Ga naar inhoud

Slippende koppeling bij koude motor


Kribbe
 Delen

Aanbevolen berichten

Het ligt volgens mij aan de kwaliteit van de koppelingsplaten. Ook bij OEM heb je verschil in kwaliteit als ze bij verschillende fabrikanten vandaan komen. Honda maakt ze echt niet zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zijn maar feit is dat het bij de VFR vaker voor komt en dan is het wel makkelijk zeggen dat je er geen last van hebt maar het is helemaal niet gek om Castrol als eerste verdachte te zien bij slippende koppelingsplaten.
Bij stroomproblemen bij een pre VTEC is het logisch eerst naar de SR te kijken en vanaf de VTEC is de stator de eerste verdachte. Wil allemaal niet zeggen dat het dan ook het geval is alleen is het in mijn ogen vrij logisch eerst te kijken naar bekende oorzaken.

Als iemand hier in huis komt met hooikoorts in het seizoen dan ga ik er ook niet vanuit dat ie allergisch is voor katten als hij/zij moet niezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb TS dat nog niet zien bevestigen. Cock zal wel gelijk hebben maar alleen TS kan het met zekerheid zeggen en tussendoor "leent" CDA441" even het topic daarop mijn vraag of hij Castrol erin heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik op m'n vfr reed met proefrijden had ik nergens last van met slippen van koppeling, het was daarom wel opvallend dat al vrij snel het slippen destijds op dook nadat hij een grote beurt met gastrol olie had ondergaan. 

 

Misschien dat het iets met een bepaalde platen/olie combinatie is wie zal 't zeggen, opvallend is dat er her en der meer gevallen zijn als je een beetje gaat zoeken, Suzuki zag ik 't ook voorbij komen. 

 

Anyway, gewoon setje verse platen erin zetten en nieuwe veren ben je van 't probleem af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Cock daar gaan we weer en ik voel me geroepen om er toch weer op te reageren, eigenlijk tegen beter weten in.

Ray, hou toch eens op met deze ongefundeerde broodje aap onzin.

Het is nog nooit bewezen dat Castrol olie slippende koppelingen veroorzaakt, zeker niet omdat het door Honda zelf werd/wordt aanbevolen. 

De oorzaken moeten dus ook gezocht worden in andere zaken zoals geen gebruik van OEM materialen, andere olie voorafgaand, en  gebruikers fouten.

Dat een andere olie een slippende koppeling kan verhelpen is namelijk niet hetzelfde als dat de olie de oorzaak was.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, JooST zei:

Ja Cock daar gaan we weer en ik voel me geroepen om er toch weer op te reageren, eigenlijk tegen beter weten in.

Ray, hou toch eens op met deze ongefundeerde broodje aap onzin.

Het is nog nooit bewezen dat Castrol olie slippende koppelingen veroorzaakt, zeker niet omdat het door Honda zelf werd/wordt aanbevolen. 

De oorzaken moeten dus ook gezocht worden in andere zaken zoals geen gebruik van OEM materialen, andere olie voorafgaand, en  gebruikers fouten.

Dat een andere olie een slippende koppeling kan verhelpen is namelijk niet hetzelfde als dat de olie de oorzaak was.

 

 

 

Daar wil ik toch even op inhaken voordat er bij mijn vfr gastrol in ging slipte hij niet, dat is daarna begonnen. 

 

Toen Johan de platen eruit had bleek dat deze niet versleten waren, alleen helemaal zwart van het slippen, de platen waren nog de originele. 

 

Natuurlijk ben ik het deels ermee eens dat mijn vfr na 50k op de teller niet nieuw meer is en de veren van de koppeling ook niet meer al hun veerkracht hebben dus dat werkt allemaal mee natuurlijk 

 

Maar dan nog blijkt het een apart fenomeen dat dit na de olie wissel begon op te spelen, dus je kan ook niet zeggen dat 't niet waar is 

aangepast door BlackVfr
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De oliewissel op zich kan het al veroorzaken, doordat de olie minder frictie geeft, als de oude gebruikte olie. Een koppeling die op het randje zit, gaat dan slippen, het merk olie maakt dan feitelijk niet uit. 

 

Ik heb gezocht op motul olie en de eerste hit met slippende koppeling gaat over motul 5100, toch door bijna iedereen gezien als een goede olie.  En als de koppeling eenmaal slipt is hij zo zwart. 

 

Ook werd in het verleden Castrol auto olie in motoren gekieperd, bussen lijken op elkaar. Resultaat slippende koppeling. Vervolgens Castrol gp er in en slippende koppeling weg.  Zo help je ook snel verkeerde verhalen de wereld in. 

 

 

Mijn advies: zo lang er motorfiets olie in zit, gaan zoeken naar de echte oorzaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch heb ik dezelfde ervaringen.
Ik ben zelfs gestopt met Castrol te verkopen en te gebruiken bij sevicebeurten van mijn klanten. Teveel koppelingen die ineens gingen slippen.
Opnieuw olie verversen (na reinigen koppelingsplaten van de Castrol-olie) met een ander merk, probleem opgelost.
Nee, dat is nog steeds geen bewijs, maar voor mij was dit wel genoeg om ermee te stoppen. Na de vierde keer in 1 jaar was het genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, JooST zei:

Ray, hou toch eens op met deze ongefundeerde broodje aap onzin.

Ga ik niet doen.

Wetenschappelijk bewezen is het zeker niet maar met de ervaringen zoals ook hierboven wil ik het ook niet ongefundeerd noemen.

Ik geef ook regelmatig aan dat Castrol gewoon goede olie is met de vermelding "maar blijkbaar" niet voor een VFR, ik kraak het merk dus niet af en zeg ook niet dat het gegarandeerd niet in een VFR werkt. Sterker nog, ik zeg er ook vaak bij dat het bij de een wel goed gaat maar bij anderen niet.

Ik heb te vaak de link voorbij zien komen om het toevallig te noemen en zal daarom bij slippende koppeling vragen blijven vragen of er toevallig Castrol in zit en bij vragen over welke olie iemand moet nemen zal ik Castrol blijven afraden met de reden waarom.

Uiteindelijk is iedereen vrij om een eigen keuze te maken.

Mijn adviezen zijn gebaseerd op deels eigen ervaringen en ervaringen van anderen met een daarop gevormde mening.

Die mening gaat niet veranderen als iemand het er simpelweg niet mee eens is, kom dan met een/de echte oorzaak met het bewijs dat dat ook echt de oorzaak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...