Ga naar inhoud

Stator, sr of accu....


 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Viffers!

 

Net zoals velen heb ik ook nu een probleem met mijn vfr.. ben erachter gekomen omdat hij nu soms zwak start/ff stopt met starten.

 

Mijn accu laas niet of meer deftig op.

Op accu gemeten, 13.5v stationair, 5k rpm maar 12.5..

Heb de 3 testen gedaan op de stator, 0.2ohm, geen kortsluiting naar chassis en stationair 20v wissel en 5k rpm maar 60 a 62v wissel..

Diode test gedaan op de sr, deze is goed.

Accu geen idee hoe oud hij is, stak in de motor toen ik hem kocht.

Met afgekoppelde plus en min van dr se naar de batterij meet ik op de sr maar 0.8v.. van moment dat ik hem terug inplug terug de metingen zoals boven vermeld.

De connectoren zijn niet verbrand, wel lichte corrosie op de fiches. 

De sr is ooit vervangen geweest denk ik, steekt op een aluminium plaat en een fan erop die geschakeld staat op de verlichting.

Het gaat om een vfr 800fi van 99..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de SR (of stator bij de VTEC) na heb je bij een VFR doorgaans alleen de normale gebruikskosten.

Hobby's kosten nou eenmaal geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Even ouder topicje omhoog halen,

 

Ik begin binnekort aan de ombouwing en mega grote onderhoud.

 

Welke SR kan/moet ik nemen?

Ik lees veel over Mosfet SR's en SR afkomstig van een Yamaha MT07/09?

Wil ook geen giga grote SR blok ergens verstoppen aan de motor.

Zal hem zowieso vooraan willen plaatsen in de rijwind.

Nu hangt die nog achteraan op een alu plaatje met een fan erop.

 

Alvast bedankt jongens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk dat dit een goede is. Voor mijn vtec had ik ook dit merk besteld samen met een nieuwe stator en daarna alles doorgesoldeerd. Ervaringen met andere motor merken heb ik niet.

 

https://www.mlmparts.com/nl/spanningsregelaar-f4b59d-voor-honda-vfr-800-2000.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik kwam dit topic tegen ... dus ff reageren.

 

Vandaag had ik willen toeren in de Eifel, ware het niet dan de accu alweer plat en deze keer ook echt dood is. Begin dit jaar nog gereden in de Eifel, een dikke 200km. Door klussen aan mb huis niet aan rijden toegekomen. Helaas ook stom vergeten om de druppellader weer aan te sluiten. De CTEK 3.8 lader gaf vanmorgen aan dat de accu verzuurd was en heeft wat huiswerk gedaan. Blijkt dat de accu geen spanning meer kan vasthouden. Enige wat ik zie bij contact omdraaien zijn flikker lichten van de teller unit en een knipperlicht met eigen leven. 

 

Dit is alweer de 3e accu sinds 2013 ofzo.... rond die tijd rook in na een rit een smeuïge plastic geur bij stilstand voor n stoplicht, maar zocht er niks achter. De accu / dynamo gaf ook een normale laadspanning (nagemeten toen en tijdens een beurt in 2016/2017 laten nakijken).  

 

Aangezien dit de 3e (dure) accu is ... vraag ik me af of er toch niet meer loos is...

 

aangepast door JohnvR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een accu kan niet tegen diepontladen en door het beperkte formaat van een motoraccu gebeurd dit relatief snel (60 à 70% ontlading is al diep).

De platen trekken dan krom en houden dan geen spanning meer vast. Ik ga er vanuit dat die dan bij laden ook weerstand haar bieden waarmee je de SR en/of stator sloopt.

Een accu loopt doorgaans leeg met 1% per dag dus na 2 maanden kom je in diepontlading gebied en met een minimale lekstroom al snel binnen een maand.

Stator en SR nakijken en eventueel vervangen plus de draden van die 2 aan elkaar solderen i.p.v. stekkeren scheelt al veel en verder zorgen dat je de accu 1 keer per maand en nacht aan de lader hangt.

Nog beter is gewoon de motor regelmatig gebruiken en dan niet voor ritjes van een paar kilometer maar minimaal 10 à 20km per rit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat het gigantisch koud was op de dag dat ik heb gereden  in maart. Daarna blijkbaar de druppellader vergeten aan te koppelen (lader via een verlengkabel aangesloten ,,, blijkbaar was die niet ingestoken in de stekkerdoos ... dom). 

 

Deze Gel accu was in 2016 dik 110 euro bij de Honda dealer in Korbach (DE). Normaal gaat ie altijd netjes op de lader sinds 2016.

Had gehoopt dat deze het wel 10 jaar ofzo zou uithouden 😞

 

Iemand goeie tips qua accu?

aangepast door JohnvR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Btw. .. Zou de reconditioning functie op bijv de CTEK MXS 5.0 enige redding kunnen bieden? Mijn CTEK MXS 3.8 heeft die functie niet. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Vfroem koop je een degelijke accu  (Exide) voor minder dan de helft van dat bedrag. Je moet met een accu altijd wat geluk hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...