Ga naar inhoud

Definitief einde van de VFR F-serie?


VFRFlanders
 Delen

Aanbevolen berichten

Volgens mij moet je een vfr vergelijken met een SuperSport en niet met een Panigale. Ik vind de vfr mooier dan de SS, en op papier zijn de technische verschillen ook niet heel groot. De SS is wel duidelijk minder obees....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Panigale is een fantastische machine om te zien maar om er een dag mee te rijden, mij niet gezien. Ook de aanschafprijs en onderhoud is niet normaal. En toch worden er meer Panigales verkocht dan VFR-motoren.

De Multistrada vind ik ook een hele mooi machine. Als ik er op zit, voel ik mij ook direct thuis. De zithouding klopt gewoon. Maar ja, die ketting, geen DCT en geen Japanse betrouwbaarheid.

 

Honda heeft zijn Fireblade een paar jaar geleden volledig vernieuwd. Het nieuwe model had niet het vermogen van de concurrentie en ook de gadget miste. Volgens Honda was dit niet nodig. Ook journalisten moesten toegeven dat Honda een hele goede motor op de markt had gezet. De gadgets werden niet gemist. Daar blinkte de motor in uit. Goed en kleurloos zowel op het circuit als op de openbare weg was de conclusie.

De Fireblade is weer vernieuwd. Nu voorzien van gadgets en meer vermogen. Dat is blijkbaar wat de markt verlangt (zie verkopen BMW en Ducati). Ik weet alleen niet of het opgefriste model ook weer kleurloos is op het circuit en openbare weg. 

 

Misschien is ook juist het typische kleurlose Hondakarakter (allemansvriend) wat de mensen op dit moment zat zijn. Mensen willen wellicht een motor met meer een eigen karakter.

Daarom rijden we met z'n allen ook een BMW GS. Dit motor heeft absoluut een eigen karakter maar onderscheiden doe je er niet meer mee. Hmmm, theorie kan ook overboord.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de V4 meer dan genoeg karakter hebben. Een ander karakter hoef ik niet want ik wil gewoon rijden, niet stilstaan omdat er weer eens iets stuk is en ook niet een 2e keer een rib kwijtraken voor het onderhoud wat tussen de reparaties door veel te duur is.

En dan die gadgets... een gemiddelde telefoon gaat een jaar of 2 mee en dat is zo'n beetje dezelfde techniek.

Doe mij maar een simpel LCD display waar ik de snelheid op af kan lezen, het toerental, de temperaturen en hoeveel km ik heb gereden en nog kan rijden.

De boordcomputer is wat mij betreft ook al niet echt nodig. Je kan zelfs de helderheid van het display aanpassen en dat is toch eigenlijk meer dan genoeg?

Echte gadgets bouw ik er zelf wel op afhankelijk van wat ik wil en nodig (denk te) heb(ben).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel motoren worden ook gekocht om er met gezien te worden op rondritten, terrasevenementen,

om een bepaald imago te creëren, gesprekken op gang te krijgen of aandacht te krijgen.....niet zozeer om dat die motor voor hem of haar zo praktisch is.
Bij momenten op het belachelijke af.....HD rijders met op hun jas HD emblemen, op de motor extra HD stickers...enz...precies of het al niet doorhadden dat het een HD was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat wel klopt Paske.. misschien wel zo'n 90% van het publiek. De F gaat verdwijnen door de veranderde markt maar komt vroeg of laat wel weer terug. Ondertussen houden wij hier de bestaande wel in leven :w

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je wel volgen Ray, helaas vrees ik dat je een minderheid bent.
De verkoopcijfers zeggen iets anders, veel gadets en nog veel meer ectronica (al dan niet noodzakelijk)
En wat doet Honda met de VFR ? Nee ze zetten er een foeilelijk knopje op waarmee je de tractioncontrol uit kan schakelen, poe poe !!!
Dan ben je als moderne motorfabrikant niet serieus bezig met de VFR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Anton zei:

Nou of het nou aan de deuler of importeur ligt.
Punt is model verkoopt niet meer.

Zoals ik al aan begin van dit draadje stelde.
Te duur, te weing vernieuwend en aan alle kanten ingehaald door de concurrentie.
En ik ben een VFR fan.

 

Ik ben ook mega VFR fan, maar op de nieuwe modellen zit gewoon veel te veel troep.

