Ga naar inhoud

Nieuwe bandjes op de VFR700F uit '87


 Delen

Aanbevolen berichten

Tijdens de klusdag viel het en enkeling al op dat mijn banden met 11 jaar toch wel op leeftijd zijn. IK had zelf inderdaad al ondervonden dat ze niet echt "lekker" reden. Recent raakte ik heel even de grip kwijt op het achterwiel tijdens een rit op de snelweg. De achterkant tikte even weg om vervolgens weer braaf de voorkant te volgen.

 

Reden dus om nieuwe banden aan te schaffen. Na enig overleg met Bert een keuze gemaakt en van de week met spullen van mijn schoonbroertje gemonteerd. Daarna een testritje en verdomd, het rijdt voor geen meter. Heb ik iets verkeerd gedaan? Toch maar naar de bandenboer om het nogmaals te laten monteren. Bij het (te gehaast) terug monteren van alles daarna een bout van de remmerij laten knappen door een verkeerd aantal Nm's te lezen in het handboek. Het heeft een paar uur gekost om de afgebroken bout uit de remklauw te krijgen, maar het lukte. Na een dag wachten op een nieuwe bout alsnog de boel gemonteerd.

 

Remmen ontluchten met een ontzettend handig slangetje met een drukventiel zodat het ventiel van de remklauw niet telkens open en dicht hoeft, aldus de onderdelenman. Dat bleek tocht niet zo handig. Het blijft niet lekker zitten en de druk van het ventiel is erg slecht te regelen. Slangetje is er een paar keer af gespat en de remolie zat dus overal. ZO goed en kwaad als mogelijk alles weer schoongemaakt ten behoud van de lak. Daarna ouderwets ontlucht met succes.

 

Testritje gemaakt en nu reed de motor weer prima, totdat ik over hetzelfde wegdek reed als de vorige testrit . . . Het wegdek blijkt er niet lekker in te liggen en dat geeft een beleving alsof je vierkante wielen hebt. Er was dus met mijn eigen montage van de banden niets mis :-|

 

Vandaag een ritje gemaakt van Leeuwarden - Assen - Leeuwarden. Het verschil met de oude banden is enorm! De motor rijdt veel rustiger. Het zenuwachtige gedrag op hogere snelheid is weg. De motor wil eindelijk normaal de rotondes rond en bochten door.

aangepast door Erik LWD
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die bandjes was geen overbodige luxe ,mooi dat je nu een andere fiets hebt met die banden

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...