Ga naar inhoud

Accu? Dynamo? Iets anders?


 Delen

Aanbevolen berichten

Ok, even een vraag van iemand die geen verstand heeft van techniek en nog minder van electriciteit.

Zojuist een stukje gaan rijden, vfr startte niet helemaal meteen, maar met een beetje gas ging het wel. Na zo'n 30km even een kopje koffie bij het tankstation. Daarna gaf hij bijna geen sjoege meer. Heb hem aangeduwd en ben zonder problemen weer naar huis gekomen met de verlichting aan.

 

Is dit nu een accu of een dynamo probleem? Of kan het ook heel iets anders zijn?

 

Bvd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij VFR (Honda) is de SR de eerste verdachte bij dit soort kwalen. Een bijkomend gevolg kan een kapotte accu en/of verbrande bedrading/stekkerverbindingen zijn.

Uiteraard zijn er nog andere mogelijkheden maar het bovenstaande eerst maar eens (laten) controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze is wel al een keer, door de vorige eigenaar, vervangen. Maar is goed, ik ga daar nu voor het gemak even van uit. Ga er binnenkort even naar laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regel een voltmeter, start de motor, zet de voltmeter op gelijkspanning, zet de meetpennen op de accu en lees de meter af. Spanning moet ongeveer 14,5 volt zijn. Geef gas tot 5000 rpm. Spanning moet ongeveer 14,5 volt blijven. Is het veel lager, rond de 12,5 dan laadt de motor niet bij. Is het veel hoger, motor uitzetten. In beide gevallen is de sr stuk. Meet je 14,5 volt, ga een stuk rijden en meet opnieuw, bij warme sr. De sr werkt koud soms prima, maar weigert warm dienst.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de instructie. Dit moet zelfs mij nog wel lukken.

 

/Edit. Niets is minder waar. Multimeter laten doorbranden. Stond op de verkeerde stand :(

aangepast door berndw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok doormeten gebeurd.

Ongeveer 14V stationair met licht uit

Met licht aan tussen 12.2 en 12.5V

 

13.6 bij 5000 rpm met licht uit.

 

Hij startte trouwens gewoon zonder problemen.

Zijn dit indicaties voor een kapotte SR of is verder onderzoek vereist?

aangepast door berndw
Link naar reactie
Delen op andere sites

13,6v bij 5000 rpm met licht uit is wat aan de (te) lage kant volgens mij. Ongeveer 14.5 is normaal.

 

Het mooiste is als je rijdend gaat meten.

Multimeter dus op de tank/in de tanktas knutselen en een stuk rijden. Dan kun je ook zien wat de SR doet als ie warm/heet is.

Kijken of er pieken en dalen in de metingen zitten. In dat geval is ie stuk.

 

Is het trouwens niet gewoon een zwakke accu? Al een keer een paar uur aan een acculader gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor de accu, want als je hem moet aanduwen en daarna heb je verlichting dan werkt de boel wel.

Nieuwe accu kost vrijwel niks en die moet je toch om de zoveel jaar vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13,6v bij 5000 rpm met licht uit is wat aan de (te) lage kant volgens mij. Ongeveer 14.5 is normaal.

 

Het mooiste is als je rijdend gaat meten.

Multimeter dus op de tank/in de tanktas knutselen en een stuk rijden. Dan kun je ook zien wat de SR doet als ie warm/heet is.

Kijken of er pieken en dalen in de metingen zitten. In dat geval is ie stuk.

 

Is het trouwens niet gewoon een zwakke accu? Al een keer een paar uur aan een acculader gehad?

Ja , ik heb hem regelmatig aan de acculader. Wat kan ik daaruit afleiden?

Rijdend testen gaat me niet lukken, maar ik ga wel van het weekend even met warme motor ook meten.

 

Ik ga voor de accu, want als je hem moet aanduwen en daarna heb je verlichting dan werkt de boel wel.

Nieuwe accu kost vrijwel niks en die moet je toch om de zoveel jaar vervangen.

Nieuwe accu is inderdaad makkelijke oplossing, mocht dat het probleem zijn. Maar aangezien ik technisch, en zeker elektrisch, echt een nitwit ben wil ik wel zeker weten dat de SR niet de boosdoener is.

Ik zal de resultaten van de metingen hier laten weten, dan kunnen de experts er hun licht over laten schijnen.

Zou fijn zijn als het alleen de accu is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...