Ga naar inhoud

VFR700F ontstekingsprobleem, vonkt niet


 Delen

Aanbevolen berichten

Bevat dus een VFR700F, waar aan gesleuteld is.
Volgens de verkoper heeft deze een jaar stilgestaan en is rijdend weggezet.
Een nieuwe accu meegenomen en wat motorflush bij een verse tank benzine gedaan. Testrit was oke.
Echter was de huisrit niet zo best, de motor weigerde nog enig vermogen te leveren wanneer de 90 km/h was bereikt en na 5km deed hij helemaal niets meer.
Terug gebracht naar de verkoper en hij heeft deze naar een gepensioneerde specialist gebracht.
- nieuwe startmotor (was met ANWB iets te enthousiast denk ik)
- carburateurs gereinigd en nieuwe rubbers
- nieuwe vonkjes
- aanverwante zaken
2 weken later 2e poging naar huis rijden, (140 km) dit ging 30 kilometer genietend, maar toen sloeg weer een vermogens probleem toe.
5 minuten op de vluchtstrook gewacht, toen gaf hij weer leven voor 400 meter. Hierna niets meer. Toch maar weer de ANWB gebeld, en heb er in die tijd geen leven meer ingekregen.
De beste man constateerde dat de bougies niet vonkte, maar de startmotor ging wel rond en er was compressie.
Zijn conclusie, ontstekingsmodule.
Ik heb de ANWB de motor naar een dealer bij mij om de hoek laten brengen waar zij een diagnose gaan doen, echter ben ik zelf ook al gaan speuren op internet waar ik hier terecht kom.
Er is dus gerommeld aan de motor, dus ik verwacht ook geen vlekkeloze bedrading.
Op basis van bovenstaand, enige aanleidingen, of tips waar het beste te beginnen?
Hij komt uit 86, volgens mij eerste model. Heeft deze een magneetspoeling? Lees veel over problemen met vonken als de motor warm is.

 

 

Motor in kwestie:

 

43606459361_596f3fbb87_c.jpg

aangepast door Lex_b3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Topic bij deze verplaatst naar de rubriek “Techniek, elektronica”.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke motor! Zou fijn zijn als je de storing snel vindt. Is wel lastig om via het forum een diagnose te stellen bij een motor waaraan geknutseld is. Aan kennis ontbreekt het hier in elk geval niet. Dus ik heb wel goede hoop. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht heel simpel de spanningsregelaar ? Als de motor (lees spanningsregelaar) warm is loopt hij slechter en houdt er mee op.

Mijn ervaring met een kapotte SR is dat hij na een aanduwpoging wel weer aanslaat. Maar wel minder fijn loopt.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

Ik weet niet waar je veel leest over vonken als hij warm is maar over een SR zou je inderdaad wel veel kunnen lezen.

Als die stuk is dan houd het hele stroomgebeuren op normaal te doen en dan is er inderdaad ook geen vonk, die geeft ook vooral problemen als hij warm is in het begin maar als hij eenmaal echt stuk is dan ook wel als hij koud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is goed om te weten! Vandaag even langs de dealer gereden om te kijken of de motor is afgeleverd, en dat was inderdaad zo. Mag ervan uit gaan dat de beste man dit ook in het achterhoofd houd.

 

Het vonk probleem als de motor warm is gaat over spoelmagneten, maar volgens mij heeft deze motor dat niet. In dit geval dus een spanningsregelaar. Ik wacht t even af..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Gisteren eindelijk diagnose. Helaas wel slecht nieuws.

 

De carburateurs zijn weer/nog steeds het probleem. De naaldjes moeten vervangen worden, hij loopt heel slecht, de vlotter was leeg oid, en 1 carburateur loopt over. Kosten €400,- Zo is het geen goedkoop eerste motortje meer, en hij is voor einde deze maand pas ingepland...

Het vonken was geen probleem, dat deed hij wel, maar wat zwak. Hij dacht niet dat dit straks nog een aandachtspuntje was.

 

1 upside, ik heb deze week de motor van een maat van mij, een Suzuki TL1000S omgebouwd naar naked, ook erg leuk om te rijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de diagnose daadwerkelijk de naalden zijn, moet je even opzoek gaan naar een tweedehands carburateur.

Ben je waarschijnlijk weer voor rond de €50,- klaar.

 

De dealer zal wel graag nieuw spul willen plaatsen plus hun uur tarief, maar als je een goedkope motor hebt is dat niet echt de weg die je wilt bewandelen.

