Ga naar inhoud

Zachte voorband


Cock
 Delen

Aanbevolen berichten

Vraagje wat betreft rijden met een zachte band ,ik heb een kleine 100 km met een zachte voorband gereden (1 bar) is dit schadelijk voor het karkas geweest .

En als je zo'n zachte band hebt kun je dan met losse handen rijden zonder te merken dat hij zacht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het karkas kan wel wat hebben, hij moet echt (zo goed als) plat zijn om beschadigd te raken maar dan had je er niet mee kunnen rijden.

Je kan met losse handen rijden, je merkt het vooral met sturen. De voorkant wordt wat zoekerig en in de bochten zal hij de neiging hebben wat wijd te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is afhankelijk van welke band je gebruikt.
Bijvoorbeeld de wat oudere generatie Michelins hadden een dusdanig slap karkas dat schade vrijwel onvermijdelijk zou zijn geweest. Maar sommige Bridgestones zijn weer zo stijf dat je het nauwelijks merkt dat de band vrijwel leeg is.
Aangezien ik niet denk dat jij na het opmerken van het probleem nog 100km door gaat rijden vermoed ik dat het een band met een stijf karkas geweest is.

De enige manier om meer zekerheid te krijgen is de band er af te halen, en dan aan de binnenkant kijken naar donkere plekken en/of scheuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lege voorband, 1 bar is de luchtdruk buiten tenslotte, zal ook wel wat warmer geworden zijn dan met de gewenste druk van 2,5-2,6 bar.

En ook wat meer en anders "afgesleten" zijn, maar dat zal niet te zien zijn na 100 km.

Blijft apart, dat je toch zo'n afstand gereden hebt zonder het echt (bewust?) te merken. Zelf merk ik het echt wel als de band 0,2 bar of meer te zacht is.

En dan gelijk bij de eerste de beste bocht.

Maar het zal ongetwijfeld schelen met wat voor band je rijdt zoals Frank al heeft opgemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de band is een Mezeler sportec m7 RR ,ik merkt na de lunch gelijk dat hij zwaar stuurde en heb een aantal keren onder het rijden gekeken naar de band ,maar kon niet echt zien dat hij zacht was ,totdat hij in een bocht begon te glijden, daarna wat rustiger gedaan in de bochten , echt stevig werd er niet gereden vanwege de nattigheid en bladeren om er echt wat van te merken.

Dus heb ik wat gemerkt ja dus .

Nu stel ik mijzelf de vraag was dit al bij vertrek van huis ,dit weet ik niet omdat ik dit niet gecontroleerd heb ,maar had toen ook niet het gevoel van zwaar sturen of wat anders ,en alleen rij ik wat vlotter en heb niets gevoeld dat hij zwaar stuurde of gleed in de bocht .

Dus vermoed ik dat er iets gebeurd is terwijl wij allen aan het eten waren ,maar dat is slechts een aanname .

Zoniet dan heb ik 230 km met een zachte band gereden ,BTW hij is nu nog steeds op druk na de oppomp actie van Ray.

aangepast door Cock
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst natuurlijk super fijn dat er niets ernstigs gebeurd is.

 

Beetje Off-The-Record, maar zouden van die waarschuwingsventieldopjes niet iets kunnen zijn om eenvoudig te zien of de banden op spanning zijn?

Ik heb er geen ervaring mee en weet niet of ze betrouwbaar zijn en lang mee gaan, maar kunnen mogelijk indicatief van waarde zijn om te bepalen of je banden op spanning zijn?

 

Druk hier voor een voorbeeld van zo een ventiel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is jammer, want als indicatie zouden ze goed kunnen voldoen. Je zou dan in *een* oogopslag kunnen zien of er voldoende lucht in je banden zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook ventieldopjes met TMPS-sensoren te koop.
Je hebt dan een klein display waarop je bandenspanning wordt aangegeven, vaak voorzien van een knipperende rode lamp als deze te laag is. Deze systemen zijn tegenwoordig ook aankoppelbaar met de latere Garmin-navigatiesystemen, dan heb je dus geen extra kastje.
Let wel: deze zware dopjes mag je NIET op rubber ventielen plaatsen, die gaan dan uiteindelijk scheuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk! Dat is schitterende informatie @AFS Motorparts. Bedankt hiervoor! Ik vind het overigens terug als TPMS als in Tire Pressure Monitoring System, maar blijven dezelfde letters, alleen in andere volgorde. Ha ha ha.

 

Jouw ervaring leert dus dat je dan wel nieuwe ventielen moet aankopen en plaatsen, om te voorkomen dat de rubberen ventielen gaan scheuren door het gewicht. Duidelijk.

Wel gaaf om in één oogopslag de zo belangrijke bandenspanning af te kunnen lezen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mee eens, het blijft een onelegante oplossing die ook meer balanceergewicht oplevert.
Toevallig is een van mijn leveranciers bezig met een soortgelijk universeel inleerbaar systeem dat dan straks op alle merken bruikbaar is. Dus ook ter vervanging van fabriekssystemen zoals die geleverd worden door motorfiets en auto-fabrikanten.
En dit zal ook nog eens flink goedkoper worden..... De hardware is klaar, de software nog niet.

En m.b.t. TPMS of TMPS, soms is het wel erg makkelijk om mijn lichte vorm van dyslexie (en wat zwaardere vorm van numlexie) de schuld te kunnen geven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha ha. Ik kon het niet aan je zien dat je dyslectisch bent. Je ziet er gelukkig heel gewoon uit...

 

Zéér interessant wat je verteld en weet over die mogelijke ontwikkelingen. Ik blijf dat via jou volgen. Zou zo maar kunnen zijn dat ik het ooit ga overwegen en dan rijd ik graag even bij jou langs.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-11-2018 om 09:08, AFS Motorparts zei:

Deze systemen zijn tegenwoordig ook aankoppelbaar met de latere Garmin-navigatiesystemen, dan heb je dus geen extra kastje.

 

Dit betreft niet alle garmin (zumo) toestellen, dus kijk eerst bij de specificaties van je toestel. En volgens mij werken alleen de dopjes van garmin zelf met garmin toestellen.

aangepast door RoelH
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...