Ga naar inhoud

Wilbers Nivomat


Athome
 Delen

Aanbevolen berichten

Op 24-12-2018 om 19:39, Athome zei:

Op het Motor-Forum heb ik vreemd genoeg maar zeer weinig respons gekregen (te serieuze vraag?)

Ik heb op een BMW forum gesnuffeld en wat gelezen. Uitkomst daar is zeer wisselend. 

- In de basis werkt het goed. Daar is iedereen het over eens daar.

- Het is niet alleen naar ieders smaak. Werd over het algemeen als soepel/comfortabel ervaren.  Daar zou Wilbers/HK-Suspensions wellicht wel wat mee kunnen doen.

- De schokbreker is niet te servicen (de versie van BMW). Ik ga er vanuit dat Wilbers/HK-Suspensions dit bij hun eigen versie wel kan

- Ergens rond de 70.000 km is de fut er wel uit bij de meeste nivomat schokbrekers. Gezien de prijs voor vervanging kiezen veel mensen toch voor een HyperPro of equivalenten.

- Een aantal mensen claimen dat de veerkwaliteiten van een Nivomat sneller achteruit gaat dan van een reguliere schokbreker. Waardoor je met ongeveer 35.000 km al een merkbaar verminderde wegligging zou hebben. Dit effect wordt wellicht versterkt doordat een groep de schokbreker sowieso al te soepel vinden.

- Er is totaal niets aan in te stellen. Je moet het dus nemen zoals BMW het bedacht heeft. Ook een vraag voor Wilbers

 

Lastig verhaal. Echter......

Van de week 's-avonds met 2 personen op de motor gereden. De originele schokbreker zakt zo ver in dat de verlichting van de motor ongeveer alles om ons heen verlicht. Het verkeer merkt dat ook. De Blauwe ANWB borden langs de kant van de weg reflecteren volop. Ik heb de veervoorspanning een enorm eind op gedraaid maar het mocht dus niet baten.

 

Vanmorgen zat ik alleen op de motor en  de kentekenplaat van een auto, die ongeveer 20 meter voor mij reed, lichtte al bijna niet meer op. De rest van de omgeving bleef ook donker. De veervoorspanning stond nog hetzelfde. Kortom de achterschokbreker is totaal niet berekend op 2 (redelijke zware) personen. Er moet dus echt iets gebeuren. 

 

Ik weet niet of de nivomat die bmw gebruikt hetzelfde is als degene die onder mijn auto zitten. Wat ik wel weet is dat de nivomat juist een zeer lang leven heeft (ervaringen bij de auto's).

 

Het is een simpel apparaat dat zichzelf oppompt dat gebeurt met de op en neergaande bewegingen van de veerwegen. Nadeel van niveaumats is dat ze soms na een nachtje stil staan gaan inzakken en duurt het een aantal veerbewegingen voor de olie weer overal is waar die moet zijn en je dus weer de juiste demping hebt, dit kan zeker op een motor als een nadeel ervaren worden.

Voordeel is juist dat je een afgesloten systeem hebt wat nooit vervuilt en dus ook niet hoeft te servicen zoals de regeliere schokbrekers op de motorfietsen. In mijn optiek zijn mensen die zeggen dat de niveaumat versleten is mensen die zomaar wat roepen. Of ze hebben eeen lekke niveaumat zonder dat ze het weten.

 

Het enige wat er met een niveaumat kan gebeuren is dat deze lek raakt. En ja dan is het verschrikkelijk klote rijden, eigenlijk geen demping meer.

De veer die de niveaumat gebruikt is ter ondersteuning en dus niet voldoende voor als der niveaumat lek is.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij auto's heb ik inderdaad ook gelezen dat een levensduur van meerdere tonnen (aan kilometers) niet vreemd is. Volgens mij is de BMW de enige geweest die destijds op de K75 en K100 dit systeem leverde. Het principe voor de motor en auto is gelijk. Waarschijnlijk is de opbouw intern wel wat anders omdat de montageruimte anders is van een motor. Ook het basis gewicht (motor zelf) wat de schokbreker moet dragen t.o.v het variabele gewicht ( berijders, bagage) is een totaal andere verhouding dan bij een auto. Ook dit maakt de constructie ongetwijfeld anders.

 

Waarom niet meer merken dit zijn gaan gebruiken (en daarmee dus de ontwikkeling helpen) weet ik uiteraard niet. Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met geld. Omdat er veel meer auto's dan motoren verkocht worden, is het veel goedkoper om een nivomat voor een auto te ontwikkelen dan voor een motor. Ook zijn motoren in basis lager geprijsd voor de consument. Een BMW GS1200 moet denk ik toch vergelijken met een BMW X5. Dat is nogal een prijsverschil in aanschaf.

