Ga naar inhoud

Wilbers Nivomat


Athome
 Delen

Aanbevolen berichten

De motorbeurs is dichtbij ,daar kun je genoeg info krijgen.

 

volgens mij hebben de wat oudere Volvo v70 station die veren ook

aangepast door Cock
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Cock zei:

.....

volgens mij hebben de wat oudere Volvo v70 station die veren ook

 

Dat ben ik ook tegen gekomen. Eigenlijk vooral de nog oudere modellen zoals de 960 Estate.

Audi gebruik het in een paar modellen en ook bij de Skoda Superb staat deze op de optielijst.

 

Wat ik vooral tegen ben gekomen is erg positieve geluiden van de gebruikers. 

Een Skoda Superb rijder met een caravan (80 KG op de trekhaak), gezin met 3 kinderen en volle kofferbak. Dat is een recept voor de kont op de grond. Niet met de Nivomat. Tijdens het rijden wordt de auto netjes op hoogte gehouden.

 

Aangezien de genoemde Volvo's al best op leeftijd zijn is er ook wel genoeg vertellen over de werking over meerdere jaren. En ook die blijkt gewoon goed te zijn. Net als gewone schokbrekers kunnen ze gaan lekken maar net als bij gewone schokbrekers wordt de werking er niet direct minder van. 

 

Al met al dus best wel potentie.

 

Ik google nog rustig even verder ga op de beurs met zowel HyperPro al HK nog een gesprek aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ook de 850/v70 classic's en de v70's van na 2000 hebben de nivomats. Ik heb zelf gelukkig ook nivomats. Het zijn in mijn optiek betere schokbrekers dan standaard schokbrekers vooral vanwege de nivoregeling. Nadeel is dat de veren niet echt aanpasbaar zijn door er stijvere veren onder te zetten want dat is ook de kracht van de nivomats, de veren zijn er ter ondersteuning maar niet om de auto op hoogte te brengen.

 

Voor sportievere schokbrekers is er dus een ander systeem nodig. Voor het comfort en vakanties is er eigenlijk maar 1 goed systeem en dat zijn nivomats.

aangepast door RoelNL
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt misschien heel raar in dit motorforum, maar mijn Volvo V50 heeft achter ook nivomat schokdempers. 
Deze zijn vorig jaar vervangen ( slijtage na 210 dzd km ) door nieuwe nivomats. Wel duur, 480 euro pers stuk....
Moet zeggen dat ze perfect werk leveren. Met aanhanger ( tandemasser met stenen of caravan 1400 kg ) zakt de boel niet in en blijft het veergedrag goed. Maar ja, zoals al gezegd,.... bij de Volvo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je wellicht rongeneusd op een BMW forum? aangezien ze daarop zijn toegepast zou je daar dan toch ook relevante ervaring moeten kunnen vinden?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-11-2018 om 17:58, Athome zei:

Zijn die Nivomat schokbrekers standaard op een V50? Ik heb namelijk zelf ook een V50 van 2009

 

Niet staandaard, mogelijk afhankelijk van de uitvoering van de auto. Als je 1 nieuwe achterschrokbreker moet vervangen voor meer dan 350,- euro kun je ervanuit gaan dat het wel een nivomat is. Zo niet en je moet nog steeds voor 1 schokbreker dat bedrag betalen kun je beter op zoek gaan naar een andere garage 😉. Is trouwens beter om ze altijd beide te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Op het Motor-Forum heb ik vreemd genoeg maar zeer weinig respons gekregen (te serieuze vraag?)

Ik heb op een BMW forum gesnuffeld en wat gelezen. Uitkomst daar is zeer wisselend. 

- In de basis werkt het goed. Daar is iedereen het over eens daar.

- Het is niet alleen naar ieders smaak. Werd over het algemeen als soepel/comfortabel ervaren.  Daar zou Wilbers/HK-Suspensions wellicht wel wat mee kunnen doen.

- De schokbreker is niet te servicen (de versie van BMW). Ik ga er vanuit dat Wilbers/HK-Suspensions dit bij hun eigen versie wel kan

- Ergens rond de 70.000 km is de fut er wel uit bij de meeste nivomat schokbrekers. Gezien de prijs voor vervanging kiezen veel mensen toch voor een HyperPro of equivalenten.

- Een aantal mensen claimen dat de veerkwaliteiten van een Nivomat sneller achteruit gaat dan van een reguliere schokbreker. Waardoor je met ongeveer 35.000 km al een merkbaar verminderde wegligging zou hebben. Dit effect wordt wellicht versterkt doordat een groep de schokbreker sowieso al te soepel vinden.

- Er is totaal niets aan in te stellen. Je moet het dus nemen zoals BMW het bedacht heeft. Ook een vraag voor Wilbers

 

Lastig verhaal. Echter......

Van de week 's-avonds met 2 personen op de motor gereden. De originele schokbreker zakt zo ver in dat de verlichting van de motor ongeveer alles om ons heen verlicht. Het verkeer merkt dat ook. De Blauwe ANWB borden langs de kant van de weg reflecteren volop. Ik heb de veervoorspanning een enorm eind op gedraaid maar het mocht dus niet baten.

 

Vanmorgen zat ik alleen op de motor en  de kentekenplaat van een auto, die ongeveer 20 meter voor mij reed, lichtte al bijna niet meer op. De rest van de omgeving bleef ook donker. De veervoorspanning stond nog hetzelfde. Kortom de achterschokbreker is totaal niet berekend op 2 (redelijke zware) personen. Er moet dus echt iets gebeuren. 

aangepast door Athome
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik toch eens naar Hyperpro gaan voor een gedegen advies.

Mijn ervaring met Paul in Werkendam is dat hij je iets goeds wil verkopen en anders liever niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎18‎-‎11‎-‎2018 om 00:23, Ray zei:

Doorgaans van de verkopers ervan en dan krijg je zoiets van "wij van WC eend".

zoiets was het toch

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...