Ga naar inhoud

Toerenbegrenzer en de werking daarvan


 Delen

Aanbevolen berichten

Er is een vraagstuk dat mij bezighoudt en waar ik het antwoord niet op krijg. Een tijd geleden ging ik met een lekker tempo door de oprit naar de a2 bij Abcoude (richting Amsterdam) en op het moment dat ik op mijn toerenteller keek viel het mij op dat ik inmiddels over de rode streep was gefietst. Nu werpt dat enkele vragen op bij mij:

1. bij welk toerental zou de begrenzer moeten ingrijpen?

2. hoe kan ik testen of de begrenzer nog werkt, zonder mijn blok het rode gebied in te duwen.

 

Bij 2 is het natuurlijk mogelijk om gewoon gas te geven en te zien wat er gebeurd, maar ik ben zuinig op mijn machines en heb iets teveel respect voor techniek om de boel op deze manier in de soep te draaien.

 

aangepast door Kribbe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ingrijpen gebeurt bij mijn rc24 richting de 12000 rpm. Ga er van uit, dat de teller iets overdrijft. Zit je net boven en echte 11.500 rpm. De fabrikant zit met ingrijpen aan de veilige kant, het doel van het ingrijpen is, voorkomen, dat de kleppen gaan zweven en door de zuigers krom geslagen worden. Met zwevende kleppen wordt bedoeld, dat de klepveer de klep bij hoge toerentallen niet meer gesloten krijgt.

 

De toerenbegrenze grijpt in, door de ontsteking van een paar cilinders te onderbreken. Er valt dan vermogen weg, waardoor het toerental iets daalt. Je merkt het vanzelf als je hoofd richting je stuur zwiept. De toerenbegrenzer is er om het blok te beschermen. Je kan dus redelijk veilig uittesten, bij welk toerental de begrenzer ingrijpt. Dit zal overigens altijd in het rode gebied gebeuren.

 

Het wordt pas iets spannender, als de begrenzer ingrijpt, terwijl je in de 6e versnelling op de autobahn rijdt. De schok van het ingrijpen is dan overigens minder fel als in een lage versnelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toerenbegrenzer zal pas verder in het rode gebied in werking treden. Testen kan/zal dus alleen lukken als je hem wel het rode gebied in jaagt. Kan ie best een keer hebben hoor. Als je maar niet langdurig in het rode gebied tegen de torenbegrenzer aanjaagt. Kortom: gas geven tot je het vanzelf merkt.

 

Zorg wel dat je motor lekker goed opgewarmd is :thumpup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toerenbegrenzer grijpt over het algemeen in bij het begin van het rode gebied tot ongeveer 500-1000 toeren extra. Als je er maar hard genoeg in schiet kan de toerenteller wel verder doorslaan maar dat is dus wat anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het één keer gehad, een sprintje trekken tegen een vriend van mij op de snelweg.

Vol gas in de derde versnelling. De motor houd dan volledig in zonder waarschuwing. ( en inderdaad in het rode gebied)

In de eerste instantie schrik je even maar het duurt maar erg kort dan heb je weer vermogen.

 

Mijn vriend reed rechts schuin achter mij en die schrok zich echt helemaal de tyfus toen dit gebeurde.

Omdat door het inhouden van de motor (toerenbegrenzer) de benzine aanvoer wel blijft gaan.

Maar er dus geen ontsteking is. Gevolg was een geweldige benzine damp klap in de open sport demper :schater:

Ook gelijk maar even gekeken of de carbon demper nog heel was, gelukkig wel.

 

Mijn vriend dacht dat mijn motor uit elkaar knalde zo hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in drie doortrekt, klapt hij tegen de 180 op dw teller in de begrenzer. Duurt overigens maar eem paar seconden bij volgas om daar te komen. Heb het ook wel eens gehad, toen ik pissig een in de weg rijdende Staphorster boer voorbij schoot. Goeie reminder om het wat rustiger te doen op de 80 km weg. :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook de bedoeling, dat je een sprintje wint door sneller te zijn, niet door je tegenstander van de motor te knallen. :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ook een keer gehad, toen dacht ik waar is mijn vermogen. Vervolgens zag ik mijn teller een beetje heen en weer schieten in het rode gebied, verder niets spannends eigenlijk, toen maar wel opgeschakeld ^_^ .

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...