Ga naar inhoud

Starter valves synchroniseren


Cyberob
 Delen

Aanbevolen berichten

Vanmiddag met m'n onlangs gekochte Carbtune de starter valves op de VFR800FI conform WPH gesynchroniseerd. Tevreden met het resultaat. Motor pakt veel vloeiender op vanuit lager toerental en ik ervaar minder onbalans (vibraties) tijdens acc- en decelereren. Al met al een geslaagde actie. De Carbtune is handig in gebruik. Hoewel ik de weergave niet echt als stabiel ervaar wat afstellen (en een juiste foto maken) moeilijker maakt. Foto 1 voor en foto 2 na synchroniseren. ae2795f817a2ab824837b53c65953465.jpgbd1f434cd9819da3d68aa35db9a32830.jpg

aangepast door Cyberob
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil in hoogste/laagste waarde is bij na ongeveer even groot als bij voor situatie. Alleen patroon is anders. Lijkt me nog niet optimaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil in hoogste/laagste waarde is bij na ongeveer even groot als bij voor situatie. Alleen patroon is anders. Lijkt me nog niet optimaal..

Maar dat is het wel.

Bij de 800 Fi moet nummer 3 op een net iets andere waarde staan.

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat bij de 800FI alle vier gelijk afstellen de motor rustiger loopt dan zoals het WPH omschrijft

De afwijking die in het WPH omschreven staat zou zijn te wijten aan de verschillende lengtes van de uitlaatbuizen naar de collector.

Ik heb ze nagemeten en ze zijn hetzelfde als bij de Vtec (en bij de Vtec moeten ze wel allemaal gelijk staan)

Ik stel de 800FI dus ook alle vier gelijk af

aangepast door Johan
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@blom0344 Gemeten verschil is voor en na significant (20 tot 30 mmHg). Zie ook opmerking Ray.

 

De officiele afstelling voor de 800FI volgens WPH is 2 gelijk aan 1 (niet verstelbare ijkwaarde), 3 minus 20 mmHg en 4 minus 10 mmHg tov 1. De reden hiervoor was mij ook niet duidelijk tot de reactie van Johan hierboven. Die wijsheid neem ik graag over en zal binnenkort eens het verschil in kaart brengen.

aangepast door Cyberob
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Halloha,

 

Ik heb me ook zo een Carbtune aangeschaft en heb hier een paar vraagjes over.

 

Als ik het goed begrepen heb dan kan ik het eerste kanaal niet afstellen? Ik dien nummer 1 en 2 gelijk te laten komen van hoogte?

Bij mij is de hoogte van het eerste kanaal rond de 26 cm Hg. Is dat niet te hoog?

 

Kanaal 3 en 4 moeten volgens het werkboek lager liggen. Maar Johan zegt hier dat dat gelijk mag zijn zoals bij het VTEC model?

 

Als ik dit wil doen dan moet ik wel veel aan de afstelvijsjes draaien (zo veel dat de zwarte rubbertjes aan de vijsjes niet meer in elkaar haken). Kan dit kwaad?

 

Ik zou dus eigenlijk 1,2,3 en 4 op gelijk hoogte brengen? In mijn geval 26.cm Hg

 

Greetings, Timo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet alle 4 even hoog/gelijk maken.

 

Als ik dit wil doen dan moet ik wel veel aan de afstelvijsjes draaien (zo veel dat de zwarte rubbertjes aan de vijsjes niet meer in elkaar haken). Kan dit kwaad?

Als dat niet lukt dan heb je ergens vacuüm lekkage, of je draait de verkeerde kant op

Volgorde van de stelschroefjes, vanaf achteren gezien, de 1e = derde cil, dan geen stelschroefje, daarna de 2e = tweede cil, daarna de 3e = vierde cil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas lukt het niet.. ik draai in tegenwijzerzin en kanaal 3 blijft rond de 20 dansen. De 4 blijft rond de 18 dansen. Als ik beide in wijzerzin draai dan zakken ze wel in waarde. Probleem is dat ze zouden moeten stijgen. Ik draai ook zoveel aan de afstelvijsjes dat ze er bijna uitvallen bij wijze van spreken en geen zichtbaar resultaat. Als ik een lek wil opsporen... hoe ga ik dan best tewerk? Greetings, Timow

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb het vermoeden dat je het slangetje die je van de airbox hebt losgehaald (rechts achter) dat dunne slangetje ,niet hebt dichtgemaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...