Ga naar inhoud

Herstelproject VFR 800FI: Aiko


MauritsVM
 Delen

Aanbevolen berichten

In dit topic is de voortgang te volgen over het herstel/optimaliseren van mijn roda VFR uit 2000.

 

Ik ben de 2e eigenaar

Km stand van 29221.

30IdtAK.jpg

 

 

Hieronder volgt een chronologisch verslag, let wel: de beschreven situaties zijn inmiddels opgelost

 

Oktober 2017

Op de grote dag ben ik hem gaan ophalen met een aanhanger ( samen met een vriend):

 

OprN0ie.jpg

 

Op een deukje in de tank en een scheurtje in de topkuip na was ik erg onder de indruk.

TU7b2zC.jpg

441QAmn.jpg

 

Op naar huis en kijken of we dit rode ding aan de praat krijgen.

 

Thuis gekomen en sleutel in contact. Niks....

Accu aan de lader en maar even wachten.

Accu blijkt overleden te zijn, dus gelijk maar uitzoeken waar ik die het beste kan kopen.

In het dorp waar ik werk, zit (blijkbaar) een accu winkel en ik heb mijn accu daar gevonden voor 43,50.

 

 

Met de nieuwe accu op zijn plaats komt er gelukkig leven in de brouwerij, maar nog niet genoeg helaas. Het display gaat aan, alle lichten doen het en als ik wil starten hoor ik de startmotor gaan!
Na een snelle check blijkt de tank tot de bodem toe helemaal leeg te zijn. Geen wonder dus dat hij niet start.

 

Nadat ik met een jerrycan de tank een beetje heb gevuld, heb ik goede hoop op een ronkende motor. Maar de VFR stelt me weer teleur.

Volgens de troubleshoot in de handleiding zou het aan de brandstoftoevoer kunnen liggen: Hoor ik de brandstofpomp zodra contact aan gaat?

 

 

Nope!

Voor 60 dollar bestel ik een nieuwe van Amazon. De oude krijg ik niet aan de gang.

 

ZTJs6Yv.jpg

 

 

Voor nu dus wachten op de onderdelen om de brandstofpomp te vervangen. ( dus ook de rubbers en gelijk filter maar).

 

 

November 2017

 

*De brandstofpomp en toebehoren zijn binnengekomen en getest.

OWFLp5p.jpg

Je ziet op deze foto duidelijk in welke staat alle rubber delen geweest zijn.

De slang die gebruikt wordt IN de tank, was vooral erg droog bij de bevestigingen. Na een poos gezocht te hebben naar "verse slang" heb ik de uitgedroogde stukken maar verwijderd van de het oude exemplaar en deze hergebruikt.

*Bougies vervangen, was een beste klus. Dit komt voornamelijk omdat ik het gemak van een BMW R1100R ken, waar deze onderdelen extreem makkelijk te bereiken zijn.

Oude bougies:

PvMUM36.jpg

 

*Olie en olie-filter vervangen.

*De topkuip gedemonteerd en scheurtjes van binnenuit gerepareerd d.m.v. ABS herstel met Methyl-Ethyl-Ketone (MEK) en lego:
YVGd7xp.jpg

9QOUkk0.jpg

9G6qxSs.jpg

 

Voor een uitgebreide how to:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/265140/How-to-ABS-Kuipreparatie-met-MEK-methylethylketon-.html


Na deze reparaties brak er een periode aan met meer kou, dus heb ik het klussen even op pauze gezet.

 

 

 

 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar weer... Als je een motor een poos weg zet, beter wat brandstof in de tank laten zitten. Inmiddels de brandstof pomp al aan de gang?

 

Wat heb je voor de motor betaald als ik vragen mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Januari

 

5 januari de motor voor het eerst gestart.

Echter: Voordat ik de wegen wil gaan verkennen moet er vers rubber op, dus maak ik een afspraak bij de plaatselijke motorzaak.

 

20 januari pas plek in de werkplaats. Ik ben voorzichtig gaan rijden omdat ik de oude banden niet echt wilde vertrouwen. Het composiet was erg uitgehard.

Rond de afgesproken tijd krijg ik een belletje van de werkplaats; er is iets vervelends gebeurt dat extra kosten met zich mee zal brengen.

nDEC2Za.jpg

 

Bij het demonteren van de uitlaatdemper bleek het een en ander zo verroest dat de pijp bij de klem scheurde.

