Ga naar inhoud

Borging clip-ons


Miel_H
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zou graag mijn clip-ons iets willen verdraaien om wat zit houdingen uit te proberen maar er zit een borgingspin op waardoor deze eigenlijk op een vaste positie blijft.

 

Nu is mijn vraag of je deze borgingspin zonder problemen kan halveren in de lengte (geel) om toch wat speelruimte te creeren of in te korten (rood)? Of zelfs de clip-on verhogen (blauw) tot de borging vrij komt dus helemaal gelijk met de veerpootbovenkant en dan misschien een beetje van de borgingspin af te slijpen.

 

Ik kan mij voorstellen dat deze borging er zit voor dat als de bout van de clip-on los gaat je clip-on dan niet weg kan draaien? Of zijn er nog andere redenen voor?

 

Graag jullie ideeen en expertise hier over.

 

Emile

post-9961-0-47631100-1533287804_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emile,

Als je de clip-ons op de vorkpoot wat wil draaien of naar boven vastzetten kan dat volgens mij. Ik reed zelf 10 jaar met naar boven gezette clip-ons en nooit problemen ermee gehad. Hierbij is de borgring weggelaten. Wel moet je de bouten van de clip-ons goed vastdraaien, niet te vast maar juist. Bij normaal rijden blijven ze goed zitten, alleen in het geval van een zeer fors moment op de clip-ons (bij vallen of zoiets) zullen ze verdraaien.

Met VFRiendelijke groeten

L Coudert

aangepast door L Coudert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de clip-ons omhoog gezet zodat de borgingspin uit de sleuf is. Ik heb inderdaad de borgring weg moeten halen en de clip-ons heb ik wat meer naar voren gezet.

Ik ben hierna ongeveer een km of 100 gaan rijden. Er is een positief verschil merkbaar en heb nu ook minder last van de polsen.

Ik vind het bochtenwerk nu een stuk beter te doen.

Dank voor de hulp. :thumpup::thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: zet de klembouten van de clipons op het juiste moment vast en controleer dit bij regulier onderhoud. De borgring is er om, als de klembouten losraken, te voorkomen dat je de clipons van de vorkpoot kan trekken. Safety first, dus bij het verwijderen van de borgringen extra aandacht voor de klembouten. Ik rijd al een paar jaar zonder de borgringen, maar controleer de klembouten wel 1 x pr jaar. Misschien is locktite op de klembouten een goede beveiliging?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas nog niet in het bezit van een momentsleutel (staat op het verlanglijstje met nog vele andere dingen) dus op gevoel gedaan. Omdat ik ook nog niet weet of de clip-ons blijven staan nog geen loctite er bij gebruikt. Moet wel zeggen na de rijervaring vanmiddag is de kans erg groot dat het de eerste tijd zo blijft.

Dan zal er zeker loctite op de schroefdraad gaan komen.

 

post-9961-0-60522100-1533313535_thumb.jpg

 

Deze heb ik nog en is volgens mij wel geschikt er voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik blijf het een trickie oplossing vinden.... Zeker zonder op 't juiste moment te monteren.

 

Zou er niet aan moeten denken een clipon in m'n hand te krijgen als ik ff aan 't blazen ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die borging zal dat echt niet voorkomen, die is alleen om de juiste stand te waarborgen.

Draai die bout met de vingers maar eens aan, zo me niet verbazen dat je de clipon er al niet meer af krijgt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels meer dan 2500 km na mijn post gereden en houd het goed in de gaten. Heb het wel met loctite vast gezet maar gewoon op gevoel. Ik kan wel eens een momentsleutel lenen maar weet het aanhaalmoment niet. Ik zit trouwens te denken om ook de clip-ons van een vf1000 te bestellen en te monteren dan kan gewoon weer het veertje terug en toch een iets hoger stuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanhaalmomenten staan in het WPHB maar zijn ook online wel als standaardwaarde te vinden.

Let bij standaardwaarden wel even op dat je de juiste kiest, denk aan de boutsterkte en het materiaal. Kies dus niet voor het moment voor een 10.9 bout als je die in aluminium draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ray helaas ben ik niet in het bezit van een WPHB en de link die ik kon vinden hier op het forum werkte wel maar kon er geen WPBH downloaden zodoende weet ik geen aanhaalmomenten. Verder kon ik vanuit google niet specifiek vinden wat de aanhaalmomenten waren.

 

Is er misschien iemand die nog een werkende link heeft of zelf een digitale versie heeft die hij of zij wilt doorsturen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ray helaas ben ik niet in het bezit van een WPHB en de link die ik kon vinden hier op het forum werkte wel maar kon er geen WPBH downloaden zodoende weet ik geen aanhaalmomenten. Verder kon ik vanuit google niet specifiek vinden wat de aanhaalmomenten waren.

 

Is er misschien iemand die nog een werkende link heeft of zelf een digitale versie heeft die hij of zij wilt doorsturen??

 

Controleer even op VFRD of ze daar het werkboek online hebben. Als je forumlid wordt, kan je gewoon het handboek downloaden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...