Ga naar inhoud

Slippende koppeling bij koude motor


Kribbe
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Sinds een tijdje merk ik dat de koppeling van mijn RC36-2 slipt wanneer de motor nog niet helemaal op temperatuur is. Ik merk dit niet heel regelmatig, want ik probeer altijd eerst goed warm te rijden voordat ik stevig gas geef, maar het is wel vervelend als je eens snel weg moet zijn. Bij een warme motor zijn de symptomen verdwenen. Is dit een teken van een aflopende koppelingsplaat of misschien iets anders? Afgelopen mei heeft hij een grote beurt bij Johan gehad, dus de vloeistoffen zijn vers (+- 3000km).

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hetzelfde gehad. Bleek te komen door een vervuilde slave cilinder en drukstaaf: hierdoor komt de slave cilinder te langzaam terug en sluit de koppeling niet goed. Als de boel warm is gaat de slave cilinder sneller en dan is het probleem voorbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoop voor je dat bovenstaande de oplossing is... Bij mij was het de voorbode voor meer ellende gebruik de search functie maar eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Het duurde ff een jaartje, maar de slave cilinder is afgelopen weekeind gangbaar gemaakt. Verse rubbers & veer. Helaas met nul resultaat. Verder rijdt de Viffer wel nog als een dijk dus ik beschouw dit nog maar wat langer als een tijdelijke snelheidsbegrenzing bij koude motor :lol:

 

Volgend jaar de koppeling maar eens in zijn geheel vervangen. Eerder toch geen tijd of plek helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Ray zei:

Welke olie zit erin?

Dat zal kroon zijn, want hij was net in mei bij Johan geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon ff nieuwe platen met nieuwe veren erin zitten. 

 

Had 't met m'n vorige blok in 2016, toen heeft Johan ze vervangen en extra ringen onder de veren gezet, daarna tot de bak stuk ging nooit meer last gehad. 

 

Het vervangende blok 67k gelopen had er ook last van, hoewel ik 't alleen met circuit rijden merkte heb ik er een paar maanden terug daarom nieuwe 20% sterkere koppelingsveren in gezet en de zgan platen uit 't andere blok over gezet en nu nergens last meer van

 

Klusje is voor iemand die een olie wissel zelf kan prima te doen, ik keek er eerst wel tegenop maar is echt prima te doen. 

 

Je hebt nodig, 

 

Nieuwe set koppelingsplaten, nieuwe set veren, koppeling deksel pakking. 

 

In principe hoef je de Olie niet af te tappen, blokje onder 't zijstandaard is genoeg om te zorgen dat de olie in 't Carter blijft. 

Wel de nieuwe platen vast laten weken in de olie voor je ze monteerde. 

 

Gr Rolf 

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoeld denk ik een blokje onder je achterwiel? Of je achterwiel op een plankje rijden.

 

Onder de zijstandaard komt de motor rechterop en zal er juist meer olie uitlopen aangezien je koppelingsplaten aan de rechterkant zitten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh, ik heb juist het omgekeerde probleem.

Als mijn motor warm is slipt de koppeling, bij koude motor niet.

Dit dan wel enkel bij kvs temperaturen boven de 93°C. Dan heb ik ook juist nieuwe platen en sterkere veren zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...