Ga naar inhoud

Heb ik de juiste olie in mijn motorblok zitten?


Athome
 Delen

Aanbevolen berichten

10w30 vs 10w40 maakt niet uit bij de koude start. het eerste getal beschrijft de viscositeit bij lage temperaturen en het getal na de W de viscositeit bij hoge temperaturen.

Als honda 10w 30voorschrijft zou ik het ook erin doen.
Een dunnere olie zorgt wel voor een snellere smering ,bij een koude motor .
De olie is sneller op plekken ,waar het nodig is,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tango is Q8, Firezone is Texaco.

Tinq weet ik niet en probeer ik daarom te mijden en dan heb je tegenwoordig ook, in ieder geval hier in het zuiden, Lukoil en die gaf in onze auto hetzelfde effect als de Jet bij m'n vader.

Dan zijn er nog een aantal van die merklozen die ook ook loever mijd want meestal is er wel wat beters in de buurt maar zo niet dan rijdt elk merk beter dan een lege tank.

Tango en Tinq komen allebei bij Shell vandaan en is gewoon fuelsafe 95 zonder additieven, de tankwagens worden bij mij op het werk gevuld. aangepast door VFRob800
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De andere olie heeft denk ik niet veel effect gehad.

;)

 

Zoiets kan heel gemakkelijk tussen je oren komen en in je beleving is het echt zo, net als mensen die zeker weten dat de sportuitlaat veel meer vermogen geeft.

 

Bij een grote landelijke motorzaak in Noord-Holland met zo'n rood logo deden ze aan alles de mens geloven dat er dure Castrol olie geschonken werd. De logo's in het pand, de flessen achter de balie, de vlaggen aan de gevel, het grote groene olievat in de werkplaats met Castrol logo erop..... alleen werd het vat gevuld met de olie die op dat moment het goedkoopste was! Het mooiste was toch wel dat geen enkele klant ooit het verschil kon merken. De motorshop merkte het overigens wel aan hun banksaldo.

 

Het is overigens wel zo dat goedkope olie op de lange termijn zichtbaar is in het blok, als je het open schroeft zul je veel meer bruine aanslag vinden dan bij bijvoorbeeld een motor die altijd Castrol heeft gedronken.Laat die leeg druipen en er zal niet veel aan de wanden zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn blok heeft op 1 uitstapje motul na, al 20 jaar alleen castrol gehad en is vanbinnen inderdaad brandschoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn RC36 heeft van alles gehad gedurende haar 105,000km. Het meeste echter EUROL.

 

 

 

 

Zag er van binnen nog schoon uit hoor! :schater:

 

 

post-5787-0-09560200-1527757112_thumb.jpg

 

 

 

post-5787-0-57814400-1527757067_thumb.jpg

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eurol is niets mis mee, echt goedkope olie en minerale olie geven meer problemen, evenals niet vaak genoeg verversen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...