Ga naar inhoud

Afslaan tijdens opwarmfase


V4hier
 Delen

Aanbevolen berichten

De Fi van mijn broer (uit 2001) slaat vaak af als de koppeling wordt ingeknepen terwijl de motor nog aan het opwarmen is. Een koude (en warme) motor start altijd direct, en het stationair toerental bij koude motor (iets verhoogd) en warm is volgens het boekje. Opwarmtijd is onveranderd snel en motortemp blijft normaal zo rond de 80 graden schommelen. Het afslaan komt dus echt alleen voor tijdens de opwarmfase, waarna de motor bijna niet meer start.

Wat zou het kunnen zijn? Wax-element? Thermostaat? Bougies zijn niet oud, starter valves nog niet zo lang geleden gesynchroniseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stationair toerental staat wat te laag waardoor hij bij langzaam schakelen met nog koude motor te ver terug zakt en afslaat. Stationair toerental iets verhogen en het probleem is opgelost

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees even mee. Heb dit probleem ook regelmatig. Alhoewel, echt een probleem is het niet. Ik start gewoon weer en ben weer vertrokken. Het is altijd op hetzelfde punt als ik de straat uit rij, daar moet ik even stilstaan omdat het onoverzichtelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Bram, gaan we proberen.

Geen groot probleem inderdaad, maar wel irritant vooral omdat hij moeilijk weer aanslaat. Als je terugschakelt voor een bocht is het niet prettig als hij afslaat zodra je ontkoppelt, en hij start niet direct weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TS geeft aan dat het stationair toerental warm en koud volgens boekje is.

Ook geeft hij aan dat de motor na uitvallen slecht opnieuw te starten is.

 

Lijkt mij dus iets anders dan een te laag stationair toerental ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De choke bij een 800 is geen echte choke maar een handmatig stationair toerental verhoger bij de '98 en '99 en een automatisch stationair toerental verhoger bij de modellen daarna.

Er wordt dus geen mengsel veranderd en wanneer er daar iets fout is bij de 2e generatie 800 dan zou hij koud te laag in toeren lopen of warm te hoog. In dat geval zou het waxelement stuk kunnen zijn.

Bij de eerste generatie is het een kwestie van hevel aan of uit of de kabel is stuk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets schreef ik ook net ;)

Het systeem regelt automatisch het idle toerental bij koud en warm bij dit type. Het lijkt erop dat deze voorziening te vlug 'denkt' dat de motor al warm genoeg is om zonder bypasslucht te kunnen draaien. Het waxelement is dan eerste verdachte inderdaad.

 

Trouwens wel apart: de wpl manual spreekt wel van een choke (de manual die ik heb is voor model '98 en '99).

 

Dank voor jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat komt omdat in de volksmond dat ding nog steeds choke wordt genoemd en omdat "stationair toerental verhoger" nogal lang is.

Maar bij veel motorzaken wordt een conditielader ook gewoon geadverteerd als druppellader dus blijkbaar wordt iets als men het maar lang genoeg fout benoemd vanzelf iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...