Ga naar inhoud

doorwaaibroek of Jeans


Erik LWD
 Delen

Aanbevolen berichten

Voor de zomerdagen is mijn broek te warm. Ik moet er dus iets bij hebben. Tot een goede 20 graden kan mijn broek en daarboven plak ik aan de voering van mijn broek vast.

 

Is een doorwaai broek de oplossing of toch een jeans? Ik hoor van andere rijders dat een motorjeans ook nog wel erg warm wil worden met die hoge temperaturen van de laatste weken.

 

Aangezien ik geen enkel idee heb graag jullie ideeen en ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik je iets van onderkleding onder je broek? Helpt ook enorm.

 

Je hebt setjes van 20 euro tot 120 euro. Afhankelijk van het type materiaalgebruik en merk.

aangepast door RoelH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordelen & nadelen.

 

Grote voordeel van de jeans is volgens mij dat je er naast je motor niet echt mee opvalt.

Op je bestemming aangekomen en daar met je doorwaaibroek verder ziet er toch wat anders uit. (Omkleden is niet overal even wenselijk)

 

Bij jeans heb dan zelf wel erge twijfels wat zoiets van de klap op kan vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Bij jeans heb dan zelf wel erge twijfels wat zoiets van de klap op kan vangen.

Mijn jeans heeft knie en heupprotectie, hoe goed het werkt test ik liever niet maar het is niets minder dan mijn echte textiel motorbroek.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeans of doorwaai?

 

Bij Jeans heb je de keuze uit gedeeltelijk versterkt en volledig versterkt. Die laatste is het duurst en ook een goede vervanger voor een textielbroek.

Bij doorwaai heb je grote stukken met mesh en de belangrijke zones van het normale textiel. Daarmee is het dus vergelijkbaar met de goedkopere jeans.

Echter doorwaai waait veel meer door dan jeans en voelt daarmee bij hogere temperaturen prettiger aan maar velen vinden het onder de 20 graden te koud worden. Een gedeeltelijk versterkte jeans kent dit euvel niet.

 

Een volledig versterkte jeans is ook weer een stuk dikker dan een normale dagelijks jeans en daarmee dus ook warmer en ook warmer dan een gedeeltelijk versterkte jeans

Een doorwaai textielbroek vaak vrij dun. Dit geldt sowieso voor de goedkopere versie. Die duurdere versies ken ik verder niet.

 

Onderkleding/Baselayer is niet de fraaiste kleding om te zien maar doet wel veel voor de vocht huishouding onder je jas/broek en zorgt daarmee ook voor een prettiger klimaat.

 

Een alternatief kan een pak/jas/broek als de Revit Ignition zijn. Leer gecombineerd met mesh. Is niet zo open als een echte doorwaai maar je houdt het daarin ook lang uit en toch ook geschikt voor de frissere dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ervaring met beide en kies bij warm weer zonder enige twijfel voor mijn doorwaaibroek van Revitt. Die biedt trouwens net zoveel bescherming als mijn gewone Revitt motorbroek. Mijn versterkte Gialli jeans was bij 25+ uiteindelijk nog te warm.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

rij nu enkele jaren met leren combi bevalt goed ook met 30 graden in de eifel,

maar zweten en kou lijden hoort nu een maal bij motorrijden.

 

gr Jan

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat RoelH al schreef.

Lange sportonderbroek/shirt die het zweet van je huid trekt.

Mijn Revit leren broek heeft wat perforatie. Leren jas van Macna heeft afneembaar frontpaneel en doorwaaipanenelen onder rits op mouwen. icm Macna cooling vest.

Niet bij 30c in een file gaan staan,....

aangepast door 748cc
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net als Knalselder beide, textiel, doorwaai en ook leer. Boven de 22 graden gaat de doorwaai van Revitt aan. Heerlijk
koel en je voelt de rijwind ( mild ) door de broek blazen. ( En nu wordt het verhaal wel heel raar,....... :154: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik rij zelfs met +35 C met mijn leren pak. Thermokleding eronder, want anders krijg ik mijn pak niet uit (vastgeplakt). Dan maar wat zweten, maar wel veilig.

 

Als verpleegkundige heb ik ooit mogen helpen om alle draadjes één voor één uit een enorme schaafwond te plukken. Hij had een gewone jeans aan toen hij het asfalt kustte... Ruim twee uur onder narcose en als model waren zijn kansen dik verkeken.

Ja, de huidige motorjeans zijn goed en veilig. Maar... zodra er ook maar één stiksel los zit of weg is, of er zit maar een klein gaatje, wordt het weer niets anders dan een bos garen als je val. Een harde bos garen, wat soms nog meer schade kan aanrichten. Kevlar werkt prima, zolang het niet kapot is.

 

Mijn advies, rij gewoon in een pak waarin je je veilig voelt, zelfvertrouwen voorkomt vaker een val dan je denkt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs een John Doe motorjeans gekocht. Persoonlijk vind ik deze veiliger dan een gewone Goretex of doorwaaibroek. De laatste generatie motorjeans hebben een volledige kevlar bescherming en beschikken ook over een coolmax voering om de jeans koel te houden. Als optie zijn verschillende levels protectoren (knie/heup) beschikbaar die naargelang levelwaarde meer of minder comfortabel aanvoelen.

Onlangs een rit van 630km gereden bij temperaturen tot 36graden en nergens last van gehad.

Maak je een schuiver met een volledig gevoerde kevlar jeans dan ga je veel minder kans op brandwonden hebben dan met een doorwaai of Goretex broek. Deze hebben algemeen genomen enkel heup en knieprotectoren ter bescherming.

Prijzen voor een volledig kevlar gevoerde jeans zitten tussen de 150 en 250euro. Sommige zijn ook nog eens waterafstotend.

De keuze is tegenwoordig enorm in motorjeans. Bij motorkledingcenter Tilburg gok ik op een 30a40 modellen.

aangepast door MVG
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen lijken, iedereen waarvan de naam niet bekend is (voor vrouwen is het Jane Doe), ook bijvoorbeeld iemand met geheugenverlies en geen ID of een dronken dropje die zijn/haar nam net meer weet wordt John of Jane Doe genoemd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was pas onderweg naar een motorkleding zaak om een jeans te kopen. Onderweg ging ik toch twijfelen en ben weer omgekeerd. Uiteraard met een kleine omweg. Reden was dat ik nu een prima textiel broek heb die ik in de regen als met droog weer tot 25 graden prima kan dragen. Als ik de jeans had gekocht, had ik mijn oude broek waarschijnlijk nooit meer gedragen. Zo'n jeans staat toch wat leuker vind ik. Maar dat vond ik dus zonde en ben er geen gaan kopen. Voor de echte warme dagen zoals de afgelopen tijd, ga ik lekker met de auto met de airco op 19 graden. Dan maar even geen motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Onlangs heb ik een jeansbroek aangeschaft met kevlar erin. Deze broek heeft helaas geen ruimte voor protectie. Het rijdt echt heerlijk en het voelt prima aan. Volgende broek wordt een model waar wel ruimte is voor protectie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...