Ga naar inhoud

frankem’s VFR vtec


frankem
 Delen

Aanbevolen berichten

De originele uitlaat op m'n VTEC is vervangen voor een Jama laser uitlaat (4 pijpjes). Geeft een mooi geluid, maar ik vind het iets te, vooral omdat ik nu als wekker voor de rest van de buurt lijk te fungeren. Idee is om een originele uitlaat op de kop te tikken en deze te monteren. Is dit een hele moeilijke klus? Ik ben een redelijk ervaren sleutelaar met m’n auto.

Ik heb ook al gelezen over DB-killers, maar kunnen die op deze uitlaat?

aangepast door frankem
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je je buren al eens gevraagd of ze last van je hebben als je vertrekt?

Ikzelf rij met een DAM uitlaat zonder DB-killer maar mijn buren geven aan dat het diepe ronkende geluid niet storend is.

Waar mijn beleving op de motor zelf anders is.

Ik heb indertijd een DB-killer door DAM laten maken, en ja voor mijzelf was die toen stil, maar ook voetgangers hoorde me niet meer aankomen.

Grappig was dat voor de buren er geen verschil was.

 

Vergeet niet dat de VFR een heel diep ronkend geluid maakt dat al heel snel verdwijnt, de meeste mensen ervaren dit niet als storend.

Maar een gillende 2CV die overigens ver onder de geluidsnorm zit wel.

 

Mijn advies voor je gaat prullen, vraag je buren. Als die aangeven niks last te hebben, laat het er dan gewoon uit.

Ook de politie kom ik regelmatig tegen, gister nog geweest omdat ik iets gevonden had, nooit hebben die iets over mijn geluid gezegd of maar gekeken.

 

De 800 klinkt gewoon mooi en heel aangenaam, zelden zo'n mooi geluid gehoord in een motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens klachten gehad toen ik stillere uitlaat had gemonteerd.

2 van mijn buren waren te laat op het werk omdat ze me net weg hadden horen gaan (oude uitlaat was doorgescheurd). De een had mijn vertrek als waarschuwing dat het tijd was om de tanden te gaan poetsen en klaar te maken voor vertrek en de ander moet op dat moment de jas aandoen en op de fiets stappen.

Die laatstgenoemde was ook ooit een keer wat vroeger op de zaak omdat ik naar een andere afdeling iets verder weg moest, z'n collega's vroegen hem toen wat hij zo vroeg kwam doen :schater:

  • Like 2
  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Bassie zei:

Heb je je buren al eens gevraagd of ze last van je hebben als je vertrekt?

 

Misschien is het gewoon een kwestie van wennen. Ik heb als referentie alleen een CBF650 lesmotor. Dan is een VFR met brulpijp wel even wennen ja J Ik tik een standaard uitlaat op de kop en ik zie wel ff of ik kan wennen aan het geluid.

Vanochtend begon de motor bij 3500rpm te stotteren, in te houden. Leek alsof 'ie op 3 cylinders liep. Een beetje gas geven Waar kan dit aan liggen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard pijpen zijn zo stil dat voetgangers de weg oversteken omdat ze je niet horen, daar ben ik al vaak van verschoten.

Je moet er gewoon aan wennen, als je van een stille lesmotor afkomt dan lijkt het veel lawaai maar is het echt niet hoor.

 

Dat inhouden en stotteren bij 3500 toeren is normaal, die van mij heeft dat ook, v-blokken hebben dat allemaal bij een bepaald toerental.

Daar je van een lijnmotor komt valt dat op omdat een lijnmotor dat niet heeft, die is meer lineair in gedrag maar heeft dan weer een pak minder vermogen.

Gewoon hoger in toeren rijden, je zal ook nog wel merken dat bij lage toeren het blok begint te bokken alsof de boel uit elkaar begint te vallen, dat is gewoon het karakter van een v-motor.

 

Ook ga je nog wel merken als je het gas opentrekt zo richting 11000 toeren dat je rond de 6000 toeren een schop onder je kont krijgt alsof er een turbo aanslaat, in lage versnellingen is dat voor beginners nogal eens verschieten.