 

Ook electronische vering moet ontwikkeld worden en dus betaald worden. Electronische vering heeft als pluspunt dat het een hoog gadget gehalte heeft. Je kan het je vrienden of toekomstige koper laten zien. Dat verkoopt makkelijk 

Een nivomat doet in feite onzichtbaar zijn werk. Zoals een paar Youtube  video's laat zien, moet je er een meetlat langs leggen om aan te tonen wat nivomat doet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 1 maand later...

Ik heb intussen de knoop door gehakt. Ondanks alle voors en tegens van Nivomat heb ik toch de keuze voor de Nivomat gemaakt. 

Vooral het idee dat de juiste rijhoogte altijd automatisch hersteld wordt, trok enorm mijn aandacht. In tegenstelling tot meer standaard gemonteerde kitjes (zowel van Wilbers als HyperPro) is de Nivomat juist comfortabeler. Dat is ook een reden voor mij. De HyperPro streetbox op mijn vorige CT vond ik juist aan de stugge kant.

 

Er is zeer weinig over de huidige variant van de Nivomat te vinden. Simpel omdat het maar voor 4 modellen leverbaar is (CT, FJR1300, Bandit 1250 en Harley). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Wanneer ga/laat je ze monteren?

Ik hoop voor de trip naar Roemenië volgend jaar september een setje nieuwe veren te hebben gemonteerd en dan is dit natuurlijk wel iets om mee te nemen in de overweging wat een stuk makkelijker is met de ervaring van een gebruiker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zo, de Nivomat zit er onder. De voorkant is ook aangepakt. Helaas moet ik nog wel terug naar de dealer. Er zit al roestvorming op de binnenpoten aan de voorzijde (amper 2 jaar oud en nog geen 10.000 km). Dit zit aan de kant van de schijven is dus eigenlijk niet te zien als de motor rijklaar staat.

Terug naar de Nivomat.

 

Montage stelt niet zo veel voor, Ik heb het zelf gedaan bij HK Suspensions. Ze geven je daar alle ruimte en gereedschap voor. Uiteraard zijn de voorpoten wel door hun gedaan.

 

Wat merk ik van de Nivomat na een stukje bebouwde kom en de rest snelweg (Tiel - Zwolle)?

Ik ben naar Tiel gereden met de originele schokbreker op de maximale veervoorspanning. Als je een drempel over gaat, met de 2 personen op de motor, deint de motor behoorlijk na. Ook verliest de motor stabiliteit in bochten, bij lastwisselingen en op de snelweg. Als je niet beter weet, valt niet op. Het deinen merk je uiteraard wel duidelijk.

 

Wat doet de Nivomat?

Ik heb niet gemerkt dat de veer zichzelf "oppompt", aanpast aan de belasting.

Kort na vertrek kom je over een paar drempels, hier merk je een enorm verschil. De achterkant deint niet meer na maar voelt ook niet stug aan. De rug van mijn vrouw hoefde de klap van de drempel niet op te vangen. Dat deed de Nivomat heel netjes.

In Tiel de A15 op. Op snelheid op de snelweg viel al heel snel de enorme stabiliteit van het rijwielgedeelte op. Ik dacht dat het aan mij lag en vroeg mijn vrouw hoe zij de motor vond voelen. Ze reageerde direct dat ze de motor veel rustiger vond voelen, veel minder zenuwachtig. Ik voelde dus precies hetzelfde.

 

De voorkant:

Hier is een bijpassende set van Wilbers in gekomen. Nieuwe schroefveren en olie. Ik kan hier nog niet zo veel over zeggen. Het comfort is gebleven (in tegenstelling tot HyperPro) en toch lijkt de motor minder in de veren te duiken tijdens remmen.

Veervoorspanning staat wel minder strak ingesteld dan de originele veren en de demping staat verder open dan met de originele veren (daar stond deze bijna dicht). Er is dus meer ruimte om te stellen.

 

Aangezien mijn vorige CT voorzien was van een streetbox van Hyperpro kan ik dus wel de verschillen aangeven.