 

De oplossing was OF lassen OF vervangen van het spruitstuk.

Gezien de staat van alle overige connecties heb ik gekozen voor het 2e.

 

Onder het mom van Loud pipes save lifes naar huis gereden op nieuwe banden, maar zonder uitlaatdemper :ninja:

 

Na enig wikke en wege tussen de alternatieven: 2e hands, Delkevic of Black Widow, ben ik tot aanschaf van de Delkevic set gekomen. Voor de belanghebbende:

https://www.uitlaatstore.nl/detail/7689568-del-pr2237-vfr800-1997-2002-2v-tec-2001-2010-a2v-uitlaat-delkevic-bochtenset-honda-vfr800-1997-2002-

 

Februari

De Delkevic set is binnengekomen. Wat een mooi spul, het glimt nog zo lekker :yahoo:

2rZeSbt.jpg

 

 

De verroeste vervangen voor de glimmende op 15 februari

pEZrIH5.jpg

 

Gelijk een stukje gereden, ik moet nog wennen aan de houding, maar eerste indruk is goed.

 

Maart

 

Inmiddels meerdere keren met de motor op stap geweest. Het is een erg snelle maar vooral leuke motor om mee te rijden. Ook mijn vriendin hoor ik af en toe door de communicatieset : "Wow, hoe hard gingen we net?!"

 

Puntje van irritatie is er ondertussen wel: Elke keer dat ik de motor wegzet, onstaat er een miliscuul ( maar groot genoeg om het op te merken ) plasje olie onder de motor. "What the F@%#*^$!"

 

Bij de oliewissel heb ik netjes de handleiding gevolgd en de olieplug met het juiste moment vast gezet. De klussers onder jullie zullen de bui al wel zien aankomen: Het draad in de carterpan was niet zoveel meer waard.

 

Dit heb ik samen met een vriend opgelost door middel van het toepassen van een helicoil. Deze reparatie is goed gedaan, want sindsdien is de onderkant van de motor kurkdroog.

 

 

April

 

Weer een aantal mooie dagen en een paar ritjes verder begon me op te vallen dat de motor toch wel echt luid was. Door toeslaand twijfel heb ik de instructie van de Delkevic set nog eens opengeslagen. Ik zie dat ik wat ben vergeten, dat voor de extra sound zou kunnen zorgen. De silicone pakking die in een tube bijgeleverd is, dient tussen alle conecties te worden aangebracht. Ik heb dit alleen gebruikt bij de aansluiting van de pijp op de koper pakking en de koper pakking op het motorblok. Het systeem is dus niet 100% lucht dicht en dat zou wel eens voor herrie kunnen zorgen.

 

Ik besluit dit op een droge dag toch maar te fixen, want luid zijn is leuk, maar dit gaat iets te ver.

Tot mijn grote verbazing zorgt er iets anders voor de herrie. 1 van de flenzen, waarmee het spruitstuk op het motorblok gemonteerd is hangt halverwege de pijp. Dit zou kunnen betekenen dat ik 2 moertjes ben verloren, of dat de tapeindjes kapot zijn gegaan.

"gelukkig " is het het 1e , ik zie mezelf niet de tapeindjes herstellen in die kleine ruimte.

 

Het lange weekend met Koningsdag gebruikt om samen met mijn vriendin ( jawel ) dit issue te verhelpen.

 

De kappen er weer af.

8C49W9x.jpg

 

Flens weer op zijn plek.

TDAHcpS.jpg

 

Silicone pakking overal tussen smeren. Kappen weer terug en het beestje is klaar.

 

Ergens tussendoor ook nog even de remvloeistof vervangen trouwens.

 

Voor nu hoop ik dat de motor technisch helemaal in orde is. Ik zal komende tijd zo veel mogenlijk op de motor proberen te stappen om dit na te gaan.

 

Deze week zou ik voor werk een rit moeten maken van 175 km heen en 175 km terug. Ik twijfel heel erg om deze met de VFR te doen. Technisch het vertrouwen er in, maar ik weet niet of ik na 1,5 uur op de motor nog veel waard ben tijdens mijn werkdag. En dan nog eens terug moeten.....

 

Bedankt voor het lezen tot zover. Als ik ergens fouten maak in de benaming, dan herstel ik het graag.

Vragen of opmerkingen hoor ik ook heel graag.

