e77293d92d86f53dbef.jpga677e05bdfa53883b3ad2ff7141221bd.jpg

aangepast door Cyberob
  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super!

Een nieuwe tap draaien is niet zo moeilijk. Gewoon rustig aan en met gezond verstand, het kan haast niet misgaan.

 

Maar mooi dat het weer klaar is! :thumpup:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het gelukt is.

Kon je de tap met de hand erin draaien?

Ja, gewoon met de hand. Wel uiteraard m.b.v. een wringijzer of iets gelijkends. aangepast door Cyberob
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het goed gelukt is. Weer wat wijzer geworden over de diverse mogelijkheden.

En nu lekker rijden met die versie olie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed verhaal! :worshippy:

ik zou er zelf niet aan beginnen maar het ziet er ogenschijnlijk best simpel uit! :wijsneus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Prima oplossing zo,

 

Je kan btw de carterpan er gewoon onderuit schroeven zonder problemen en zonder de uitlaat te hoeven demonteren. Snap niet helemaal waarom dat in 't wph staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Oud topic, maar bij mij liep een oliewissel ook uit op een verdwenen carterdraad; deze kwam los bij het uitdraaien van de plug.... voorgaande wissel geen last en keurig op moment vast gezet.

Om de draad te tappen heb ik het carter er maar onder vandaan gehaald, en op de werkbank een nieuwe overmaat getapt (M13)

Enige waarde die ik nergens kan vinden is het moment waarmee de headers vastgezet moeten worden. Ik ga uit van 10Nm, standaard waarde voor een M6.

iemand die het wel weet? ( uiteraard nieuwe moeren en koperen pakkingringen gebruikt.

 

Bas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...