- Prijs. De Nivomat set is duurder maar niet schokkend (iets van 200 euro geloof ik)

- De HyperPro rijd ook heel goed. Een strakke wegligging maar dat heeft wel een keerzijde. Het comfort heeft er wel onder te lijden. De motor is stugger ook met 2 personen. Je lichaam vangt dus meer klappen op. De HyperPro streetbox stuitert veel meer in stuur als de kwaltiteit van het wegdek niet netjes is, wat in Italie vrij normaal is. 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn de voor veren lineair of twee traps lineair ,persoonlijk ben ik geen fan van Hyperpro dus de keuze van Wilbers vind ik leuk en ben benieuwd of ze over een tijdje nog steeds bevallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

twee traps lineair dus

aangepast door Cock
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week op en naar Wormerveer geweest (waar ik de motor gekocht heb). Deze rit heb ik alleen gedaan. Daardoor heb ik nu ook een indruk hoe de Nivomat het doet als ik alleen rijd.

Bij aanschaf is gevraagd naar het gewicht van ons beide en hoe we de motor denken te gaan gebruiken.

Het volgende gebruik hebben we opgegeven:

50% als Duo

25% als Duo met bagage. Op en neer naar Italie of zuiden van Oostenrijk is al mooi richting een kwart van de totale aantal kilometer die we per jaar maken.

25% alleen.

 

De Nivomat zou hierop ingeregeld worden door de Wilbers in de fabriek. Er is na die tijd dus ook helemaal niets meer in te stellen.

 

Alleen rijden:

Ik merk al snel aan de achterkant dat voorkeur van de instelling is de gegaan naar rijden met gewicht. De achterkant staat duidelijk strakker op de schokbreker dan de originele met maximale veervoorspanning. Maar tegelijkertijd voelt het niet stug aan. Er blijft toch een bepaalde mate van comfort in het rijwielgedeelte over. Na een tijdje rijden merk ik van de strakkere maar weinig meer van. De heenweg was vooral provinciale wegen met hier en daar wat drempels en stuk snelweg. Niet echt superspannend. De motor reed gewoon super. Deze jongen voelde zich helemaal happy op de CT.

 

Vanaf Wormerveer heb ik verschillende dijkjes genomen door Noord-Holland richting Hoorn en vervolgens vanaf Hoorn over een smalle maar leuke dijk naar Enkhuizen. Dit was een heel fraai stuk. Ook hier voelde ik mij helemaal happy op de CT. De motor voelde gewoon goed. Reageerde heel goed op het asfalt (wat van mindere kwaliteit was dan de gemiddelde provinciale weg) stuurt makkelijk in en ligt superstabiel in de bochten. Waar de motor met 2 personen soms een neiging heeft om naar de buitenkant van de bocht te lopen. Is dit met alleen rijden niet aanwezig.

 

Ik ben voor nu zeker tevreden met de aankoop.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Een paar maand verder en in die periode ook een hobbelig België, Frankrijk en Duitsland achter de rug (paasweekend in Luxemburg). Helaas zakte de Nivomat hier enorm door de mand. Althans voor mijn smaak. Door het overwegend hobbelig wegdek in de genoemde landen heeft de vering meer werk dan in het vlakke Nederland. Het gevolg is dat de motor met 2 personen maar bleef deinen. Het contact met de weg is altijd goed geweest maar het voelt gewoon niet prettig als de motor vrijwel continu in beweging is. Zeker niet onder een hoek in een bocht.

 

Daarom na het Paasweekend direct contact gezocht met HK en daar afgesproken dat de Nivomat kosteloos omgeruild wordt voor een traditionele schokdemper met Hydraulic Preload Adjuster (HPA). Deze is er vandaag onder gekomen. Het is een fraaie Nightline versie geworden (Helemaal zwart met rode accenten). Ik heb nog niet met de vrouw als duopassagier gereden maar alleen rijdend voelt de schokbreker duidelijk straffer aan maar niet direct oncomfortabel.

 

Ik heb nu wel een vergelijk voor mensen die twijfelen tussen de Nivomat en een traditionele schokdemper. De Nivomat is zeker goed maar is duidelijk 1 van het comfortabele soort. Ondanks dit gegeven kan je steeds goed doorrijden met een Nivomat. Ook met het deinen is de achterkant niet gauw van de wijs te brengen. Het deinen had ik alleen als ik met 2 personen reed. Alleen viel het mij niet op. Als je het geintje kent, kan je het tijdens alleen rijden zo hier en daar ook wel merken maar dan moet je er absoluut op letten.

 

Er is contact geweest met Wilbers in Duitsland en ze herkennen het "probleem" niet. Volgens Wilbers rijden er al meer 1200X motoren rond met de Nivomat en ik zou de eerste (en enige) zijn die met deze klachten komt. Wilbers kan/wil daarom verder geen oplossing bieden. Dus einde Nivomat voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...