Ga naar inhoud

Accu? Dynamo? Iets anders?


 Delen

Aanbevolen berichten

Spanning meten tijdens het starten is niet een echt goed manier om een accu te beoordelen.

Bij een analoge meter heb je met traagheid te maken en bij een digitale ben je afhankelijk van de frequentie van meten.

Voorbeeld: afgelopen week heb ik nog 6.9 Volt gemeten op een gasklep motor. In werkelijkheid wordt deze motor met een 50% duty cycle aangestuurd met de boordspanning van ongeveer 14.2 Volt.

Meten met de scope laat dit op beeld zien, maar een multie meter maakt er een gemiddelde van.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad niet meer dan een indicatie van de staat van de accu. Als je het zeker wilt weten zul je de accu moeten laten testen bij de auto- of motorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan met je accu ook naar een accuboer gaan, of de betere automaterialen groothandel. Ik ga zelf in Meppel naar Ferwerda, die zetten er een tester op en kunnen je zo vertellen, of hij stuk is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is die accu eigenlijk want ik zie net dat je een ~2000 VFR hebt dus die kan er al een tijdje inzitten.

Als die ouder is dan 4 jaar kan het geen kwaad die te vervangen, de meesten halen die leeftijd niet eens op een motorfiets.

Een nieuwe batterij kost net geen 45 euro....dus daar hoef je het niet voor te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2.5 jaar is de accu. Dus dat valt mee, maar lees ook genoeg verhalen dat de accu sneller dan dat kapot kan gaan. Vervangen is zoals gezegd geen probleem. Ik denk dat ik dat ook ga doen en dan wederom de metingen doen die ik eerder gedaan heb. Kijken of het verschil maakt.

 

Was motorstroom.nl nu van een clublid?

aangepast door berndw
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik eerder aangaf, meet de spanning als alles uit staat.

Zet dan je contact aan en licht op, meet vervolgens een minuut of 4 a 5.

De stroom die je contact + verlichting trekt (niet starten!) is meer dan voldoende, duikt hij onder de 12v en blijft eronder dan vervang je hem beter.

Blijft die gewoon hangen op 12,5 dan denk ik niet dat je batterij kapot is, want met een kapotte cel gaat die vrijwel direct naar onder.

Dat gezegd zijnde kan het natuurlijk altijd zijn dat hij boven 12V blijft maar toch niet voldoende start-stroom kan leveren, die meting moet je echt met een tester doen.

 

Maar ja, hij is al 2,5 jaar oud, vervangen is niet duur (ik steek zelf altijd de goedkoopste batterij die ik kan vinden want ze gaan toch allemaal stuk), dan ben je weer een hele tijd gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een update, heb de accu vervangen. Sr heb ik nog even niet vervangen. Tot nu toe geen problemen, maar nog geen lange ritten gereden. We wachten het af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerder het laadsysteem verdenken en niet een accu..    Heb je al eens de laadspanning gemeten bij 2000 toeren met verlichting aan ?  Wat is dan de laadspanning ?  Rond de 13,3 Volt is prima. Meer toeren maken richting 5000 en spanning moet dan oplopen naar ongeveer 14,7 Volt  Je kan ook even de spanningsregelaar er even helemaal af halen en met een multimeter de diodes testen. Kan ook zijn dat een diode van de spanningsregelaar defect is (kortsluiting).  Is dat het geval dan kun je vaak maar even rijden met een opgeladen accu en daarna kun je de motor niet meer starten omdat de Accu leeg is.

Multimeter op diode-test zetten, zwarte meetpen op een stekker met rode draad, met rode meetpen alle 3 gele draden op de andere stekker testen. Moeten alle 3 ongeveer dezelfde waarde aangeven op het display van je multimeter. Hierna de andere kant op controleren. Rode meetpen op de massa pen (meestal groene draad) en met zwarte meetpen alle 3 gele pinnen op de andere stekker controleren. Als je een piep hoort tijdens de diode test dan is de diode defect. Vaak zie je in 1 van deze 2 tests dan ook aan afwijkende waarde op de multimeter t.o.v. de andere 2 gele draden.

 

Zelf had ik te snel conclusies getrokken en een nieuwe accu gekocht voor mijn Fi van 1998, bleek toch niet de accu te zijn, stond weer stil na 2 korte ritjes en kon niet meer starten (2x langzaam startmotor rond en alles uit.)  Spanningsregelaar is nu vernieuwd en hij doet het weer uitstekend. Wel de nieuwe accu er in laten zitten want die kon ik niet meer terugsturen..    Onnodige uitgave achteraf.....   Nu een ventilator erop gemaakt zodat de regelaar bij warm weer vooral, wat behoed wordt voor hoge temperatuur, daarmee hoop ik dat de regelaar het langer uit gaat houden dan 2 jaar...

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even een update na bijna 2 maanden na vervangen accu. Het lijkt opgelost te zijn. Heb niet veel meer gereden afgelopen tijd, maar als ik ging had ik geen problemen. Iedereen bedankt voor de suggesties en tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het probleem na meerdere ritten toch weer naar boven komt. Toch de SR vervangen.

Er zit nu een nieuwe accu. Die gewoon vol. Je hebt weinig gereden, dus de SR heeft ook nog maar weinig gelegenheid gehad om je accu te slopen. Hou dit in het achterhoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...