 

Een andere carburateur plaatsen stelt niet zoveel voor, en er is hier eventueel hulp genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik een vreemde conclusie... zwak vonken maar het ligt aan de carburateurs en als die voor dik geld aan zijn gepakt dan is de vonk ook weer krachtig?????

Naalden zijn zelden een probleem want die zijn bikkelhard, ze kunnen wel iets minder worden maar als je een echt probleem hebt dan zijn doorgaans de gasmengbuizen (waar de naald in op en neer gaat) ovaal uitgesleten. Die zijn ook te vervangen maar ik weet niet of deze bij een VFR zijn geschroefd of erin geperst zoals destijds bij mijn Kawa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf de tijd en het verstand niet voor, ergens hoop ik wel dat de dealer ziet dat deze kosten de waarde van de motor verdubbelen. Dus met andere woorden, dat hij me adviseert hier niet aan te beginnen. Ook vrees ik de electra nog steeds, maar als zij zeggen dat dit wel goed is, dan vertrouw ik ze er maar op...

 

Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar, en daar hoor ik vandaag meer over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lex,

 

in jouw berichten klinkt wel erg veel "hoop" door. De dealer is, hoe aardig ook en hoe lekker de koffie(dame), er op gericht om geld te verdienen. Geef die dealer geen vrijbrief. Of in ieder geval, bedenk goed wat je wil, stel vragen en spreek goed af wat je wel/niet gedaan wil hebben. Advies kan je vanzelf krijgen, je mag er ook om vragen.

Alles wat jij zelf kan doen om zaken uit te zoeken, helpt mee voor je eigen oordeel en besluit. Al ben je niet technisch, dat kan je wel worden. Koop/download een workshop manual en lees alles goed door. En echt, een elektrisch schema is lang zo eng niet als t er uit ziet. Gewoon componenten opzoeken en de juiste kleurdraad volgen. Je schrijft dat er gerommeld is aan de bekabeling. Ik zou dat dan eerst checken en contacten controleren en schoonmaken. Een andere spanningsregelaar en/of cdi is ook voor dat bouwjaar nog te vinden.

En, stel zoals je al gedaan hebt, vragen op dit forum :thumpup:

Bijv. als hierboven genoemd, zelf de carburateurs uitbouwen is best n klus. Stel dealer doet er n uur over, en jij 2,5. Maakt dat uit? Als je die carburateurs zelf uitbouwt en ultrasoon laat reinigen (kost ca €25) dan weet je dat ze schoon zijn. Geldt natuurlijk ook als je andere carbs koopt.

 

Succes!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je zet hem op een aanhanger en kom er mee naar de sleuteldag op 29 september in Delft. (Later volgt er meer info hierover op dit forum).

Dan is er veel kennis en ervaring aanwezig; voldoende om een goeie diagnose te stellen en reparatie-adviezen te krijgen.

Met een beetje geluk vindt je de de oorzaken en de oplossing(en).

 

Low-budget: kost alleen wat tijd en brandstof maar je leert heel veel over je - toch wel bijzondere - motor.

Dus als je het leuk vindt: van harte welkom! Koffie en hamburgers zijn ook aanwezig ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk willen alle dealers alleen maar geld uit je portemonnee kloppen en hebben helemaal niets met klanttevredenheid. Alle dealers zijn kortzichtig en denken alleen aan het geld van vandaag, hebben totaal geen feeling met motoren en repareren ook zo weinig dat ze geen idee hebben waar ze het over hebben.

Dat in tegenstelling tot mensen hier op het forum, de alwetende orakels, nooit betweterig, verstand van alles wat ze nog nooit onder ogen hebben gehad, verdienen zelf nog onder het minimum loon zijn daar superblij mee en gunnen een ander niets minder dan een royaal maandsalaris waar amper gewerkt voor hoeft te worden.

 

Dit was natuurlijk cynisch maar mijn reactie op de enkele typerende internet reacties van de anderen.

Is de motorzaak bij jou toevallig Koeman motoren? Dan kan je daar gerust je motor brengen, wel vooraf even goed overleggen wat je wilt en wat je budget is, maar dat kan je juist goed bij een kleine dealer. Natuurlijk is er een risico dat de naald niet de hele oplossing is. Maar dat heb je ook als je cv ketel stuk is en gerepareerd wordt, toch?!

 

Ik had ook wel vraagtekens bij de door jouw (Lex_b3) geschreven analyse van de dealer maar ik weet ook dat dit niet het hele verhaal is, en dus ook geen idee wat ze al uitgesloten hebben. En met aannames zit je meestal heel snel op het verkeerde pad.

En de tip van Erik is natuurlijk de goedkoopste en meest leerzame!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...