Ga naar inhoud

Honda VFR800 Vtec accu/stator/SR probleem


 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een Honda VFR800 Vtec uit 2002.

Ik heb deze motor sinds juni 2013 in bezit.

Eigenlijk vanaf het begin af aan al problemen met de spanning/accu.

Na een 1,5 week stil staan kreeg ik de motor niet meer aan de praat.

Ik heb hierop een nieuwe accu gekocht (Nitro YTZ12S). Dit was het voorjaar 2016.

Als ik de motor langer dan twee weken niet gebruikte legde ik deze aan de Optimate 3 accu/druppellader.

Tijdens winter, vakantie's e.d. constant aan deze druppellader. Volgens Optimate kon dit geen kwaad aangezien deze niet constant zou laden.

 

Nu heb ik vorige maand een toerrit gemaakt met een vriend. Ik heb de accu de avond voor de toertocht van de druppellader afgehaald.

Het was een warme en prima dag. Ik heb de hele ochtend met verlichting gereden. Na een stop van ongeveer 30 minuten/45 minuten wilde de motor moeilijk starten.

Dit vond ik vreemd aangezien de motor warm was en normaliter geen probleem had om te starten. Ik vermoedde hierom dat de accu niet goed werd bijgeladen.

De rest van de rit voor de zekerheid zonder verlichting gereden.

 

De volgende ochtend wilde ik naar mijn werk en toen bleek de accu leeg te zijn. In ieder geval, te weinig volt om de motor te starten. Behoorlijk vervelend dus.

Een onbekende oorzaak dus..

 

Na een vakantie van twee weken haalde ik mijn motor uit de stalling en sloot mijn accu aan welke aan de druppellader had gelegen.

Ik moest toen 5 seconden starten voordat de startmotor aansloeg en de motor ging draaien. Dit verbaasde mij, aangezien de accu dus vol was maar de startmotor niet wilde starten.

 

Ik heb zojuist de volgende meetresultaten gekregen;

 

Resultaten:

Accu in rust: 12,9 V
Tijdens starten; 10,0 V (eerste keer) 9,5 V (tweede keer) 9,65 V (derde keer)
Tijdens draaien motor: 14,40 V
Tijdens draaien motor verlichting aan 13,95 V
Lekstroom (multimeter stand 200m) 02.2 (is dit 2.2 mA lekstroom?)
Het HISS lampje knippert constant en de tijd wordt weergegeven (bij geen contact).
Ik hoorde al een aantal keer dat de stator mogelijk het probleem is van de Vtec.

 

Ik heb bij Johan een onderhoudsafspraak gemaakt voor januari 2019 (eerste mogelijkheid).

Hier kijk ik uiteraard erg naar uit. Ik hoop voor die tijd dit probleem te kunnen oplossen.

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

 

Groet Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je toch aan het meten bent, pak de stator ook even mee: weerstand/spanning.

Er zijn diverse topics over het wie wat en hoe.

 

Btw topic bij deze verplaatst naar electronica algemeen. De SR op een Vtec is betrouwbaarder dan de standaard stator [emoji6]

 

Laadspanning V-tec

https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=58226&share_tid=28302&share_pid=453931&url=http%3A%2F%2Fwww%2Evfroc%2Enl%2FforumVFR%2Findex%2Ephp%3F%2Ftopic%2F28302-Laadspanning-V-tec%2Fpage__view__findpost__p__453931&share_type=t

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De spanningen die u meet lijken me niet abnormaal.

Het klopt wel dat een VFR een hoge ruststroom heeft. Als je de motor een tijdje niet gebruikt best de accu afkoppelen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

HISS lampje blijft 24 uur knipperen, klokje blijft inderdaad de tijd aangeven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Patrick ik denk dat je meet waarden zijn genomen direct nadat hij van je druppellader afkwam???

Als dit zo is krijg je nog geen uitsluitsel hoe goed je stator is.

 

Wat door Arno genoemd wordt is beter even te doen.

en als je problemen hebt met starten meet eens alles nog een keer na een rit van 20 km. (heb je gelijk een excuus om een stukkie te rijden)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 opmerking: het permanent aan de druppellader leggen sloopt de accu. 1 x in de maand laden totdat de accu vol is, is ruim voldoende.

