Ga naar inhoud

Trilling boven 4,500 toeren, mag ik eens op een andere vfr 750 RC 36 II rijden?


Wartorius
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo Allen,

 

Inmiddels ben ik ruim 20.000 km onderweg met m'n rode viffer uit 1995.

Hij gaat als een trein.

In het afgelopen jaar is er flink wat aan verspijkerd. Helaas heb ik nog steeds last van een irritante vibratie die vooral de voelen is in de voetsteunen.

 

Mijn vraag is twee ledig.

Mag ik eens op een VFR 750 RC 36 II van iemand anders rijden om te testen of deze ook zo trilt?

Heeft iemand nog ideeën waar deze trilling door veroorzaakt kan worden?

 

Wanneer doet de trilling zich voor/ symptomen?

  • KM Stand 75.000
  • Vanaf 4500 toeren.
  • Bij accelereren is de trilling voelbaar.
  • Verschilt per snelheid.
  • Wanneer ik de koppeling in trek is de trilling volledig verdwenen.
  • Trilling is voelbaar wanneer ik de motor in zijn vrij laat staan en de koppeling los laat.

Wat heb ik gedaan om het probleem te verhelpen/onderhoud afgelopen jaar?

Bougies vervangen

  • K&N luchtfilter geplaatst
  • Dynojet kit geplaatst
  • Carburateurs ultrasoon gereinigd en gesynchroniseerd
  • Carburateur rubbers vervangen
  • Carburateurs gereviseerd, vlotters etc.
  • Balhoofdlager vervangen voor conisch balhoofd (trilling uit stuur bijna volledig verdwenen hierna)
  • Hyperpro progressieve voorvorkvering geplaatst
  • Banden vervangen voor Michelin pilot road 3
  • Lagers voorwiel en achterwiel vervangen

De volgende zaken dien ik nog te checken

  • Aandraaien motorsteun bouten/controleren
  • Controleren lager van Pro link systeem
  • Achter schokbreker is op termijn aan vervanging toe, lekt niet maar veer is wel aan vervanging toe.
  • Controleren van Bobines, doormeten.

 

Ik hoor graag van jullie!

post-7705-0-19286800-1524486283_thumb.jpg

aangepast door Wartorius
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat niet in je lijstje staat is de ketting. Op het originele voortandwiel zit rubber, dat als demping dient. Een aftermarket tandwiel zonder rubber kan trillingen veroorzaken, evenals een versleten tandwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het inderdaad zoeken in de ketting, of de tandwielen zoeken. De 800 heeft een tandwiel met rubber om trillingen te verminderen, mogelijk zit er een aftermarket tandwiel op (als de 750 dat tenminste ook heeft) waardoor hij wist meer trilt als normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook kan je het uitlaat traject eens kritisch bekijken of er ergens contact is met 't frame, of een niet originele beugel oid aanwezig is die dit mogelijk veroorzaakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt voor de tips!
De remus uitlaat zit inderdaad bevestigd aan het frame en de kettingset 20.000 km geleden vervangen.
Heb even wat speurwerk gedaan en de vorige eigenaar heeft de volgende set geplaatst
https://www.mlmparts.com/nl/d-i-d-kettingkit-voor-honda-vfr-750-f-1995.html

Lijkt me beter om een voor tandwiel te plaatsen met rubber: http://www.carpimoto.it/en-FK/47985_JTF333-16RB-JT-Sprockets-Rubber-Cushioned-Front-Sprocket-for-Honda-VFR-750-88-.htm

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trilling is voelbaar in zijn vrij als je de koppeling loslaat ,lijkt mij niet een ketting ,de andere symptomen lijken er wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn de trillingen toeren afhankelijk of snelheid afhankelijk?, voel je ze in 't zadel of in 't stuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is 't ook mogelijk dat 't misschien bij de motor hoort?, die van mij trilt ook wel op sommige toerentallen... Maar dat deed m'n lesmotor ook (yamaha xj6)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwam dit nog tegen:

 

http://vfrworld.com/threads/1990-vfr-750-engine-vibration.2254/

 

Mijn Rc36II vibreerde ook op een gegeven moment op de voetsteunen. De oplossing was bij mij de kettingspanning iets losser en de carburateurs synchroniseren.

.

Tevens heb ik op het stuur 'grip puppies' geïnstalleerd tegen 'prikkelende/dove' handen. De VFR 750 V4 trilt gewoon uit zichzelf wel iets meer dan andere motoren.

 

Maar de trilling die jij omschrijft lijkt mij haast voort te komen uit de aandrijflijn, dus ketting en tandwielen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor al jullie antwoorden.

De carbs heb ik onlangs gereviseerd en gesynchroniseerd.

De remus open uitlaat bleek de boosdoener. Mogelijk te weinig tegendruk?

Heb de originele uitlaat weer gemonteerd. Loopt als een zonnetje.

Met welke aftermarket uitlaten met e keur hebben jullie goede ervaringen?

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het probleem zit in het feit dat de sport uitlaat veel lichter is kwa massa, dat daardoor een balans verstoord wordt.

Heb zelf een laser duotech die bevalt me prima.

Maar ik kan me voorstellen dat die ook meer trillingen veroorzaakt dan de standaard uitlaat, ikzelf stoor me daar niet echt aan.

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...