Ga naar inhoud

Wilbers Nivomat


Athome
 Delen

Aanbevolen berichten

Is er iemand bekend met het Nivomat systeem wat tegenwoordig in bepaalde Wilbers schokbrekers gebruikt wordt. Ik heb begrepen dat BMW ook een vergelijkbaar systeem in het verleden gebruikt heeft in de voorpoten van de K100/75 serie.

 

Eigenlijk de vraag. Is het wat?

 

Het zou een mooi alternatief zijn voor de draaiknop van de veervoorspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel 4 exemplaren uit die serie gehad, maar geen met nivomat.

Het was overigens de schokbreker en niet de voorvork.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Nivomat is een belastinggecorrigeerde luchtvering, die zichzelf instelt naar de belasting van een motorfiets.

Het systeem werd ontwikkeld door Boge in samenwerking met BMW. De Nivomat heeft een constante veerwerking, maar als een duopassagier op de motor zit of als er bagage wordt meegenomen stelt de vering zichzelf na enkele veerbewegingen in op het nieuwe gewicht. Het systeem werd geïntroduceerd door BMW in 1980.

 

Bron: Wikipedia

 

In het Engels:

Nivomat (a portmanteau of the French niveau and automatique) is the name for a vehicle suspension level control technology created by Mannesmann-Sachs (now ZF Sachs). Compared to the common use of springs, struts, and shock absorbers in a car suspension, Nivomat replaces all of these components with a single unit per wheel which provides damping, ride control, and a self-levelling function. The Nivomat system uniquely incorporates an internal pump which relies on relative movement between the axle and the chassis to provide the levelling and damping function.

 

aangepast door VFRFlanders
aanvullende informatie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog nooit van gehoord en dan denk ik aan 2 mogelijke redenen.

1: het systeem werkt niet want anders zouden er wel meer merken hier gebruik van maken of BMW zou het nog steeds gebruiken.

2: Het werkt wel maar niet goed genoeg om de meerprijs te verantwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dergelijk systeem wordt nog steeds door BMW gebruikt. Al moest je tot een jaar terug nog dmv een knop de belading kiezen (waarop de veervoorspanning en demping aangepast worden) maar gaat dat tegenwoordig weer geheel automatisch.

 

Geen idee hoe goed dat systeem van Wilbers werkt.

aangepast door V4 Rosso
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel al iets over gelezen en gezien. Het is een interessant systeem. Louis biedt een demper aan voor de Crosstourer. Vandaar mijn interesse voor dit systeem

 

Even uit mijn hoofd:

Volgens de uitleg van Wilbers moet de verhouding van je demper 1/3 en 2/3 zijn. Dus 1/3 negatieve veerweg en 2/3 positief/bruikbare veerweg. 

Een mechanische pomp in de schokbreker zorgt er voor dat tijdens het rijden die 1/3 negatieve veerweg zo goed mogelijk behouden blijft. Die mechanische pomp krijgt zijn energie door de pompende beweging die schokbreker tijdens het rijden maakt.

 

Het ESA systeem van BMW maakt gebruik van vaste settings (1 persoon, 2 personen, etc). Het wil echter niet zeggen dat die settings ook correct (goed genoeg) zijn voor jouw situatie.

Aprilia heeft op de Caponord 1200 Rally ook automatisch veerring. Naast de vaste settings, zoals ESA die ook heeft, bestaat er ook een automatische stand. Deze heeft hetzelfde doel als de Nivomat van Wilbers. De negatieve veerweg constant houden ongeacht de belading.

 

De reden dat ik interesse heb in dit systeem is dat mijn vrouw de helft van de jaarkilometers achterop zal zitten. En deel van die tijd hangen er ook nog eens vol gepakte koffers aan. Nu zit er wel een draaiknop voor de veervoorspanning op maar ik heb te weinig weerstand (eigenlijk geen) van veerring om deze zelf goed in te kunnen stellen op de situatie.

 

Ik heb ondertussen wel ervaring met HyperPro op een Crosstourer. Maar deze werkt ook met een draaiknop. HyperPro voor alleen de berijder heeft positieve invloed maar op andere motoren heb ik meer effect gemerkt t.o.v de originele veerring. Zodra je met 2 personen op de Crosstourer gaat rijden, is HyperPro (of een vergelijkbaar andere fabrikant) absoluut aan te raden. De standaard veerring van de Crosstourer is gewoon niet opgewassen tegen 2 man (met bagage)

 

Een nadeel van Hyperpro vind ik het comfort op klinkerwegen. Ondanks de progressieve veren is het eerste aanspreken van de veren duidelijk stugger dan de originele veerring. Dit merk je vooral als je er alleen op zit. Met 2 personen is dit probleem bijna niet aanwezig.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "lijkt" op een modernere versie van de hydropneumatische vering van Citroën (vooral bekend van de DS).

De afstelling gebeurt hier automatisch door het systeem zelf. De enige vraag die je jezelf moet stellen: "Voldoet het aan mijn verwachtingen?". In tegenstelling tot de meeste autorijders, zijn motorrijders (over het algemeen)  heel wat kritischer wat vering betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de motor zit je vrijwel direct op de veerring zonder allerlei rubbers, etc. Ook is het gewicht van het voertuig en passagier totaal anders dan bij een auto.

Bij een auto moet het onderstel vooral de auto zelf in balans houden. Wij als passagiers hebben daar niet zo veel invloed op (tenzij je met het hele gezin en bagage op pad gaat). Bij een motor is het gewicht van 2 opzittenden over het algemeen 75%-100% van het eigen gewicht van het voertuig. Alleen of met 2 personen heeft dus een enorm effect op het rijgedrag en daarmee dus direct ook op de veerring.

 

Daardoor is het niet vreemd dat motorrijders kritischer zijn.

 

"Voldoet het aan mijn verwachtingen". Dat is dus de vraag van mijn kant. Ik kan het technisch begrijpen maar heb het nog nooit mogen ervaren hoe zo'n systeem in de praktijk aanvoelt.

aangepast door Athome
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb HK Suspenions ook eens benaderd. Zij leveren Wilbers. 

Volgens hun is het in mijn situatie een hele goede oplossing.

 

Ik hoop dat er nog iemand die ervaring heeft met dit type demper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zou ik ook zeggen, het doel is namelijk om de boel te verkopen en dan zeg je niet dat het geen zin heeft (hoewel Paul van Hyperpro dat wel doet maar zo ken ik er niet veel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch eens op een wat algemener forum proberen voor een groter bereik.

Ik denk dat als iemand van hier deze schokdempers heeft gemonteerd dat er wel iets over was geschreven :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Voordeel daar is dat er een breed publiek is. Nadeel daar is dat er een breed publiek komt :schater:

Helaas zijn er daar ook een heleboel toetsenbordridders en waar er hier af en toe wat strak gemodereerd wordt vraag ik me daar af en toe af waarom er modjes zijn, dan liever strak en consequent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...