 

 

Voor de rest, meet de stator door.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simon1975 Nee ik had de dag ervoor 70 km gereden, dus hij kwam toen niet direct van de druppellader.

 

Ik ga de stator nu proberen door te meten. Ik laat jullie de waarden weten! Bedankt allemaal.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zijn de waarden die je hierboven beschrijft redelijk normaal.

 

Als je start problemen ervaart klinkt het dan alsof er genoeg power op je start motor komt of klinkt het zwakker?

Als hij normaal klinkt dus net zoals je start zonder de problemen dan kunnen we bijna het elektrische afsluiten.

 

Tijdens het rijden merk je niks geks op, elektrisch of mechanisch? inhouden van de motor of dashboard dat uitvalt?

 

Wanneer zijn je bougies vervangen?

Welke brandstof tank je en bij een witte pomp?

Brandstof filter is schoon?

Je luchtfilter is schoon?

 

Komt het probleem van starten als je in zijn versnelling zit of in zijn vrij? als het in zijn versnelling is zou het ook de sensor van je zijstandaard kunnen zijn deze wil nog wel eens vol zitten met kettingvet en raadzaam om af en toe even schoon te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik denk dat het een elektrisch mankement betreft. Het dashboard gaat namelijk op zwart en ik moet mijn motor opnieuw op km/h zetten ipv m/ph. Ook de tijd staat weer op 00:00 uur. Ik heb tijdens het rijden eigenlijk geen problemen.

De bougies zijn 2 jaar geleden vervangen. Er staat 34.000 km op de teller. Ik tank euro 95 bij de Shell. Lucht en oliefilter heb ik toen tijdens die beurt ook vervangen. Brandstof filter heb ik niet vervangen. Onbekend of deze schoon/vies is. Ik start de motor altijd als hij op 'N' neutraal staat. De motor staat altijd op het middenblok. De zijstandaard gebruik ik alleen bij afstappen en klap deze daarna weer in. ik heb de rechterkap er eindelijk vanaf. Ik zie een stekker met de drie gele draden. Deze probeer ik nu nog even uit elkaar te trekken :withstupid:

 

Ik zie tevens de spanningsregelaar zitten. Ik denk dat de stator onder de brandstof tank zit dus deze moet ik ook nog los maken. Groetjes Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik proberen Ray, dankjewel. Als ik het goed heb trek ik deze stekker los en dan meet ik de weerstand tussen 1 en 2, 1 en 3, 2 en 3 toch? Hoe meet ik precies de spanning dan? Ik begreep dat ik dat moet meten met de stekker los en een draaiende motor. De rode draad tegen een willekeurige gele draad en de zwarte tegen het metalen frame? Sorry, ik probeer het te begrijpen :-(

post-10026-0-26934000-1530284590_thumb.jpeg

aangepast door patrick1105
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet meten tussen de gele draden.

Dus rood op geel en zwart op geel.

In alle combinaties moet rond de 90 volt wisselspanning meten bij 3000 tpm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het geprobeerd, de motor was moeilijk te hanteren op de 3000 toeren. Ging telkens van 2 met een schreeuw omhoog naar 4 duizend toeren. Afijn, ik denk dat de stator het probleem is want deze zit bij 3000/4000 toeren op 40 volt.

 

De weerstand was moeilijk te meten. Mogelijk omdat ik geen professionele mulyimeter heb maar een huis/tuin keuken ding. De waarden gingen alle kanten op maar uiteindelijk bij heel stil houden en wachten was het telkens 0.01 (op 20k en 2k) op stand 200 zat het rond de 01.0 en 03.0. Hier flucteerde de getallen behoorlijk, waarschijnlijk te gevoelig oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk we komen al dichter bij het probleem dan wel oplossing.

 

40 V Wisselspanning? dan is die wel kapoet maak maar eens open.

 

Lees even hoe je dat het beste kan doen.

gebruik 2 draadeinden geloof M10 als geleiders.

verder even een nieuwe pakking en klaar is klara

aangepast door Simon1975
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...