Ga naar inhoud

Aangrijppunt koppeling aanpassen


Buffeting
 Delen

Aanbevolen berichten

De hydraulische koppelingshendel van mijn VFR800X/Crossrunner uit 2011 heeft in stand 3 een slag van ongeveer 7 cm.

5 cm hiervan is vrije slag.

In de laatste 2 cm is de koppeling goed doseerbaar.

 

Is dit normaal?

Is het mogelijk om het aangrijppunt eerder (bv na 3 cm i.p.v nu 5 cm ) te laten starten?

Hoe moet dat?

Wordt de slag voor de doseerbaarheid dan groter of blijft die gelijk?

Is dat op de sleuteldag te doen?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

aangepast door Buffeting
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haast zeggen dat er lucht in het systeem zit.

Andere stelmogelijkheden dan aan de hendel zullen er vast niet zijn.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Rikus.

Het lijkt erop dat de kennis op dit gebied beperkt is bij de vele forumleden.

Ik ga binnenkort controleren of er lucht in zit, maar ik verwacht eerder dat de piston in de hendel versteld moet worden.

Groet, Arjen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan alleen de hendel afstellen, dat wil zeggen, dichterbij of verder van het handvat af zetten. Verder is er aan een hydraulische koppeling van een vfr niets af te stellen. Dus als de slag te groot is, blijft alleen de mogelijkheid van lucht over, zoals VFRikus al aangaf. Je kan dit op parts fiches van de motor zo nazien.

 

En ik denk, dat de kennis van veel forumleden boven gemiddeld is, maar waarom nog reageren, als het enige juiste antwoord al gegeven is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ve el Honda's zit in de slave-cilinder van de koppeling een klein balletje.
Als deze slave na lekkage gereviseerd is, dan wil dat kogeltje wel eens verdwijnen.
Ik ben dit ooit eens tegengekomen op de Honda van een klant die zelf de revisie gedaan had, en die had precies dezelfde klacht als topicstarter....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen, maar de gemiddelde 800x is nog niet zo oud, dat dit soort dingen stuk gaan en uit elkaar moeten.

 

En ik zie ook geen kogeltje op de parts fiche.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen,

 

Dank voor jullie reacties, ik hoop dat op de komende sleuteldag iemand kan helpen om te bepalen of er lucht in mijn koppeling zit. Echter gezien de reacties m.b.t. het kogeltje en de leeftijd van de crossrunner zou het ook zomaar kunnen zijn dat dit gewoon hoort bij deze motor, zoals Crossrunner ook aangeeft.

 

Ik zag vandaag het topic van de 100.000 km bikkels. Als newbie in de motorwereld die al blij is dat ie de afgelopen 8 weken totaal 2000 km heeft gereden (en dat is dan ook mijn levenstotaal op de motor) zal ik best nog wel eens een 'domme' vraag stellen of reactie geven. :(

Bij voorbaat excuses daarvoor.

 

Groetjes :thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn geen domme vragen, NIET vragen DAT is dom..... :-)

 

 

Motorseizoen is pak 'm beet 40 weken, dus doe eens gek 10,000 per jaar. Nou over 10 jaar sta jij ook in de bikkel lijst....

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...