 

 

Zo zie je maar weer... Als je een motor een poos weg zet, beter wat brandstof in de tank laten zitten. Inmiddels de brandstof pomp al aan de gang?

Wat heb je voor de motor betaald als ik vragen mag?

 

Ik heb 1300 betaald voor de motor. Er zal nog een kostenplaatje volgen waarin ik alles meeneem.

 

Hallo,

 

Afgelopen dagen is het mooi weer geweest, niet verder gegaan met het project?

 

Helaas deze mooi weer dagen niet kunnen rijden en niet kunnen klussen.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal! Delkevic wel een aanrader dus?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat betreft materiaal en hoe het eea in elkaar past is het zeker een aanrader.

Qua instructies kan het een stuk beter.

Over de lange termijn kwaliteit kan ik nog niets zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze wijze dubbele moeren op de draadeinden plaatsen ben ik niet zo`n fan van. Beter is om verlengde moeren met aangezette sluitring en wat koperpasta te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze week zou ik voor werk een rit moeten maken van 175 km heen en 175 km terug. Ik twijfel heel erg om deze met de VFR te doen. Technisch het vertrouwen er in, maar ik weet niet of ik na 1,5 uur op de motor nog veel waard ben tijdens mijn werkdag. En dan nog eens terug moeten.....

 

 

Nou, als ik zo'n rit voor de boeg heb en ik kan kiezen tussen mijn TL1000S, mijn TL1000R en mijn VFR800FI dan kies ik ZEKER voor deze laatste: met deze fiets kan je grote afstanden moeiteloos afleggen zonder oververmoeidheid.

Ik heb het trouwens enkele weken geleden nog eens zelf ervaren : van in mijn woonplaats (net onder Breda) naar de Belgische kust en terug, en fris als een hoentje terug thuis aangekomen.

Niet twijfelen dus en geef haar/hem de sporen !

 

Greetz

aangepast door Bazz
quote hersteld, selecteer de tekst en klik in de werkbalk op het tekstballonnetje, wel een qoute zonder verwijzing naar de originele poster
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze wijze dubbele moeren op de draadeinden plaatsen ben ik niet zo`n fan van. Beter is om verlengde moeren met aangezette sluitring en wat koperpasta te gebruiken.

Gooi de koperpasta aub in de kliko en gebruik keramische pasta of vet

Quote

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=27526&p=440380

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

QUOTE

Deze week zou ik voor werk een rit moeten maken van 175 km heen en 175 km terug. Ik twijfel heel erg om deze met de VFR te doen. Technisch het vertrouwen er in, maar ik weet niet of ik na 1,5 uur op de motor nog veel waard ben tijdens mijn werkdag. En dan nog eens terug moeten.....

END QUOTE

 

Nou, als ik zo'n rit voor de boeg heb en ik kan kiezen tussen mijn TL1000S, mijn TL1000R en mijn VFR800FI dan kies ik ZEKER voor deze laatste: met deze fiets kan je grote afstanden moeiteloos afleggen zonder oververmoeidheid.

Ik heb het trouwens enkele weken geleden nog eens zelf ervaren : van in mijn woonplaats (net onder Breda) naar de Belgische kust en terug, en fris als een hoentje terug thuis aangekomen.

Niet twijfelen dus en geef haar/hem de sporen !

 

Greetz

 

Oké, ik kijk het nog even aan, maar moet zeggen dat ik wel zin heb om een goed stuk over de a28 te knallen:)

 

 

Op deze wijze dubbele moeren op de draadeinden plaatsen ben ik niet zo`n fan van. Beter is om verlengde moeren met aangezette sluitring en wat koperpasta te gebruiken.

 

Zou je nader kunnen verklaren wat "deze wijze" is? Doe ik iets fout? Ik kom een klein beetje draad tekort, maar voor derest zit het heel strak, dit zie ik niet zomaar los trillen. Iets wat bij de verlengde flensmoeren wel is gebeurt.

Neemt niet weg dat ik deze flens extra in de gaten ga houden om te kijken of ik nog alle bevestigingsmiddelen heb.

tzt zullen de originele verlengde flensmoeren er vast wel weer op geplaatst worden, maar dit dient het doel op dit moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een goede poetsbeurt in het weekend.
Zeker de uitlaat was zo erg aan het glimmen dat ik me zorgen ging maken om de overige weggebruikers.

uvwcCq5.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...