Ga naar inhoud

SR, Stator, en accu vervangen spanning nog steeds te hoog


 Delen

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Wie kan mij opweg helpen, of kan mij vertellen of ik iets over het hoofd zie.

 

Enige tijd geleden brandden mijn beide dimlichten meermaals door van mijn vfr800 vtec van 2005.

Na een aantal keer kan dat geen toeval meer zijn. multimeter op de tank geplakt en gaan rijden.

 

heen richting het werk schommelde het voltage van 12,5 / 14,13v en zo af en toe een piek van 15,8 v ongeacht het aantal toeren.

Terug naar huis gaf me multimeter niet meer dan 11,3v gelukkig normaal thuis kunnen komen,daar aan het meten gegaan.

 

accu vol geladen en later getest met een accutester( weliswaar eentje voor auto's) accu zou in orde moeten weze.

voltage van de stator gemeten 55v @ 5000rpm. dit zou tussen de 80-90v moeten zitten.

Als eerste met de stator begonnen, deze vervangen(imitatie, bij siccama vandaan) en nogmaals gemeten en behaalde nu wel de voorgeschreven waarde iets hoger zelfs zat zon beetje op 93 a 95 volt wisselspanning.

 

Hierna nogmaals de laadspanning gemeten, bleef nog steeds op 11.3v hangen.

10maanden geleden de spanningsregelaar(imitatie) bij een motorzaak hier in de buurt aangeschaft, ik terug met motor en al. Hij de spanningsregelaar door gemeten diode lag er uit als oorzaak.

 

Ook bekeek hij de accu en zou de verkeerde weze, deze gelijk voor het juiste type vervangen.

aantal dagen later de spanningsregelaar binnen gekregen en heb deze vervangen laadspanning stationair zit nu netjes op 14,4/14,3v dit tot en met zon 6500 toeren daarna loopt de spanning op met op zn hoogst gemeten 16.8v

 

Over de stekker van de spanning regelaar gemeten en geeft het zelfde voltage aan. ook de weerstand tussen massa aansluiting van spanningsregelaar en massa pool gemeten dit ook gedaan op de plus aansluiting en pluspool op beide geen weestand te meten. voor de zekerheid een extra massadraad getrokken vanaf aansluiting spanningsregelaar naar massapool maar ook dit gaf geen resultaat.

 

voor de zekerheid nog even de 3 gele draden aan de spanningsregelaar op weerstand gemeten en zit onderling op 0.3ohm ( voorgeschreven 0,1 - 1,0 ohm )

 

Nu verdenk ik de nieuwe spanningsregelaar ( iets wat nieuw is zou ook kapot kunnen zijn )

 

contact gehad met de motorzaak en vertelde me dat het niet zou moeten kunnen dat deze kapot is en gaf aan dat het ook merkwaardig is dat hiervoor de lampen door brandden en dat het anders evt. mogelijk is de spanningsregelaar te retouneren en een originele te bestellen.

 

Heeft iemand zoiets soort gelijks wel eens mee gemaakt? En weet iemand een verklaring voor het doorbranden van de lampen in eerste instantie zat ik te denken aan de spanningswisselingen maar zou dit bv. ook door een massa probleem kunnen komen?

aangepast door HondaVfRuud
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lampen branden versneld door bij een te hoge spanning.

En ja, een nieuwe SR kan ook best kapot zijn.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de lampen betreft heeft VFRikus gelijk, het zijn 12V lampen, ze werken ook op 16V, maar doen het dan niet echt lang.

Iets boven de 14V als de motor draait is prima, maar dat zou voor alle toerentallen moeten gelden (dat hoort de regelaar te regelen ;)), dus ja, waarschijnlijk is de SR niet in orde (wat voor een VTEC wel ongebruikelijk is, dat dan wel weer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan is het wel te verklaren door de hoge spanningen, moet ook zeggen voordat ik alles heb vervangen me dimlichten bij stationair raar aan het doen waren dan fel en dan weer normaal etc.

Dat doet die in ieder geval niet meer!

Nog is zitten denken en wat zitten zoeken op internet maar enige wat ik me kan bedenken dat de spanningsregelaar tot op een bepaalde hoogte het niet meer aan kan en toch teveel spanning gaat afgeven. Al zou ik voor origineel gaan zou dit ook een garantie geven voor betere kwaliteit en langere levensduur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een simpele vraag tussendoor, is de batterij van je multimeter nog wel goed? Als deze bijna leeg is kunnen de meetwaarden afwijken, ik zou dus even vergelijken met wat je met een andere multimeter meet.

 

Op zich kan een nieuwe sr best wel stuk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, controleer ook goed alle stekkerverbindingen rondom de accu, van stator, accu, spanningsregelaar. Een onbetrouwbare stroomkring door corrosie op de stekkers is aanleiding voor problemen in het elektrische circuit, wat gevolgen heeft voor de ontsteking als werking van dashboard, lampen, relais, spanningsregelaar etc... Onverklaarbare storingen is wat je dan constateert.

Daar zou ik eerst beginnen met de zoektocht en zeker weten dat dat allemaal in orde is. Ik heb geen ervaring met goedkope immitatie spanningsregelaars voor de VFR. Heb zelf een Electrex (gemaakt in Engeland) gekocht op Ebay en dan heb ik een uitvoering in MOSFET, die wat minder heet worden dan de originele van Honda.

