Ga naar inhoud

Koelvest


Miel_H
 Delen

Aanbevolen berichten

Het vest van Ray, is veel goedkoper en effectiever dan een electrische variant. Bij de electrische variant moet je in feite een koelkast op je rug meeslepen.

Ja, bij bepaalde modellen (zoals Rev-it ze verkoopt) trek je een nat/vochtig vest aan. De werken goed maar de tijdsduur is beperkt. Hoe meer ventilatie, hoe meer er verdampt dus hoe sneller het vest weer droog is.

Macna verkoopt ook een model waarbij je 0,5 liter in het vest giet. Het vest zelf wordt niet nat. Deze versie werkt vooral goed als de jas zelf goed ventileert. Onder een Gore-Tex pak doet dit type niet zo veel (is mijn ervaring) maar je kan wel probleemloos een dag doen met dit type koelvest.

Ik heb al een paar jaar (sinds het op de markt kwam) het Macna vest. Met .5 liter (kraan)water gaat het makkelijk een hele dag "mee". Ook op 30c+ dagen. Ik draag altijd leer; jas een Macna met doorwaaipanelen op borst en armen. Dat "100 euro" verschil heb ik er al lang uit aan comfort en gebruiksgemak.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vergelijkbaar pak maar heb het macna vest daaronder nog niet geprobeerd. Deze hangt al een paar jaar werkeloos in de kast. Ik denk er eigenlijk nooit aan om deze aan te trekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een nacht slapen en alle comments te hebben gelezen en wat meer gegoogled te hebben ben ik tot de conclusie gekomen om te wachten met het koelvest tot ik mijn nieuwe pak ga kopen volgend seizoen. Ik geef dan ook liever iets meer uit wat dan ook goed werkt in combinatie met het pak.

Tot die tijd red ik mij dan wel met regelmatig stoppen en drinken. Onderweg soms rits Ff open om door te waaien en een dry-fit t-shirt.

 

Toch fijn zo'n forum en ervaringen van de leden. Die laten mij toch wat meer nadenken en wat minder impulsief zijn. [emoji1303]

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die Lidl onderkleding nu ook in de zomer fijn?

Lijkt mij juist meer iets voor in de winter als het kouder is, nu ga je juist oververhitten lijkt mij?

Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb al ongeveer 6 jaar een hyperkewc koelvest en voldoet nog steeds in de aanbieding toen voor 59 euro.

Als je hem goed in laat trekken werkt hij de hele dag(en anders kan je hem "bijvullen").

Rij altijd nog met de MMC 72 de tour door limburg en blijft dus de hele dag koel (225 KM naar voerendaal-200KM rondrit-225 retour naar huis).

 

gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die Lidl onderkleding nu ook in de zomer fijn?

Lijkt mij juist meer iets voor in de winter als het kouder is, nu ga je juist oververhitten lijkt mij?

 

Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Dat zie je verkeerd.

In de zomer zorgt deze onderkleding voor het verspreiden van het zweet zodat dit vocht het hele lichaam koelt i.p.v. alleen wat je zweet.

Door dit proces blijf je dan meteen een stuk droger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rubman: een onderlaag van "thermische onderkleding" helpt altijd. Bij transpiratie transporteert de kleding het vocht van het lichaam af, waar het kan verdampen. Daardoor blijft je lijf niet zweterig. Bij koude isoleert het de warmte en koel je minder snel af en vat je veel minder snel kou. Effecten van temperatuur, evt icm transpiratievocht, op je prestatie- en concentratievermogen moet je niet onderschatten.

Uiteraard zitten er wel verschillen in de kwaliteit van de betreffende kleding, oa dikte van de stof en de gebruikte vezels. De eerste toepassing was polypropyleen-onderkleding van Helly Hansen. Na een dagje zweten werd dat al gauw 'smelly helly'. Oa Odlo heeft dat opgelost door andere materialen te gebruiken en inmiddels ook door zilverdraden mee te weven. Zilverionen gaan de groei van bacteriën tegen.

Andere merken, zoals ook bijv de Lidl t verkoopt, hebben verschillende diktes en weefdichtheid op verschillende plekken om nóg beter te kunnen functioneren.

Wat ik zelf erg prettig vind dragen is onderkleding met merino-wol, bijv. van Icebreaker en Smartwool. De wol daarvan is zo fijn dat het niet gaat jeuken en blijft mooi in model, ook als t nat is. Ander voordeel van dergelijke kleding (merino of kunstvezel) is dat je t aan t eind van de dag gewoon ff kan spoelen. t Is zo weer droog en kan je t weer aan. Scheelt dan ook met de hoeveelheid kleding die mee moet.

aangepast door Arthur
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste toepassing was polypropyleen-onderkleding van Helly Hansen. Na een dagje zweten werd dat al gauw 'smelly helly'. Oa Odlo heeft dat opgelost door andere materialen te gebruiken en inmiddels ook door zilverdraden mee te weven. Zilverionen gaan de groei van bacteriën tegen.

 

je kan natuurlijk stof ook zelf insprayen met zilverspray ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...