Zoals gezegd, dit zijn fietsen met een karakter die je bij lijnmotoren niet hebt, dat maakt een VFR juist zo leuk om te rijden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn '15 800x heeft ook geen enkele last van stotteren, bij geen enkel toerental. Lijkt me dan ook niet horen, in basis hebben we namelijk hetzelfde motorblok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van Marian uit 2001 heeft het ook, precies hetzelfde.

Zo rond 3500 toeren begint het blok was lastig te doen.

 

En dat zie je ook terug in de curve van het koppel:

 

http://pages.cs.wisc.edu/~john/vfr/specs/98-00-vfr800f.html

 

98-powercurve.jpg

 

Alle andere toerentallen loopt die perfect, maar zo rond 3500 rommelt die.

Mogelijk maakt een andere uitlaat het probleem erger dan een standaard uitlaat, dat weet ik niet.

 

Pas op, is enkel als je op dat toerental blijft rijden, geeft je gewoon gas vb tijdens het optrekken dan merk je niks.

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, crossrunner zei:

Inhouden en stotteren bij 3500 tpm is niet normaal voor een 800 blok.

Misschien is de synchronisatie niet goed

Of misschien zijn crossrunners superieur aan de f-jes?! ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VFR1200F en de Pan1300ST die ik had hadden het ook, die liepen ook te rommelen aan een bepaald toerental, steeds als je op dat toerental blijft rijden.

Ook de curves zijn vrijwel gelijk.

 

Crossrunners kunnen een hele andere tandwiel/rpm verhouding hebben waardoor je het niet merkt.

Ze zullen vermoedelijk ook niet zo hard gaan.

Ik zie mensen 215km/u op de klok aangeven tegenover 250km/u van de F, dan heb je een behoorlijke andere verhouding.

Het vermogen en gewicht etc is vrijwel hetzelfde, dus draait de cross lichter rond aan dezelfde snelheid door een hoger toerental.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stotteren wat mijn voorgangers noemen is denk ik niet echt stotteren te noemen, het is hooguit een wat minder vloeiende loop van het blok omdat een blok nou eenmaal niet over het hele toerenbereik optimaal kan zijn.

Bij echt stotteren en inhouden denk ik aan 2 opties.

Hoofdverdachte is doordat het weg is wanneer je gas geeft zijn de bougies.

Die dingen hebben niet het eeuwige leven en zeggen dat hij niet stuk is omdat hij vonkt is te kort door de bocht. Hij is dan misschien niet stuk maar langzaam maar zeker zwakt de vonk af en door gas te geven ja je meer toeren draaien en gaat de motor ook net wat meer spanning geven wat helpt om de vonk toch iets meer kracht te geven.

Het verval gaat zo langzaam en geleidelijk dat je het niet merkt maar vaak merk je het wel wanneer de de bougies vervangen hebt. As je ze gaat vervangen kijk dan meteen het luchtfilter even na.

Tip: Zoek voor de bougies even op Ebay bij Engelse aanbieders, daar zijn ze aanzienlijk goedkoper en de crisis daar zorgt ook voor een aangename koers van de pond. Zelf gisteren een setje gekocht voor de CT voor een goede €66 incl. verzendkosten waar ik bijvoorbeeld bij Louis €24,90 per stuk betaal excl. verzendkosten.

 

2e optie is benzine. Benzine van de witte pompen of Lukoil zijn niet erg optimaal en zijn vaak oorzaak van slecht lopen.

Consequent te pas en te onpas je tank bijvullen bij het merk wat je maar tegenkomt geeft je in principe benzine van witte pompen. Die kopen ook van alle merken de restanten.

Die restanten zijn dan misschien wel premium benzines maar dat zijn ze door een uitgekiende mix van additieven maar als je 5 uitgekiende mixen bij elkaar gooit krijg je het tegenovergestelde van premium omdat ze elkaar gaan tegenwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel echt het idee dat ‘ie op 3 cylinders loopt bij 3500rpm continu. Ik zal de bougies eens nalopen. Benzine van de witte pomp is ook een goeie, heb de motor met 3/4 tank vol gekocht maar geen idee wat de voeige eigenaar er in heeft gegooid :pompomdown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...