Ga naar inhoud

Nieuwe labels benzinepomp


Anton
 Delen

Aanbevolen berichten

De kleintjes die maar 1 pomp hebben zijn vrijgesteld dus ik hoop dat de Esso kiest om hier in het dorp de 95 E5 te behouden of over te stappen naar de 98 Synergie want ik heb hier keuze uit een onbemande Esso met alleen diesel en euro95 of Luc oil met diezelfde 2 varianten maar op euro95 van Luc oil loopt alles al beroerder dan op E10.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij in het dorp is Firezone vervangen door Esso ook met Synergie. Maar geen 98 alleen 95.

Staat er zeker nu al een maand maar nog steeds geen e5 aanduiding op de 95? Waarom geen idee, kan op de site van Esso ook niks vinden hierover.

 

Verder is dit ook erg jammer:

https://www.autoblog.nl/nieuws/firezone-stop-met-aanbieden-competition102-in-nederland-129442

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is dat jammer?

Ik snap niet waarom iedereen denkt dat hoe hoger het octaangetal hoe beter de benzine is.

95 is goed genoeg voor bijna alle motoren en de 1200's hebben misschien iets profijt van een 98 (Honda geeft ook aan dat beide kunnen maar 98 de voorkeur heeft).

De 102 is leuk voor als je een Subaru Impreza hebt, een supercar of een ander voertuig met belachelijk veel vermogen want die hebben doorgaans ook een compressieverhouding die een hoger octaangetal nodig hebben om pingelen te voorkomen.

Het autoprogramma Fifth gear heeft ooit eens een test gedaan over de geclaimde vermogenswinsten bij de premium brandstoffen en een gemiddelde auto had geen enkele winst, de GTI klasse een beetje maar de Impreza 555 was wel degelijk merkbaar.

Die Competition 102 was alleen maar belachelijk duur om het geloof in betere prestaties te versterken. Blijkbaar hebben toch genoeg mensen door gehad dat het een gimmick was en vallen de verkopen tegen.

 

Edit: De premium benzines zijn niet premium door een hoger octaangetal (V-power is maar een 97) maar door een betere mix van additieven.

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens Ray. Alleen zijn de premiums van Shell en BP op dit moment als enige wél 98 zonder ethanol. Of dit zo blijft..... 

 

 

En wat betreft de 800 FI lekker 10% ethanol blijven tanken tot je m in de winterstalling zet. Maw deze ethanol vreet, lees roest, je tank weg als je m voor langere tijd wegzet.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste is inderdaad zoals Michel aangeeft. Weer een brandstof weg waar geen ethanol in zit.
 

(De discussie of het zinvol is of niet om 102 te tanken laat ik gaan.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

E10 in de motor blijft toch meer een issue dan in de auto. 

 

In het seizoen lijkt mij voor de alle motoren nieuwer dan 2010/2012 (beetje afhankelijk van introductiejaar) continu E10 geen probleem. Wanneer de motor de stalling in gaat, zorgen dat de E10 er zo veel mogelijk uit is en de tank afvullen met 98.

Overigens heeft de Crosstourer pas vanaf modeljaar 2016 een sticker E10 op de tank gekregen. Dat geeft wel aan dat het E10 bij motorfietsen toch minder vanzelfsprekend is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/7/2019 at 5:37 PM, MichelDB said:

Mee eens Ray. Alleen zijn de premiums van Shell en BP op dit moment als enige wél 98 zonder ethanol. Of dit zo blijft..... 

 

 

En wat betreft de 800 FI lekker 10% ethanol blijven tanken tot je m in de winterstalling zet. Maw deze ethanol vreet, lees roest, je tank weg als je m voor langere tijd wegzet.

 

 

 

Zowel Shell als BP garanderen sinds 1 Januari niet meer dat er in de 98 geen ethanol meer zit.

 

Voor de winterstalling kan je een Ethanol-killer toevoegen. Bijvoorbeeld Motorex Ethanol-Treatment.
Maar ook gewoon tijdens het seizoen is dat aan te bevelen. Sinds dit jaar worden er bijvoorbeeld heel veel meer Honda Fuel Pressure Regulators verkocht. Het membraan blijkt niet tegen ethanol te kunnen, en lost langzaam op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een lange afstand hebt een je wilt op safe dan kan je er ook Aspen 4t in doen.

Kost wel wat maar ethanol vrij en degradeert bijna niet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Beste allemaal,

 

Ik heb een poging gedaan om te kijken wat er in mijn VFR750 RC36-2 uit 1997 moet aan brandstof.

In dit topic gaat het alle kanten op, maar kon het zo snel niet vinden.

Ik blijf in de winter gewoon door rijden (als het niet sneeuwt) dus ik tank zo ongeveer iedere week.

 

Dus de vraag: E5 of E10 voor de VFR750 RC36-2 uit 1997?

 

Alvast bedankt.

Groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...