Ga naar inhoud

Eerste probleem met de CT


frank_b
 Delen

Aanbevolen berichten

V-power heeft 3 tot 5% ethanol.

Voor zover ik heb kunnen ontdekken heeft alleen BP Ultimate geen ethanol van de normale brandstoffen. Firezone Competition 102 ook niet maar een octaangetal van 102 is echt zinloos in een normaal voertuig en zal eerder mindere prestaties leveren, leuk voor de high performance voertuigen met een extreem hoge compressie.

Voor een lange stilstand is BP ultinamte dan de beste keuze mede omdat daar ook nog een normaal prijskaartje aan hangt.

V-power zal vast wel een additief hebben die veroudering tegen gaat en ik tank het dan ook in mijn reserve tankje maar voor de zekerheid gooi ik het na een paar maanden toch in de tank en doe ik er weer verse in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de Shell is V-power ook bio ethanol vrij, hier mail van de Shell (ok Belgische shell. )

De toevoeging van Ethanol is geregeld door de Europese overheid.
Die bepaalt dat in ALLE europese landen ALLE petroleum maatschappijen 5.75 % ethanol in benzine MOETEN toevoegen.

Met andere woorden zijn alle benzines op de Europese markt gedopeerd met 5.75% ethanol. Sommige pompen gaan daarin verder, en gaan 10% (de E10) of zelfs 85% (E85) doseren. Maar in dat geval MOET het duidelijk aan de pomp worden weergegeven.

Om terug te komen op de Vpower : de Europese wetgeving voorziet een aantal clausules voor vrijstelling om die 5.75 niét te moeten doseren, maar daarvoor zijn strenge eisen voorzien.
Zonder diep in details te gaan moet het in eerste instantie om een zogenaamde "premium fuel" gaan en speelt het marktaandeel ook een grote rol.
In die zin is Vpower één van de weinige producten op de markt die bioethanol vrij zijn - athans in de BeNeLux en Duitsland. MAAR pas op : dat is niet overal zo. In Frankrijk is de Vpower terug bioethanol houdend, omdat daar de marktquota niet gehaald worden, en we dus terug - volgens de EU regels - bioethanol moeten doseren.

Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUxSA
Belgian Shell S.A.
Arnaud Fraiteurlaan 15-23
1050 Brussels


Dus luchtfilter kan idd een betere optie zijn.
Bon erbij gepakt in april jl. 84.000 beurt toen is het luchtfilter niet vervangen.
Blijkbaar niet nodig bij deze beurt, hij is in onderhoud bij TenKateMotoren en die hebben een goede naam.
Dus ik ga er van uit dat het toen niet nodig was, maar 9000 km verder en een hoop stof idd om mij heen ik rij door de Veluwe wat een stofbak hier met dit weer.

 

Maar ok eerst donderdag ochtend maar even ritje met de Forte 1 erin, het zit al in de tank dus maar even testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd luchtfilter ook een zeer goede mogelijkheid en is het snelste te controleren. Hoe hoger in toeren hoe meer lucht nodig.

 

Anders krijg je een froome idee voor de tour liefhebbers.

 

Groet Simon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip. Doe er meteen een K&N in.

Volgens mij vertelde Joost me toen ik die van mij erin heb gezet dat een origineel luchtfilter voor de CT zelfs duurder is dan de K&N en een K&N hoef je nooit meer te vervangen maar eens iedere 50k (ze zeggen zelf 100 mijl) eens schoon te maken. Reiniging setje (wasmiddel en olie voor na het wassen en drogen) kost volgens mij nog geen 2 tientjes en is genoeg voor een aantal malen reinigen.

Als ik bij een nieuwe motor de eerste keer het filter moet vervangen komt er steevast een K&N in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad ook dat je eerst eens naar je luchtfilter moet kijken.

