Ga naar inhoud

Motor valt uit


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe batterij sinds enkele maanden, alles ging perfect. Bij het vorige probleem zag ik dat de dagteller op nul was van zelf gekomen.

Nu is het klokje en de rest volledig OK; Hij startte heel vlot deze middag.

Bijna thuis moet ik extreem remmen omdat een tegenligger slipte. DE motor viel uit (ik denk dat ik bij het remmen de koppeling niet mee indrukte. Daarna startte hij niet meer: lichten, lawaaierige toeter en alles ok. Hij maakt alleen één kuchte alsof de batterij dood is. Naar huis  geduwd (vandaag geen fitness) aan de lader gehangen , ik probeerde onmiddellijk nog eens te starten wat perfect lukte. Dus het opladen was nog niet echt begonnen.

Wat zou dit kunnen zijn.

aangepast door deovolens
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter bij zoiets eerst de accuspanning meten i.p.v. klakkeloos aan de lader hangen.

Waarschijnlijk bij het smoren (als je inderdaad de koppeling bent vergeten) de bougies wat vet geslagen.

Nu is het lastig met zekerheid te zeggen wat het was maar als de startmotor na het afslaan wel goed rondging dan denk ik dat het zeker niet de accu is geweest want dan hoor je wel dat de startmotor met wat tegenzin draait.

Andere mogelijkheid is schuimen van de benzine door het klotsen waardoor er teveel lucht bij kwam. Even tot rus laten komen en het probleem is weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je inbreng. Wat raad je aan als toestel om de spanning te meten?

Met draaiende motor of niet en welke zou dan een correcte spanning zijn.?

Na 19 moto's  en  54 jaar motorrijden is dit de eerste keer dat ik stil val.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een simpele multimeter van de lokale bouwmarkt (15 à 20 euro) is voor dit gebruik genoeg.

De spanning moet met de motor uit tussen de 12 en 13V zijn, vlak na het uitzetten zal het rond de 14V zijn maar na een nacht stilstaan verwacht ik een spanning van rond de 13V en dat loopt langzaam terug maar na een week verwacht ik nog steeds boven de 12,5V.

Als hij na een lange stilstand op een 12V uitkomt en je laat hem nog langer staan dan zou ik hem even een nachtje aan de lader hangen (zal eens in de 3 à 4 weken zijn).

Jouw model VFR heeft wel een bekend euvel met de spanningsregelaar maar ik verwacht in dit geval geen oorzaak daarin maar misschien handig om te weten. Meer daarover kan je elders op het forum wel vinden, even zoeken op spanningsregelaar of SR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop te denken aan een hellingshoek sensor die blijft hangen, waardoor de motor denkt omgevallen te zijn.

Tijdens het duwen kan die best weer in normale positie gekomen is waardoor die meteen weer wou starten.

 

Dit ding:

 

omvalsensor.thumb.jpg.5a2e7b4fb5fab0df37671e0b0deede44.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik  heb de spanning gemeten, alles is nu OK. Ik denk de fout te hebben gevonden. Toen ik terug wilde opstarten heb ik iets gedaan wat ik normaal nooit doe, ik gaf veel gas, nu blijkt dat de motor dan de injectie uitschakelt. Ik heb meerdere keren gestart wat de batterij niet in dank afnam. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je starten en geen enkel gas geven, bij het verzuipen moet je starten op volgas gedurende 5 seconden en dan gewoon opnieuw zonder iets aan te raken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste keer dat ik hiervan hoor, maar voor alles moet een eerste keer zijn.

 

Vroeger was de gewoonte dat bij verzuipen je gewoon even 5 minuten wacht en dan nog eens start, normaal doet die het dan weer.

Zo werkt het althans nog steeds op de oude BMW F650 van de dochter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...