Ga naar inhoud

(Ab)normale slijtage remmerij?


 Delen

Aanbevolen berichten

Goede avond,

 

Zoals in een ander topic geopend door mij te lezen is: Ik heb een VFR 800 fi ui 2000. Hiervan heb ik geen enkele onderhoudshistorie.

 

Het viel mij op, dat de motor van het begin af aan, een soort schuur geluid maakt. Dit kan ik goed horen als de motor niet draait, wanneer ik hem bijvoorbeeld wegzet na gebruik.

 

De remmen doen hun werk goed, maar toch heb ik het idee dat deze wat onderhoud nodig hebben. Nadat het schuur geluid niet weg ging ben ik vanavond het eea uit elkaar gaan halen voor nadere inspectie.

 

De remblokken zien er zo uit:

 

CFBclvu.jpg

 

 

Qua dikte zijn ze nog zeker goed. Alleen de zichtbare slijtage stelt me niet gerust.

 

Via een andere website ben ik te weten gekomen dat wanneer er gekraakte lijnen te zien zijn, er sprake is ( geweest) van overmatige warmte opbouw. Dit kan komen door een klemmende cilinder, waardoor er constante wrijving is met de schijf.

 

Er lopen wat lijnen over de schijf, maar het zijn geen echte groeven oid. Hierbij een foto van de schijf:

 

6AUYvhk.jpg

 

 

Nu was ik benieuwd, is dit normaal of moet ik gaan investen in nieuwe remblokken en schijven?

 

BVD, Maurits

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie er niets geks aan, de blokken vind ik er niet heel super uitzien met die barsten.

De schijf draait ronde en de blokken drukken daar tegenaan, bij het minste of geringste vuil wat er tussen komt (en dat gebeurd nogal snel op die hoogte vanaf het wegdek) en je hebt een lijntje.

Bij overmatige warmte dan heb je geen lijnen maar een verkleuring, afhankelijk van de temperatuur kan dit blauw/paars (erg heet) of goudkleurig worden (iets te warm).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een licht schavend geluid is normaal. De vraag is of het wiel vrij rond draait als je hem een slinger geeft. Of loopt het wiel dan zwaar ?

 

Een foto van de remklauwen/zuigers kan ook helpen om een beter beeld te krijgen.

 

Kan het niet echt goed zien, maar mijn indruk is dat de blokken een beetje "verglaasd" zijn.

Mijn eerste indruk: klauwen goed schoon maken en nieuwe blokken plaatsen. Moet je wel zeker weten dat de klauwen niet aanlopen(dat de zuigers dus goed teruggaan als je de rem los laat; anders ook zuigers schoonmaken/revisiesetje en remvloeistof vervangen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wiel vrij staat, en je remblokken liggen tegen de schijf aan (na een keertje remmen), dan moet je door een slinger aan het wiel te geven toch minimaal 1 volledige omwenteling van het wiel kunnen maken. Let wel: maar 1x slingeren.
Als je geen volledige omwenteling haalt dan heb je teveel weerstand. Haal je net aan 1 omwenteling, dan zit je op de grens van de toelgelaten weerstand.
Staat het wiel sneller stil, dan moet je aan de slag (of dat laten doen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie er niets geks aan, de blokken vind ik er niet heel super uitzien met die barsten.

De schijf draait ronde en de blokken drukken daar tegenaan, bij het minste of geringste vuil wat er tussen komt (en dat gebeurd nogal snel op die hoogte vanaf het wegdek) en je hebt een lijntje.

Bij overmatige warmte dan heb je geen lijnen maar een verkleuring, afhankelijk van de temperatuur kan dit blauw/paars (erg heet) of goudkleurig worden (iets te warm).

Oke dank, ik dacht dat de schijf van dusdanig hard materiaal zou zijn, dat dit niet zou gebeuren. Jouw mening stelt me hierop gerust.

 

Een licht schavend geluid is normaal. De vraag is of het wiel vrij rond draait als je hem een slinger geeft. Of loopt het wiel dan zwaar ?

 

Een foto van de remklauwen/zuigers kan ook helpen om een beter beeld te krijgen.

 

Kan het niet echt goed zien, maar mijn indruk is dat de blokken een beetje "verglaasd" zijn.

Mijn eerste indruk: klauwen goed schoon maken en nieuwe blokken plaatsen. Moet je wel zeker weten dat de klauwen niet aanlopen(dat de zuigers dus goed teruggaan als je de rem los laat; anders ook zuigers schoonmaken/revisiesetje en remvloeistof vervangen).

 

Dank! Ik zal eens moeten kijken hoe zwaar die loopt. Nu ik de bloken er toch uit heb en de klauw van de schijf, zal ik alles eens goed schoonmaken met remreiniger.

Misschien een hele domme vraag: Moeten de zuigers snel of langszaam teruggaan?

 

Als je wiel vrij staat, en je remblokken liggen tegen de schijf aan (na een keertje remmen), dan moet je door een slinger aan het wiel te geven toch minimaal 1 volledige omwenteling van het wiel kunnen maken. Let wel: maar 1x slingeren.

Als je geen volledige omwenteling haalt dan heb je teveel weerstand. Haal je net aan 1 omwenteling, dan zit je op de grens van de toelgelaten weerstand.

Staat het wiel sneller stil, dan moet je aan de slag (of dat laten doen).

 

Dankjewel. Ik snap je test, er is alleen wel 1 variabel waar we nu niet omheen kunnen denk ik. Spierkracht van de tester. Ondanks dat zal ik kijken wat het resultaat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de spierkracht te laag is om het wiel 1,5 keer rond te laten draaien, dan is er zeker een probleem. Ik hoop voor jouw dat het dan wel aan het wiel ligt :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...