Ga naar inhoud

Alarmlichtmodule


michelhorvers
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik ben op zoek naar ervaringen met een alarmlicht module zoals die van mototronics:

https://mototronixwebwinkel.nl/mototronixwebwinkel/product.php?id_product=240

 

Aangezien het s'morgens weer donker is en ik veel door de file rijd, wil ik beter zichtbaar zijn.

 

- Gebruik je het als je tussen de file door rijd?

- Is het goed in te schakelen, of moet je de qua timing meerdere keren proberen om hem in te schakelen?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fulco is volgens mij de buurman van Frank (AFS) is prima spul ,is idd voor tussen de file door te gebruiken en bij pech.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het convenant is afgesproken dat je, als je tussen de file doorrijdt, je geen alarmverlichting gebruikt. Heeft ook niet zo veel zin, als je goede hoofdverlichting hebt, valt je alarmverlichting voor het grootste deel weg t.o.v. je groot-gedimd. Slechts aan de achterzijde is het goed zichtbaar en dat is in de file alleen van toepassing voor je collega-motorrijders. Ik hoop altijd dat die me gewoon zien...

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, je mag het niet eens gebruiken tijdens tussen file door rijden.

Is immers geen nood of pech.

Wat ik incidenteel wel eens doe is mijn groot licht aan zetten. Werkt heel goed.

Maar in donker is dat niet echt handig.

Blijft altijd kwestie van afhankelijk zijn van je mede weggebruiker en zo goed mogelijk kijken en anticiperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alarmlichten kunnen ook averechts werken.

Vaak zie je maar 1 kant van de motor en dan kan een koekblikker denken dat je weer in wilt voegen en besluiten daarom niet te wachten met van rijbaan te wisselen.

Ik moet toegeven dat ik mijn flitsfunctie in de mistlampen wel misgebruik in de file maar deze zijn wit en hebben een ander patroon.

En het is pas illegaal wanneer een agent de moeite neemt en/of de kans heeft je er voor te bekeuren :39:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alarmlichten kunnen ook averechts werken.

Vaak zie je maar 1 kant van de motor en dan kan een koekblikker denken dat je weer in wilt voegen en besluiten daarom niet te wachten met van rijbaan te wisselen.

Ik moet toegeven dat ik mijn flitsfunctie in de mistlampen wel misgebruik in de file maar deze zijn wit en hebben een ander patroon.

En het is pas illegaal wanneer een agent de moeite neemt en/of de kans heeft je er voor te bekeuren :39:

Je geeft ze echter wel wat extra voer als je er toch al niet erg netjes tussendoor ging ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn dagelijkse IJsselstein - Eindhoven woonwerk heb ik nooit ECHT last van veel file; enkel bij Den Bosch wil het iets oplopen. Op mijn VF heb ik 2 gele leds zitten en een gele H4. Die gaat op full beam als ik tussen auto's door ga. En dat is eerlijk gezegd meer dan genoeg voor dat "Mozes gevoel"... :schater:

Blijf WEL op je hoede en anticipeer als een malle want er is er altijd wel eentje die van baan wil veranderen tijdens het appen...

 

Ik had een knipperlicht module op mijn VFR (bediening via remschakellar) maar gebruikte 'm eigenlijk nooit. Maar ja, toen reed ik ook geen woonwerk....

 

Filmpje met gele verlichting:

https://youtu.be/ugNehSulvmc

aangepast door 748cc
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alarmlichten mag je volgens mij niet eens gebruiken tijdens rijden. Misschien als je gesleept wordt, dat durf ik niet te zeggen. Afgelopen zaterdag reed ik nog een busje voorbij met alarmlichten aan dat langzaam reed. Kerel gelijk op de claxon want hij reed immers achter een groepje wielrenners het verkeer op te houden. :kill:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fulco is volgens mij de buurman van Frank (AFS) is prima spul ,is idd voor tussen de file door te gebruiken en bij pech.

Mototronix zat vroeger inderdaad bij mij op het industrieterrein, maar ze zijn verhuisd naar de Veluwe.

 

Ik heb hun module zelf veel gebruikt in de file, en het werkte prima. Mensen gaat daadwerkelijk eerder opzij. En ja, het is niet toegestaan of aanbevolen, maar werkt wel.

 

De module van SafetyLights werkt nog beter. Je hebt daarbij 20 verschillende knipperpatronen die je kan kiezen.