ABS mag er af, niet nodig en de keer dat ik het nodig had werkte het niet waardoor ik bijna op m'n bek lag, onder de 10km doet het niets, leuk op natte kinderkopjes.

Mappings en andere computer rommel, mag er allemaal af, temperatuur en km-tellers is genoeg.

 

Wat ik ook nog steeds niet begrijp is dat Honda geen DB-killer voorziet, de uitlaten zijn veel en veel te stil waar ik andere motoren met standaard uitlaten gewoon hoor knallen maar uit Honda komt niks.

 

Ik ga er voorlopig van uit dat Honda gewoon de weg kwijt is, komt wel goed als hun sales vrijwel niets meer voorstellen, is bij BMW ook gebeurd.

 

Fabrikanten zijn gewoon dom, als er een crisis is blijven ze gewoon door produceren en pushen terwijl er bijna geen verkoop is.

 

Je kan mensen niet verplichten te kopen, ga luisteren naar de rijders, noteer hun verzuchtingen.....niets van dat alles bij Honda.

Dat heeft overigens GM zo goed als de das om gedaan, want die krijgen de rommel niet meer verkocht en stoten alles af, ik peins te laat.

 

Het domste wat een fabrikant doet is je kopers negeren en ze je wil opdringen, men gaat je als arrogant zien en laat je links liggen iets wat Jappen en Chinezen echt NIET willen zien.

Hun structuur is er ook niet opgericht, fouten worden steeds door de aftersales verzwegen tot het in de krant staat, want de managers moeten ten koste van alles goed voor de dag komen, daardoor komt er niets door tot bij de top.

 

Neem gewoon de achterdemper en zadel van de VFR1200F, die zijn nog altijd slecht, zelfs na een uitgebreide recall, ik bedoel maar.....en daar zit het probleem bij oriëntale bedrijven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Anton. Honda had bij het 2016 model van de CT de kans moeten pakken om er ook ECC op te zetten. Bij een toermachine hoort zoiets thuis. Verschillende mappings moesten toen eigenlijk ook toegevoegd worden.. Je gebruikt ze niet (is gezien de loopcultuur ook niet nodig) maar het helpt de verkopen wel.

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Bassie, Honda heeft in boekjaar 2018 ruim 10% meer motoren verkocht dan in 2017. Ik denk dat ze in Japan blij mogen zijn Takahiro Hachigo de CEO is en niet Bassie.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, voodoo zei:

Hé Bassie, Honda heeft in boekjaar 2018 ruim 10% meer motoren verkocht dan in 2017. Ik denk dat ze in Japan blij mogen zijn Takahiro Hachigo de CEO is en niet Bassie.....

In Nederland/België (Europa) of in het totaal (Aziatische markt inbegrepen)?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honda Europa verkoopt -5,1% tegenover 2017, dat is toch een enorm getal.

Zet dat tegenover de Japanse export naar Europa die met maar liefst +232.9% gestegen is.

Ga je me dan vertellen dat het goed gaat met Honda?

 

Vergeet niet, de Europeanen kopen veel duurdere zaken van Honda dan bv India.

 

Europa koopt op dit moment veel minder Honda en je merkt dat ook in de modellen die niet op ons afgestemd zijn, zo hebben ze de Pan European geschrapt, daar gaat BMW heel blij mee zijn.

 

Je vergeet voor het gemak peins ik dat Europa de grootste markt ter wereld is, die links laten liggen is heel dom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Europa is al lang niet meer de grootste markt. 10% stijging in aantallen en stijgende omzet en winst (wereldwijd) lijkt me getuigen van een juiste strategische keuze. Maar als je wilt blijven mopperen; be my guest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of je de markten wel kan verglijken, de behooeftes zijn soms anders.
Neem nou de honda scoopy, daar zijn er miljoenen van verkocht omdat het in veel landen als goedkoop transport wordt gebruikt terwijl de EU en VS markt het als "luxe" artikel wordt gezien.
Hobby en zo......
Overigns deel ik de mening van sommige puristen niet dat alle toevoegingen overbodig zijn.
ABS heeft bij zijn waarde bewezen en de modernere systemen zijn veel beter dan die van mijn 2006 V-tec.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat BBP cijfers zal Europa ongetwijfeld een grotere speler zijn. Maar ik denk dat Honda in markten als India in een maand meer verkoopt dan in Europa in een heel jaar.

Ook merken als BMW en KTM zijn recent in die markten begonnen. Daar is gewoon heel veel te halen.

Europa is min of meer verzadigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...