Ik kan je even niet verder helpen dan deze tips geven. Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar wat uiteindelijk de oorzaak blijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lampen waren van Philips en osram, gemonteerd met latex handschoenen aan dus daar zou het niet aan mogen liggen.

 

Vandaag nog even bezig geweest alle mogelijke stekkers die ik ben tegen gekomen gecontroleerd en gelijk voorzien van een dun laagje zuurvrije vaseline. Zag er allemaal netjes uit.

En nu ik toch bezig ben nog even een lekstroom meting gedaan en dat ziet er ook netjes uit.

Een dinsdag een andere spanningsregelaar halen en dan is zien wat eruit komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de andere spanningsregelaar gemonteerd, is een gebruikte zo te zien een originele. Al was het alleen maar om de hoge spanningen van 16v + boven de 6500 toeren te verklaren! En de oorzaak is gevonden lag hem dus in de nieuwe spannings regelaar.

 

Net een rondje weze rijden met de multimeter op de tank spanning blijft constant op 14.8/14.9v is wat aan de hoge kant maar blijft gelukkkig ook in de hoge toeren constant.

aangepast door HondaVfRuud
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Even dit topic weer laten opkomen.

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan zonder dat de accu niet meer laad, of dat er plotseling een drop is naar 11V.

Wat ik wel heb is de (te) hoge laadspanning, met name 14.9 en nu zelfs 15V volgens mijn goedkope voltmeter op het stuur, hoewel, die spanningen zijn constant, van stationair naar redline.

Als ik nu weer mijn HVV aanzet, dan fluctueert de spanning (14.1V - 15V) en blijft deze dus niet meer constant.

Zou dit dan toch aan de SR liggen?

 

Stator: 50V bij 4000rpm, 20v bij stationair (1200rpm), bijna net zoals OP.

 

Mijn oude accu heb ik nu al een paar dagen uit de motor liggen (er zit al een nieuwe in) om te kijken naar de power drain van de batterij in rust. Ik meet na 2 dagen nog steeds een spanning van rond de 12.79-12.84V.

Mijn nieuwe accu (na een ritje) is 12°C, redelijk normaal dus, en is 12.91V bij het uitschakelen.

 

Dit verklaart nog steeds niet waarom mijn accu leeg is na 9 dagen stilstand, terwijl er geen (standaard 1.2mA, heb 1.8mA) lekstroom of hoge verbruiker is.

 

 

aangepast door CDA441
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd, een nieuwe accu zit vlak na het laden eerder richting de 13,4, wat daarna in rust afvlakt naar ongeveer 12,9.

 

Ik zou na gaan kijken, of de sr de spanning wel kwijt kan aan de accu, want bij een lege accu meet ik ook wel eens waarden richting de 15 volt, wat weer afvlakt, naar 14,5, zodra de accu voller wordt. Ik zou zeggen controleer de bedrading, vooral bij de stekker verbindingen,  niet alleen die van de sr, maar ook de stekker op het startrelais.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich zou het er volgens mij niet mee te maken moeten hebben maar ik zou eerst even de standaard punten van de VTEC nakijken en dat zijn de massa in de blauwe stekker aan de linkerkant (ter hoogte van de overgang zijkuip naar de topkuip), de massaverbinding in de kabelboom in de topkuip (ergens onder de tellerunit als ik het goed heb) en de stekker van de stator naar de SR en als je die in de handen hebt zou ik die meteen afknippen en de draden direct aan elkaar solderen.

Als dat allemaal goed is heb je een goede basis om verder te zoeken als dat nog nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vroembert euh, ja, die is in rust 12.9 , hoewel heb ik eerst nog een paar seconden mijn lichten aangezet (is aangeraden door een amerikaan) om die restspanning weg te nemen zodat de accu langer meegaat (?).

 

@Ray De stekker van de stator naar SR is in orde (zie foto's in mijn topic), en daar wil ik zo min mogelijk aan komen. Zolang ze niet smelten zie ik geen probleem, en dan kan ik ook direct zien dat er daar iets aan de hand is.

Blauwe stekker en massaverbinding ook maar even nakijken dan.

Is het ook niet makkelijker om direct een nieuwe (extra) massa aan te sluiten? 

 

 

Toegevoegd om 22u(en een beetje)

Sh*t. Ik heb meerdere multimeters thuis, en beide geven een andere meting, en ik heb geen idee welke multimeter nu een juiste waarde geeft en welke een verkeerde.

Op mijn huidige multimeter (waar ik altijd mee meet) krijg ik een waarde van 12.92V, maar met mijn andere multimeter krijg ik een waarde van 13.21V in rust. Welke kan ik nu geloven :?

 

 

aangepast door CDA441
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, CDA441 zei:

Zolang ze niet smelten zie ik geen probleem, en dan kan ik ook direct zien dat er daar iets aan de hand is.

Wanneer ze smelten is het te laat, als er niets zit om te smelten dan voorkom je dat.

Ze smelten omdat er op den duur corrosie optreed op de connectoren en dan krijg je een overgangsweerstand die je niet kan krijgen as je de boel soldeert.

Deze tip komt uit de ervaringen van meerdere VTEC rijders waaronder ondergetekende.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...