Ik gebruikte altijd de pacecar-functie, en dat is 2 snelle knippers links gevolgd door 2 snelle knippers rechts.

Ziet er niet uit als knipperlicht, maar wel als attentiesignaal. Veel mensen denken zelfs dat het om flitslichten gaat, zeker als je led-bolletjes in de knippers gebruikt.

Dit werkt nog veel beter dan alarmlichten, zelf opzettelijk blokkerende automobilisten gaan opzij als ze dit zien (zou het soms politie zijn?).

Ook weer niet toegestaan of aanbevolen, maar zeer effectief.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alarmlichten mag je volgens mij niet eens gebruiken tijdens rijden. Misschien als je gesleept wordt, dat durf ik niet te zeggen. Afgelopen zaterdag reed ik nog een busje voorbij met alarmlichten aan dat langzaam reed. Kerel gelijk op de claxon want hij reed immers achter een groepje wielrenners het verkeer op te houden. :kill:

Motor slepen???
Link naar reactie
Delen op andere sites

Algemene opmerking op het gebruik van alarmverlichting, niet motorspecifiek. Er zijn er ook bij die denken dat met alarmlichten aan ineens veel verkeersregels komen te vervallen.

 

Zie het ook regelmatig op de A15 als ik voor de verandering eens in de file sta dat ze over de vluchtstrook voorbij komen met alarmlichten aan. Want zeg nou zelf, die afrit over enkele kilometers is anders wel erg lang wachten. Hoop dan altijd dat er gelijk blauwe zwaailichten achteraan komen maar dat plezier heb ik nog niet gehad.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mototronix zat vroeger inderdaad bij mij op het industrieterrein, maar ze zijn verhuisd naar de Veluwe.

 

Ik heb hun module zelf veel gebruikt in de file, en het werkte prima. Mensen gaat daadwerkelijk eerder opzij. En ja, het is niet toegestaan of aanbevolen, maar werkt wel.

 

De module van SafetyLights werkt nog beter. Je hebt daarbij 20 verschillende knipperpatronen die je kan kiezen.

Ik gebruikte altijd de pacecar-functie, en dat is 2 snelle knippers links gevolgd door 2 snelle knippers rechts.

Ziet er niet uit als knipperlicht, maar wel als attentiesignaal. Veel mensen denken zelfs dat het om flitslichten gaat, zeker als je led-bolletjes in de knippers gebruikt.

Dit werkt nog veel beter dan alarmlichten, zelf opzettelijk blokkerende automobilisten gaan opzij als ze dit zien (zou het soms politie zijn?).

Ook weer niet toegestaan of aanbevolen, maar zeer effectief.

 

Ik had inderdaad die SafetyLights ook al ergens voorbij zien komen. Ik denk dat dat een betere oplossing is inderdaad.

 

Of het mag of niet kan me eigenlijk niet zoveel schelen. Dubbel gevouwen in het ziekenhuis liggen is me wel een boete waard als ze me er ooit voor aan zouden houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, jongens. Wat is het merendeel hier roomser dan de paus. Ik rij het hele jaar dagelijks volle bak spits op A2 Utrecht - Amsterdam. Een ideaal motor traject, met gegarandeerd vele km filerijden. Iedereen rijdt hier met alarmlichten, zeker nu het donkerder wordt al dan niet in de regen, waar zicht dus suboptimaal is. Natuurlijk gaan die alarmlichten aan! Het is je eigen risico als je minder op wilt vallen. Debiel dat een toermachine als de VFR niet standaard is uitgerust met alarmlichten. Een alarmlicht module gemaakt door bv Mototronix is dan een prima optie. Werkt prima, geen extra knoppen, simpele montage, etc. Heb geen aandelen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Roomser dan de paus betekent volgens mij braaf niet doen en de alarmlichten gebruiken we dan ook niet allemaal maar hebben daar een betere optie voor.

Optie die wel zorgen voor beter en extra opvallen maar met minder risico dat het gezien wordt als een richtingaanwijzer aan 1 kant met mogelijk gevolgen die je juist wilde voorkomen.

Sinds 2004 zitten er trouwens standaard wel alarmlichten op een VFR.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vond nog een foto van mijn "gele"

 

 

IMG_0740.thumb.JPG.f2cb0a8aaf301b2554387

 

LEDjes komen van "Ali" kosten 3x niks. Uit wat aluminium strips een montage punt gefröbeld...

H4 geel dmv opzetbolletje

aangepast door 748cc
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...