Ga naar inhoud

Carterdraad olieplug reviseren


Cyberob
 Delen

Aanbevolen berichten

Boren in een recht gat is niet moeilijk, maar het ligt er wel aan hoe dik het materiaal is.

Als het niet 100% recht is krijg je ook met een nieuwe koperen ring het niet afgedicht.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, er wordt niet geboord met zo'n revisiesetje. Je ruimt en tapt in één, dus met één tap, op een bestaande binnendraad.

 

De carterpan is ter hoogte van de aftapplug 11 mm dik, dus vlees zat. Ik ga het morgen denk ik gewoon proberen. Gaat het niet goed, dan trek ik de boel wel uit elkaar.f3f4aee1b8797733b32fef45f7dfcdcf.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon heel rustig draaien, en de tap vind zijn weg wel. Zeker als er nog een beetje oud schroefdraad aanwezig is.

Wel zeker omdat je ook onderste boven zit goed inspuiten met wat olie tijdens het tappen. Anders loopt de tap vast of is hij gelijk bot.

Maar wellicht loopt er ook nog wel wat oude motorolie bijlangs....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat zelf ook aan flink wat snijvet te denken. Dan blijven de spanen goed aan de tap plakken. Wil zo min mogelijk/geen spanen naar binnen de carterpan in draaien. Das eigenlijk m'n grootste punt van zorg. Dus nadien ook maar even spoelen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed smeren met snijolie en het komt goed, dit gaat niet fout.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie zijn er hier allemaal metaalbewerker?

Ik in ieder geval wel en van mijn ongeveer 20 collega's op de werkvloer zijn er 2 die recht kunnen tappen want zij hebben daar mooie machines voor.

De rest die het met de hand moeten doen gaan allemaal scheef.

Ik ben een Pietje precies en durf de strijd met onze lastige baas aan te gaan en neem er dan ook de tijd voor maar beter dan vrijwel recht krijg ik het ook niet.

Denk er ook even aan dat koperen ringetje harder is dan aluminium schroefdraad dus denk maar eens goed na hoe het dan af moet dichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg het al even en vraag me af of niemand zich de (mogelijke) oplossing herinnert die ik ooit gaf (niet specifiek voor de oliestop, ok)

Niks apart tappen met dit :

 

 

 

Zelftappende draadbus met binnendraad gelijk aan de huidige schroefdraad van je oliestop.

Het enige, en héél belangrijke, is dat je goed moet opmeten dat de draadbus niet te diep zit anders blijft de smurrie in je carterpan erachter zitten bij een oliewissel.

Lijkt me een goede en goedkope oplossing.

 

Greetz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel van een zelftappende draadbus is, dat het teveel aan materiaal (aluminium "snijresten") naar binnen verdwijnen het carter in. En dat lijkt me niet wenselijk.

Wellicht met spoelen eruit te krijgen als de draadbus niet te hoog in het carter komt, want dan blijft het mooi achter de rand hangen bij spoelen.

Maar goed, op zich een oplossing denk ik. Zelf nog nooit geprobeerd in een carter. O ja, nog een "nadeel": diameter wordt kleiner, dus je moet "langer" wachten tot de olie eruit is.

Zal niemand wakker van liggen lijkt me.

aangepast door Case
Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, nog een "nadeel": diameter wordt kleiner, dus je moet "langer" wachten tot de olie eruit is.

 

Nope, de binnendiameter blijft gelijk, enkel de buitendiameter is groter.

En "de snijresten" vallen, als het goed is, langs de binnenkant naar buiten.

 

Greetz

aangepast door Morango
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is misschien ook een oplossing. Maar dan moet je ook het juiste inzetgereedschap hebben. Afgaande op de afbeelding denk ik dat je voor M12 binnendraad minstens op M15 buitendraad uitkomt. Past wel maar wordt m.i. erg krap rond de opstaande flens aan de binnenzijde van de carterpan. Hiernaast denk ik dat je dan ook het gat eerst moet opboren voordat je de insert er in kan draaien. En met de carterpan onder de motor en zonder brug heb ik daar geen ruimte voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valabele argumenten.

Inzetgereedschap is geen probleem : stukje draadstang er indraaien en vastzetten met 2 moeren. Op die manier kan je de draadbus er indraaien.

En ja, je moet wel goed kijken of je "genoeg vlees" hebt om de bus te plaatsen.

Normaliter is voorboren niet nodig : als je goed kijkt zie je dat de bus vooraan iets conisch toeloopt. Door de snijkanten tapt ie zichzelf netjes in het bestaande wandmateriaal.

Of het in jouw geval (carterpan) werkt kan ik niet bevestigen maar ik heb een uitgesleten boutgat van de uitlaat van mijn TL op deze wijze "gefixed" en na meer dan 2 jaar serieuze klappen zit ie nog steeds muurvast.

Ik had het trouwens eerst met een Helicoil geprobeerd maar die lag er na 2 min al terug uit; een massieve draadbus is vele malen steviger dan een "veertje".

Bekijk het eens, misschien gaat het, misschien ook niet.

Alvast succes !

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gelukkig ook al meer dan eens een gat mogen tappen. Toevallig gister de pech gehad dat ik een gat moest opboren en opnieuw tappen naar een grotere maat omdat het draad weg gevreten was en het niet meer te redden was met dezelfde tap omdat er teweinig vlees was. Gewoon goed kijken en rustig aan doen gaat het gewoon goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die had ik ook al in de back-up staan :) Waar heb jij destijds de draadbus voor je TL gekocht? Ik zie ze zo snel alleen maar voor afname van grotere partijen (Fabory, e.d.)

aangepast door Cyberob
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkant carterpan : zit precies genoeg vlees aan om een draadbus te plaatsen. Eventueel ná het draadtappen terug losdraaien en de snijstukken van de draadbus afzagen om een betere oliestroom te krijgen.

 

 

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...