Ga naar inhoud

Stroom navigatie


 Delen

Aanbevolen berichten

Heb onlangs een TomTom Rider op mijn motor (vfr750rc36II) geïnstalleerd. Stroomtoevoer direct op de accu aangesloten, kabel netjes doorgeleid via frame onder de tank door (zelfde route als andere stroomkabels naar het stuur). Vandaag merkte ik onderweg dat het systeem geen stroom meer kreeg. Heb voldoende kabelbeweging gehouden voor uitslag stuur, ook gezorgd dat er nergens iets schuurt. Enige dat ik kan bedenken is dat het snoer bij het blok is gesmolten oid, loopt vrij dicht langs de cilinder. Geldt ook voor de andere kabels die er al langs liepen, maar deze hadden een soort van extra buitenkabel leek het. Dit zal wel hittebestendig materiaal zijn? In ieder geval ben ik niet superhandig met electra, en zit ik er niet op te wachten om weer de tank en alle kappen er af te halen om te kijken waar het zit en het weer te repareren. Zou liever stroom aftappen van een kabel in de buurt van het stuur met een Scotchblokje (heet dat zo?). Hoef ik te snijden en solderen. Bijkomend voordeel is dan het feit dat het systeem op het contact zit aangesloten. Waar kan ik het beste een kabel aansluiten? Op de koplamp? Zie hier blauw/zwart, wit en groen. Welke moet ik hebben? Alvast bedankt voor jullie advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie vaak dit soort vragen, en oplossingen met kabel naar de accu. (zelf snap ik niet goed waarom)?? :scratchchin: :scratchchin:

Dan moet je die kabel ook van een zekering voorzien enz.

Ik doe het anders, maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk.

Mijn Nav zit gewoon aan de verlichting geschakeld. Voordeel schakelt automatisch uit als je je motor uitzet.

Daarvoor een kabelschoentje gebruikt zoals het plaatje aangeeft en het relais van de verlichting opgezocht.

Dan hoef je aak niet te solderen( gaat vaak moeilijk) en zo'n Scotslock is ook niet alles vind ik.

 

post-4370-0-34074700-1529766273_thumb.jpg

aangepast door Qwerc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn navigatie heb ik ook rechtstreeks aangesloten op de accu (met zekering). Ik heb alle kabels aan de rechter kant van de vfr lopen. Tot nu toe ongeveer 80000km mee gereden (volgens de zumo) maar geen problemen gehad. Ik vermoed ook dat je de kabel wat te laag heb gehangen of zoiets.

 

Succes met de reparatie :thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties! Zit een zekering tussen, maar deze is nog heel. Heb de kabel langs de linkerkant weggewerkt, hier lopen ook andere kabels. Denk dat ik inderdaad maar zon doosje met stekkers en tang koop, en een multimeter. Komt altijd van pas natuurlijk. Weer iets om bij te leren :-)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch de kabel even nagelopen, niks aan de hand. Blijkt dat het accusymbooltje op het scherm geen laadbliksem laat zien als de accu vol is. Als de accu weer wordt bijgeladen zie je dit weer op het scherm. Vind dit niet logisch, zal wel aan mij liggen. ??

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Dus eigenlijk was er helemaal geen probleem? (Fijn dat je het toch goed had aangesloten).

Je maakte je dus zorgen omdat je het accusymbootje niet meer zag oplichten met een bliksem, maar dat kwam gewoon omdat de accu van je TomTom vol genoeg was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De bliksem laat zie dat er geladen wordt, niet dat er spanning is. En dan klopt het wel dat de bliksem verdwijnt als de accu vol is. Omgekeerd: anders zou je nooit weten wanneer de accu helemaal geladen is...

 

Toch kun je eenvoudig checken of je spanning hebt: zodra je je toestel uit de steun haalt hoor je de melding te krijgen 'externe spanning weggevallen, schakel uit na 10 sec''  (oid). Als je die melding krijgt is het in orde, zo niet, dan niet. Behalve als je via instellingen hebt aangegeven dat het toestel aan moet blijven allicht.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...