Ga naar inhoud

Honda VFR800 Vtec accu/stator/SR probleem


 Delen

Aanbevolen berichten

goed verhaal, zelfs ik leer er wat van! mooi toch zo'n forum? :1342845:

 

(probeer me morgen niet te overhoren... ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kortom, nog even testen met de nieuwe accu begrijp ik? Is het een idee om de SR en de stator tijdelijk even aan elkaar te laten mbv een kroonsteen? In januari gaat de motor voor een beurt naar Johan, en hoop dat Johan dan het e.e.a. wilt controleren. Is dan makkelijker als het niet gesoldeerd is denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kortom, nog even testen met de nieuwe accu begrijp ik? Is het een idee om de SR en de stator tijdelijk even aan elkaar te laten mbv een kroonsteen? In januari gaat de motor voor een beurt naar Johan, en hoop dat Johan dan het e.e.a. wilt controleren. Is dan makkelijker als het niet gesoldeerd is denk ik?

Kroonsteentjes horen gewoon niet op een motorfiets. Om te testen is hety wel even OK, maar ga er nu geen maanden mee rondrijden.....

Even solderen en een krimkousje er omheen, dat is ook weer gemakkelijk los te maken. Kost je een half uurtje extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad solderen. Met kroonsteentjes loop je kans de draadkern kapot te snijden.

Ik maak op de motor altijd op de volgende manier soldeerverbindingen. Deze manier zorgt voor een sterke verbinding, een heel lage overgangsweerstand en is indien nodig ook weer makkelijk te desolderen.

Ik strip aan beide te sodleren einden ongeveer 1cm isolatie en schuif beide einden in elkaar. Zo is de contactoppervlakte van de verbinding zo groot mogelijk en de overgangswerstand dus heel laag. In elkaar geschoven wikkel ik een extra kerndraadje zo strak mogelijk om de ineengeschoven einden. Dat zorgt voor een nog beter contact en vergemakkelijkt het solderen. Hete soldeerbout tegen de verbinding aan houden en op het punt waar de bout de verbinding raakt een klein beetje tin laten smelten om de warmteoverdracht te verbeteren. De draad wordt nu snel warm en de tin tegen de verbinding aanhouden (niet de soldeerbout) en de warme draad de tin laten smelten. Deze vloeit nu mooi de verbinding in en dit zorgt voor een sterke verbinding. Bijkomend voordeel van deze wijze is dat de verbinding niet zo'n enorme verdikking krijgt zoals je wel eens ziet waar twee draadeinden in elkaar gedraait zijn (relatief grote overgangsweerstand) en je er niet meer met goed fatsoen een krimpkousje overheen krijgt.

 

image.jpg

 

image.jpg

aangepast door V4 Rosso
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie manier :thumpup:

Zelf gebruik ik ook het in elkaar schuiven maar die kerndraad eromheen wikkelen is een mooie toevoeging want soms heb ik wat ruzie om het strak te houden en eindig ik toch met de draadkernen naast elkaar :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem inderdaad gesoldeerd. Ik heb ook de maat opgenomen van de spoel.

 

Buiten diameter spoel ongeveer 12 cm

Binnen diameter spoel ongeveer 11 cm.

 

Ik denk dat ik dus wel de juiste maat heb besteld, aangezien deze 10,7 cm is.

 

Groet Patrick

post-10026-0-76867800-1532334856_thumb.jpg

post-10026-0-39289400-1532334860_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...