Toen ik destijds een nazicht deed op de F (rond de 15.000 km) stelde ik "op het eerste zicht" vast dat de luchtfilter er vrij goed uitzag. Toen ik hem wilde reinigen bemerkte ik dat het gewicht van de filter wel het dubbele was van een nieuwe. De vouwen van de filter zaten vol met fijn stof. Vooral gezien de weersomstandigheden van de laatste tijd (droogte en vermoedelijk veel fijn stof in de lucht), zou het me niet verbazen dat je luchtfilter verzadigd is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht niet dat brandstof hier het probleem is. Er zit wel een verschil in hoe de motor loopt bij de verschillende merken maar afknijpen vanaf een bepaald toerental lijkt me geen issue van brandstofkwaliteit. Zeker omdat het aangeeft dat je altijd Shell tankt.

Is het altijd 6000 toeren in alle versnellingen? Of zit er variatie in?

Maakt het ook nog uit hoe je naar de 6000 toeren versnelt?

 

Ik denk zelf aan:

Bougies (aan de max of verkeerde types)

Luchtfilter

Injectiesysteem doet maf (een sensor of zo). Maar dan zou het motormangement lampje ook moeten gaan branden, lijkt me

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventjes nazicht gedaan in het werkplaats handboek voor de 1200 F (troubleshooting). Gaat zo een beetje van simpele oplossingen tot echte problemen. De volgorde is deze van het werkplaats handboek. Volgens mij is er op motorisch gebied heel weinig verschil tussen de X en F.

 

Wat je eerst moet nagaan:

 

1. Verstopte luchtfilter

2. Beperkte doorstroom van benzine

3. Verstopte uitlaat

4. Slecht werkende ECV (exhaust control valve)

 

Is het niet 1 van deze problemen:

 

5. nazicht bougies

 

6. oliepeil en conditie van de olie (staat er zo in)

 

7. Timing van de ontsteking

 

8. Compressie motor

 

9. benzinepomp

 

10. werking PGM FI

 

11. smering cilinderkop

 

12. te warm worden motor?

 

13 Pingelen motor (brandstof gerelateerd)

aangepast door VFRFlanders
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de hoge temperaturen zou vapourlock ook nog kunnen.

Zeker niet uit te sluiten, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Wanneer vapor lock zich voordoet, veroorzaakt het ook startproblemen. Dit is hier blijkbaar niet het geval.

Nog geen gelijkaardige problemen gevonden op VFRD. Sommige van die jongens rijden in temperaturen van +43 C° in de schaduw (o.a. Arizona, Nevada - woestijngebied)

Volg het wel op. Ben benieuwd wat het probleem is. Hopelijk is het gewoon een slecht werkende luchtfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

update (probleem nog niet weg)

 

Temperatuur zou inderdaad geen probleem moeten zijn volgens TenKate 38 graden geen probleem voor de Honda, koeling werkt ook goed, 3 blokjes bij rijden (nu bij deze warmte, normaal 2) en soms voor een stoplicht slaat de fan aan, ziet er goed uit.

 

Motor loopt uitstekend zolang ik maar niet te veel op het gas hang.

Gewoon rijden vandaag (ik let er goed op nu) Hij loopt echt perfect, geen enkele hik of mislag, vermogen zat, ik ben ruim als snelste weg bij een stoplicht.

dwz zolang ik niet meer dan 'half' gas geef. Vol gas wegrijden gaat al wat minder dan voel ik wel een wat onregelmatige loop. (ook onder de 6000 toeren dus)

Maar normaal rijden, perfect. Dus bougies zou ook vreemd zijn denk ik zo. :scratchchin:

 

Forte zat er nu in met max 7 liter in de tank dus lekker geconcentreerd, vanmorgen doorgereden en vanmiddag weer vol gegooid met V-power. (Arnhem nu)

Vol verwachting de A50 op en zowaar een stukje lege weg voor me.

Volgas nu, DCT schakelt ook beroerd (S Mode) wanneer ik boven de 6000 toeren komt, weer horten en stoten, gewoon op het gas blijven hangen.

Bij 175 km/h was het op, hij gaat niet sneller en loopt niet lekker. (Dat is wel anders geweest ik hem hem zelf sowieso op de 225 gehad, daar komt hij nu lang niet)

 

Zeg maar onder de 150 loopt alles weer perfect :oops:

 

Volgende stap, eens kijken of ik zaterdag een K&N luchtfilter kan scoren en kijken hoe hij dan loopt.

Het lijkt echt een "vermogen" probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...